Pedagogika č. 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
UMĚLECKÝ TYP – Pracuje přirozeně, improvizuje. Nerad se váže na předem připravený program. Vyniká ve výchovách. Působí na emocionální stránku žáka. Rozvíjí jejich nápady. Má dobrou představivost a fantazii. Umí organizovat besídku, divadlo apod. Je velmi tvořivý.
PRAKTICKÝ TYP – Zvládne i velkou skupinu žáků. Je velmi výkonný, manuálně zručný, oblíbený. Spíše sportovním typem. Rovnoměrně rozvíjí všechny strany žáka – rozumovou, citovou a volní. Málo improvizuje, zakládá si si na ověřených postupech. Dostává se do vedoucích funkcí.
VZDĚLÁNÍ A SEBEVZDĚLÁVÁNÍ UČITELKY MŠ
Odbornou kvalifikaci získá na střední pedagogické škle – obor Předškolní a mimoškolní pedagogika
Musí se neustále sebevzdělávat (Odborné časopisy, dětské knihy, přednášky, semináře, akreditované programy MŠMT, různé organizace)
VLASTNOSTI UČITELKY MŠ
MORÁLNÍ VLASTNOSTI
Vztah k práci
Vztah k materiálním hodnotám
Smysl pro kolektiv
Rozvinuté sociální cítění
CHARAKTEROVÉ A VOLNÍ VLASTNOSTI
Píle, obětavost, spolehlivost, důslednost, pravdomluvnost, skromnost, zodpovědnost, sebeovládání, rozhodnost, vytrvalost, zásadovost
VSTAH K DĚTEM
Citlivý a kladný, respektovat osobnost dítěte, vytváření prostředí plné optimismu, důvěry a jistoty, rozpoznat individuální zvláštnosti dítěte
Učitelka nedovede dítě k samostatnosti a sebevědomí, pokud si nevěří, nepřemýšlí samostatně, nedokáže si stanovit cíle a nedokáže vést dialog
UČITELKA BY MĚLA MÍT
Výrazný řečový projev
Hudební, výtvarné a dramatické dovednosti
Fyzickou zdatnost
Znalost o hygieně, ŽP, kultuře, pracovním prostředí
Povědomí a orientaci v právních otázkách, které se vztahují k pedagogické profesi
PRACOVNÍ POVINNOSTI UČITELKY V MŠ
Podílí se na přípravě ŠVP
Zpracovává TVP
Hledá vhodné metody vzdělávání dětí
Evaluační činnosti
Analyzuje věkové individuální potřeby dětí, zajišťuje profesionální výchovu a vzdělávání dětí
Provádí poradenskou činnost pro rodiče
DOVEDNOSTI UČITELKY
Projekční – Dovede vytvářet projekty a hodnotit realizaci
Řídící – Dovede řídit činnost dětí
Komunikativní – Dovede komunikovat s dětmi, kolegy a rodiči
Diagnostické – Dovede děti organizovat
JEDNÁDNÍ A CHOVÁNÍ UČITELE VE VZTAHU K DĚTEM, RODIČŮM A VEŘEJNOSTI
VEDE ČINNOSTI TAK
aby se děti cítily dobře fyzicky i psychicky
aby se děti rozvíjely, měly dostatek podnětů k učení
aby bylo posilováno sebevědomí a důvěra ve vlastní schopnosti
aby děti rozvíjely vztahy a cítily se bezpečně
aby byl podporován rozvoj jazyka a řeči
aby pochopily, že svými aktivitami mohou ovlivňovat své okolí
aby obdržely podporu a pomoc, pokud ji potřebují
VZTAH K RODIČŮM
Tvoření partnerských vztahů mezi školou a rodiči
Neznevažuje výchovu a názory rodičů
Vede s rodiči dialogy o jejich dítěti
Umožňuje rodičům podílet se na tvorbě a hodnocení VP