Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5) Didaktika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Modely vyučování:

TRANSMISIVNÍ=PŘEDÁVAT KONSTRUKTIVNÍ=REKONSTRUKCE SKUTEČNOSTI CÍL STATISTICKÝ=zaměřený na obsah DYNAMICKÝ=zaměřený na proces MOTIVACE VNĚJŠÍ=chci dostat dobrou známku VNITŘNÍ=chci to pochopit UČITEL GARANT PRAVDY= co řekne učitel je správně GARANT METODY= prostředky, možnosti zjišťování OBSAH UZAVŘENÝ ŽÁKŮM=nezajímá mě, co umíte na víc, všichni stejné OTEVŘENÝ ŽÁKŮM= zajímá mě co umíte, různorodé METODY DEMONSTRACE= výklad, rozhovor, videa, mapa POKUSY= typ hry, problémová otázka, projekt ORGANIZAČNÍ FORMY FRONTÁLNÍ= hromadná SKUPINOVÉ, INDIVIDUÁLNÍ HODNOCENÍ KVANTITATIVNÍ= hodnocení za úspěšnost KVALITATIVNÍ= slovní, popis

Organizační formy

  • Něco, co udává tvar = způsob uspořádání žáku v prostoru a čase.

HROMADNÁ
  • 1 učitel více žáků

  • Nejrozšířenější

  • Jan Amos Komenský

  • Pozitiva: socializace, ušetření času,

  • Negativa: chybí individuální přístup, tempo učiva se určuje podle pomalejších

INDIVIDUÁLNÍ
  • 1 učitel, 1 žák

  • Domácí výuka, doučování, ZUŠ, jazykové školy

  • Nejstarší forma Sokrates/ Plató

  • Pozitiva: rozvíjení potencionálu, učitel může jít víc do hloubky

  • Negativa: finančně náročné, chybí kolektiv

SKUPINOVÉ
  • Menší skupiny, pracují na jednom tématu

  1. Homogenní – stejnorodá, rozdělení podle věku, úrovně, výkonu

  2. Heterogenní – složení je různorodé

HROMADNÉ, TÝMOVÉ VYUČOVÁNÍ

Hodnocení

  • Sumativní – konečné (testy)

  • Formativní – hodnocení v procesu, průběžné (Peče celé země)

Vyučovací metody

  • Prostředky výchovy

  • Dělení na: výchovné x vzdělávací

Výchovné
  • Metoda příkladu – děti napodobují

  • Vysvětlení a ponaučení

  • Cvičení a navykání

  • Metody mravního hodnocení

    • Stimulační = podněcovat, povzbuzovat, odměna, souhlas

      • Podněcovat, povzbuzovat, odměna

      • Záporné hodnocení, upozornění na chybu, napomenutí trest

      • Experimentální, Pokusy, Experimenty, Herní scénáře, Simulace

    • Inhibiční = záporné hodnocení, upozornění na chybu, napomenutí, trest

      • Fyzické

      • Psychické – ponižování, křičení nadávky

      • Sociální – vyloučení ze společné činnosti

      • Přirozené – přirozený následek činů

Vzdělávací
  • Aktivizující

    • Cílená samostatná práce žáka, INSCENAČNÍ – projektová

    • Metody slovní

      • Monologické x dialogické (řízený x volný dialog)

    • Metody názorné

      • Pozorování, předvádění, exkurze

    • Metody praktické činnosti

      • Napodobování, manipulace s předměty

      • Př.: laboratorní činnost, grafická/ výtvarná činnost, pracovní činnost (praxe, dílny).

  • Zážitkové

    • prožívání, překonává sám sebe = vytržení z komfortní zóny

    • praxe nejvíce děti společné

      • Slovní monologické/ dialogické

        • Výklad, Přednáška, Rozhovor, Instruktáž

      • Praktické činnosti

        • Praktická cvičení, Laboratorní práce, Dílenská cvičení, Exkurze

      • Názorné metody:

        • Demonstrace, Použití audiovizuálních pomůcek, Modelování, Grafické znázornění

Témata, do kterých materiál patří