5) Didaktika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5) Didaktika. Základní didaktické pojmy, vyučovací metody, organizační formy a zásady výchovně-vzdělávacího procesu
= Didaktika je teorie vzdělávání, která se zabývá formami, postupy a cíli vyučování
didaktika
-
Pochází z řeckého slova Didaskay = znamená učit a vyučovat.
-
Teorie vzdělávání a vyučování
Patří mezi základní pedagogické disciplíny.
-
Přišel s ní Jan Amos Komenský
-
Použil ten to pojem ve své knize Velká Didaktika.
-
V této knize definuje celý tento pojem. Její metody, cíle funkce.
-
To je její nadčasovost
-
Dělení
Obecná didaktika
-
Řeší pojmy, základní metody a formy.
-
Poznatky se propisují do oborové didaktiky. Bude je využívat.
-
Zkoumá proces vyučování a učení komplexně a není zaměřená na jediný předmět.
Zabývá univerzálními principy a zákonitostmi, platí pro vyučování všech předmětech/ všech stupních vzdělávání.
Metody výuky – způsoby, jakým je učivo předáváno:
Výklad, diskuse, práce s textem, skupinová práce, projektové vyučování apod.
Organizační formy výuky – způsoby, jak je výuka organizována:
Frontální výuka, skupinová výuka, individuální výuka.
Hodnocení výsledků – zjišťování, do jaké míry byly cíle výuky naplněny.
Oborová didaktika
-
Zaměřují se na specifika jednotlivých předmětů.
-
Rozvíjí osnovy předmětů.
-
Podílí se na tematické celky jednotlivých oborů.
Výuka konkrétního předmětu nebo skupiny předmětů
Její úkolem je:
Specifikovat cíle výuky daného oboru.
Vytvořit efektivní metody a postupy pro výuku.
Analyzovat specifické didaktické problémy v daném předmětu.
Příklady oborových didaktik:
Didaktika českého jazyka – výuka jazykových dovedností (čtení, psaní, gramatika).
Didaktika matematiky – metody pro rozvoj matematického myšlení a schopností.
Didaktika přírodních věd – badatelský přístup k výuce přírodovědných předmětů.
obecná didaktika
Didaktické prostředky:
Materiální – Učebnice, metodické příručky, zápisky
Nemateriální – Učitel, cíle, učivo, vůle, sebekázeň, media
Pojmy:
Vzdělávání= jeden ze základních procesů rozvíjení osobnosti člověka
Vyučování= učitel pomáhá žáků v jejich učení, řídí jejich učební činnost, předává nějaký obsah
-
prostředky výchovy= každý jev, proces, situace, který ZÁMĚRNĚ použit pro dosažení některých cílů výchovy Didaktické prostředky
Didaktické cíle
Představa toho, čeho chci dosáhnout.
Nebo to také může být proces, pomocí, kterého žák dosáhne určitého poznání.
Cíle:
-
Trvalost, osvojení hodnot / morálky – vyšší cíle, problematika proměnlivosti cílů měnění se podle doby / nová digitální kompetence,
-
Didaktické zásady
Didaktické zásady (principy chování), má se dodržovat, ověření společenské principy
Cílevědomost = vím, kam chci děti dovést
Názornosti = uplatňuji praxi, ukážu jak, lépe osvojení učiva
Přiměřenost = přiměřený k věku
Zásadní posloupnosti = učivo jde postupně v celcích (ideálně navazuje)
Zásada aktivnosti = předávání informací od učitele aktivní formou, dítě je aktivní
Zásada trvalosti = obsah – předávání informací, které jsou trvalé – dlouhodobě platný
Zásada jednotnosti = učivo předáváno stejně, jednotnosti učitelů
Zásada důslednosti = důslednosti k žákovi, ale i sám k sobě
Zásada vyzdvihování kladných rysů osobnosti = zaměřit se na konkrétní pochvalu
-
Zásada individuálního přístupu = v rámci inkluze a integrity