2A - Přehled základních pedagogických pojmů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Vzdělávání
− proces záměrného a organizovaného osvojování poznatků, dovedností, postojů
− typicky je realizováno prostřednictvím vyučování
− má své cíle, konkrétní obsahy
− plní řadu funkcí:
• socializační
• rozvíjející
− výsledkem procesu je vzdělání
Vyučování
− proces, který je charakterizován složitými vztahy mezi základními prvky, jako jsou cíle vyučování, jeho obsah (učivo),
metody, organizační formy vyučování
− lidská činnost spočívající v interakci učitele a žáků
− Herbartovský trojúhelník: 3 základní prvky vyučování – učivo, učitel, žák
− druhy: hromadné, skupinové, individuální, projektové, …
2A
PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PEDAGOGICKÝCH POJMŮ
Učení
− je proces získávání a předávání zkušeností, návyků, dovedností, znalostí, hodnot a podobně
− psychický proces, který je rozhodujícím faktorem v adaptaci člověka na přírodní a společenské prostředí, rozvoj jeho
osobnosti, zdokonalování organizací podmínek
− sociální učení: učení, které se uskutečňuje v sociálních situacích, v interakci s jinými lidmi
Socializace
− začleňování člověka do společnosti
− osvojování určitých návyků, dovedností, forem chování, jednání
− celoživotní proces – nikdy není ukončena
− podmínkou je vznik vědomí
Pedagogické principy
− nejobecnější normy optimalizující výchovně-vzdělávací činnosti, zásady
− druhy: cílevědomosti, soustavnosti, aktivnosti, názornosti, trvalosti, přiměřenosti, jednotnosti, vědeckosti
Výchovné prostředky
− za prostředky považujeme vše, co nám umožňuje dosáhnout výchovně vzdělávacího cíle
− materiální prostředky: materiální vybavení škol, pomůcky učitele a žáka, didaktické pomůcky
− nemateriální prostředky: hra, učení, práce, metody, formy, zásady
− širší pojetí: škola, rodina, zájmová organizace, masmédia
− užší pojetí: metody výchovně vzdělávací práce, výchovné prostředí, výchovné aktivity, materiální vybavení,