Komprace ČR a Belgie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Návrh zákona musí být přijat většinou hlasů přítomných členů parlamentu. Pokud je stejný počet
pro i proti, návrh je zamítnut.18
16 https://www.senat.cz/senat/volby/index.php
17 ŘÍCHOVÁ, Blanka a kolektiv: Komparace politických systémů II, Oeconomica, 2002, str. 24
18 KLOKOČKA, Vladimír, WAGNEROVÁ, Eliška: Ústavy států Evropské unie, Linde Praha,
1997, str. 21-22
13
Existují i další možnosti schválení návrhů. Druhým typem je rovné postavení obou komor
parlamentu. Návrh zákona může být přijat jen za podmínky, pokud obě komory se shodnou
na stejném znění textu. Tento způsob se uplatňuje v oblastech týkajících se institucionálního usta-
novení, souhlasu s mezinárodními smlouvami, zákonů upravujících uspořádání státu, zákonů
schvalujících dohodu o spolupráci mezi federálním státem, komunitami a regiony, zákonů ohledně
Státní rady, Soudních dvorů a soudů a zákonů vyžadující speciální většinu a také při přijímání
prohlášení o změně ústavy.19
Je možné aplikovat také tzv. systém jedné komory, kdy je z procesu vyloučen Senát,
schvalování zákonů tak připadá pouze na Komoru zástupců a krále, respektive vládu. Komora
zástupců se stává jediným rozhodovacím orgánem v záležitostech týkajících se státního rozpočtu
a financí, vojenského kontingentu, udělování občanství a také zákonů o občanskoprávní a trestně-
právní odpovědnosti ministrů.
5.3.2 Česká republika
Legislativní proces upravuje druhá hlava Ústavy ČR. Právo podávat návrh zákona mají