5) Didaktika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Modely vyučování:
TRANSMISIVNÍ=PŘEDÁVAT KONSTRUKTIVNÍ=REKONSTRUKCE SKUTEČNOSTI CÍL STATISTICKÝ=zaměřený na obsah DYNAMICKÝ=zaměřený na proces MOTIVACE VNĚJŠÍ=chci dostat dobrou známku VNITŘNÍ=chci to pochopit UČITEL GARANT PRAVDY= co řekne učitel je správně GARANT METODY= prostředky, možnosti zjišťování OBSAH UZAVŘENÝ ŽÁKŮM=nezajímá mě, co umíte na víc, všichni stejné OTEVŘENÝ ŽÁKŮM= zajímá mě co umíte, různorodé METODY DEMONSTRACE= výklad, rozhovor, videa, mapa POKUSY= typ hry, problémová otázka, projekt ORGANIZAČNÍ FORMY FRONTÁLNÍ= hromadná SKUPINOVÉ, INDIVIDUÁLNÍ HODNOCENÍ KVANTITATIVNÍ= hodnocení za úspěšnost KVALITATIVNÍ= slovní, popisOrganizační formy
-
Něco, co udává tvar = způsob uspořádání žáku v prostoru a čase.
HROMADNÁ
1 učitel více žáků
Nejrozšířenější
Jan Amos Komenský
Pozitiva: socializace, ušetření času,
Negativa: chybí individuální přístup, tempo učiva se určuje podle pomalejších
INDIVIDUÁLNÍ
1 učitel, 1 žák
Domácí výuka, doučování, ZUŠ, jazykové školy
Nejstarší forma Sokrates/ Plató
Pozitiva: rozvíjení potencionálu, učitel může jít víc do hloubky
Negativa: finančně náročné, chybí kolektiv
SKUPINOVÉ
-
Menší skupiny, pracují na jednom tématu
-
Homogenní – stejnorodá, rozdělení podle věku, úrovně, výkonu
-
Heterogenní – složení je různorodé
HROMADNÉ, TÝMOVÉ VYUČOVÁNÍ
Hodnocení
Sumativní – konečné (testy)
Formativní – hodnocení v procesu, průběžné (Peče celé země)
Vyučovací metody
Prostředky výchovy
-
Dělení na: výchovné x vzdělávací
Výchovné
Metoda příkladu – děti napodobují
Vysvětlení a ponaučení
Cvičení a navykání
Metody mravního hodnocení
Stimulační = podněcovat, povzbuzovat, odměna, souhlas
Podněcovat, povzbuzovat, odměna
Záporné hodnocení, upozornění na chybu, napomenutí trest
-
Experimentální, Pokusy, Experimenty, Herní scénáře, Simulace
-
Inhibiční = záporné hodnocení, upozornění na chybu, napomenutí, trest
Fyzické
Psychické – ponižování, křičení nadávky
Sociální – vyloučení ze společné činnosti
Přirozené – přirozený následek činů
Vzdělávací
Aktivizující
Cílená samostatná práce žáka, INSCENAČNÍ – projektová
-
Metody slovní
-
Monologické x dialogické (řízený x volný dialog)
-
-
Metody názorné
-
Pozorování, předvádění, exkurze
-
-
Metody praktické činnosti
Napodobování, manipulace s předměty
-
Př.: laboratorní činnost, grafická/ výtvarná činnost, pracovní činnost (praxe, dílny).
Zážitkové
prožívání, překonává sám sebe = vytržení z komfortní zóny
praxe nejvíce děti společné
Slovní monologické/ dialogické
Výklad, Přednáška, Rozhovor, Instruktáž
Praktické činnosti
Praktická cvičení, Laboratorní práce, Dílenská cvičení, Exkurze
Názorné metody:
Demonstrace, Použití audiovizuálních pomůcek, Modelování, Grafické znázornění