2A - Přehled základních pedagogických pojmů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2A
PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PEDAGOGICKÝCH POJMŮ
Výchovný cíl− ucelená představa (ideál) předpokládaných a žádoucích rysů jedince, které lze získat výchovou, dovednostmi,
schopnostmi vychovávaného
− výchova musí mít jasně formulovaný cíl, to už vyjádřil Jan Amos Komenský
− musí směřovat k ideálu plně a harmonicky rozvinutého člověka
− výchovný cíl je historická kategorie – mění se společností, státem, filozofií, kulturou
− různé pedagogické koncepce:
• sociologická pedagogika: cíl v socializaci
• Waldorfská, Montessoriovská, Jesenská škola: cíl aktivnosti, tvořivosti, solidarity
• antipedagogika: odmítá jakékoliv cíle jako manipulaci a násilí na jedinci
− pedagogická teologie: speciální část pedagogiky, která se zabývá teorií a problematikou výchovných cílů
− příklady výchovných cílů v historii:
• Platon: moudrost, kalokagathia (ideál krásy a dobra)
• Augustin: cíl veškerého života v Bohu
• John Locke: výchova gentlemana
• Anton Semjonovič Makarenko: výchova pro život ve společnosti
• Jan Amos Komenský: harmonický rozvoj osobnosti → rozvíjet všechny ve všem všestranně
− edukátor: výchovný činitel, který v průběhu edukace předává informace, učí (pedagog, rodič, vychovatel)
− edukant: výchovný činitel, který v průběhu edukace přijímá informace, učí se (žák, dítě, dospělý)
− edukační prostředí: jakékoliv prostředí, ve kterém probíhá edukace
− edukační činitelé: rodina, výchovné instituce, organizace, vrstevníci, sebevýchova
Vzdělání
− výsledek procesu vzdělávání − to, co se jedinec naučil v průběhu vzdělávání
− soubor vědomostí, dovedností a schopnost je využívat při řešení úkolů
− obsahuje osvojené morální, estetické hodnoty, postoje ke světu, společnosti, k sobě
− je nutné ho aktualizovat v určitých společenských podmínkách jeho cíle, obsahy, funkce