Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2A - Přehled základních pedagogických pojmů

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (74.17 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

2A 

PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PEDAGOGICKÝCH POJMŮ

Výchovný cíl− ucelená představa (ideál) předpokládaných a žádoucích rysů jedince, které lze získat výchovou, dovednostmi, 

schopnostmi vychovávaného 

− výchova musí mít jasně formulovaný cíl, to už vyjádřil Jan Amos Komenský 
− musí směřovat k ideálu plně a harmonicky rozvinutého člověka
− výchovný cíl je historická kategorie – mění se společností, státem, filozofií, kulturou 
− různé pedagogické koncepce:

• sociologická pedagogika: cíl v socializaci 
• Waldorfská, Montessoriovská, Jesenská škola: cíl aktivnosti, tvořivosti, solidarity
• antipedagogika: odmítá jakékoliv cíle jako manipulaci a násilí na jedinci 

− pedagogická teologie: speciální část pedagogiky, která se zabývá teorií a problematikou výchovných cílů 
− příklady výchovných cílů v historii:

• Platon: moudrost, kalokagathia (ideál krásy a dobra)
• Augustin: cíl veškerého života v Bohu
• John Locke: výchova gentlemana 
• Anton Semjonovič Makarenko: výchova pro život ve společnosti
• Jan Amos Komenský: harmonický rozvoj osobnosti → rozvíjet všechny ve všem všestranně 

− edukátor: výchovný činitel, který v průběhu edukace předává informace, učí (pedagog, rodič, vychovatel)
− edukant: výchovný činitel, který v průběhu edukace přijímá informace, učí se (žák, dítě, dospělý)
− edukační prostředí: jakékoliv prostředí, ve kterém probíhá edukace 
− edukační činitelé: rodina, výchovné instituce, organizace, vrstevníci, sebevýchova 

Vzdělání

− výsledek procesu vzdělávání − to, co se jedinec naučil v průběhu vzdělávání 
− soubor vědomostí, dovedností a schopnost je využívat při řešení úkolů
− obsahuje osvojené morální, estetické hodnoty, postoje ke světu, společnosti, k sobě 
− je nutné ho aktualizovat v určitých společenských podmínkách jeho cíle, obsahy, funkce 

Témata, do kterých materiál patří