Komprace ČR a Belgie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
dě nadpoloviční většinou hlasů důvěru. Legislativní iniciativa přísluší parlamentu (oběma komo-
rám), vládě a panovníkovy. Většina návrhů zákonů pochází od krále, avšak pouze formálně. Fak-
ticky tyto zákony vytváří vláda, která je poté předá králi k odsouhlasení. Nakonec putují
ke schválení do parlamentu.
Od roku 2014 je v čele federální vlády premiér Charles Michel. Premiér spolupracuje
s poradními orgány vlády a státními sekretáři. Všechny složky jsou jmenovány králem, po konzul-
taci se stranami zastoupenými v parlamentu. Panovník musí při své činnosti brát v úvahu jistá
omezení národnostní (7 ministrů hovořících vlámsky, 7 valonsky), také je limitovaný počtem čle-
nů, kterých může být maximálně čtrnáct. Patnáctý je předseda vlády. V období obtížné politické
11 www.mzv.cz
12 ŘÍCHOVÁ, Blanka a kolektiv: Komparace politických systémů II, Oeconomica, 2002, str. 19
9
situace, král jmenuje tzv. prostředníka (informátora), jeho úkolem je zajistit snadný průběh jednání
a tvorbu nového kabinetu.13
V zemi působí tzv. konzultativní výbory ustanovené vládou. Je to poradní orgán, ale vláda
není povinna s nimi konzultovat své poznatky a názory. Dále Státní výbor působící od roku 1946,
získává potřebné informace např. k návrhům zákonům, administrativě a občanským právům.
4.2.2 Česká republika
Vláda, tzv. kabinet, je nejvyšším orgánem moci výkonné. Vláda může být jmenována
po demisi nebo odvolání vlády předchozí. Je složena z předsedy vlády (premiéra), místopředsedy