1A - Pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
praktické dovednosti
Úkoly pedagogiky:− analytický úkol: zkoumá aktuální výchovnou realitu
− verifikační úkol: ověřuje, zda platí určité poznatky
− prognostický úkol: formuluje perspektivní výchovné cíle
Pedagogiku rozlišujeme na 5 kritérií:− podle obsahu zkoumání:
•
obecná pedagogika, srovnávací pedagogika, dějiny pedagogiky a školství, teorie výchovy, obecná didaktika, oborová
didaktika, teorie řízení škol a školství, technologie vzdělávání
− podle věku:
• předškolní pedagogika, školní, vysokoškolská
• andragogika: výchova a vzdělávání dospělých v ekonomicky produktivním věku
• gerontagogika: výchova a vzdělávání seniorů, dospělých v ekonomicky neproduktivním věku
− podle fází společenského vývoje
•
antická, křesťanská, somatopedie, surdopedie, logopedie, tyflopedie, etopedie
− speciálně pedagogické vědy
•
psychopedie, somatopedie, surdopedie, logopedie, tyflopedie, etopedie
− podle oblastí aplikace
•
rodinná, sociální, profesní, inženýrská, vojenská, pedagogika volného času, výchova v nápravných zařízeních, výchova
v organizacích dětí a mládeže, alternativní pedagogika
− vztah pedagogiky k jiným vědám
•
vědní obory neexistují samostatně, vzájemně spolu souvisejí a doplňují se
Vztah pedagogiky k jednotlivým disciplínám− filozofie:
• poskytuje vědeckou orientaci chápání vývoje vých. procesů, výklad vých. jevů, vysvětlení vývoje a vzniku PED idejí
− psychologie:
• rozvoj psychických procesů a vlastností člověka
• využití psychologických zvláštností v jednotlivých vývojových etapách
• výchova defektních jedinců (patopsychologie)
− sociologie:
• porozumění spol. vlivům výchovných procesů a jevů ve vztahu k jednotl. soc. prostředí, ve kterém dochází k
výchově
− dějiny:
• spolupráce z hlediska dějin pedagogiky
• dělí se na dílčí dobové etapy pedagogiky (renesance)
• vysvětluje výchovné jevy v historických souvislostech