Komprace ČR a Belgie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
podle Ústavy poslanec, skupina poslanců, Senát, vláda a zastupitelstvo vyššího územního samo-
správného celku.20 Návrh se projednává v Poslanecké sněmovně, po projednání jej může sněmov-
na zamítnout, vrátit navrhovateli k dopracování anebo jej schválit s případnými úpravami.
Po schválení návrh zákona postupuje do Senátu. V Senátu se buď schválí, nebo je zamítnut a po-
slán zpět do dolní komory parlamentu k projednání. Prezident republiky má právo zákon vrátit
k projednávání Sněmovně (s dostatečným odůvodněním), pokud se jedná o ústavní zákon, prezi-
dent tuto možnost ztrácí.
Komory jsou způsobilé hlasovat za přítomnosti minimálně jedné třetiny členů. Obecným
pravidlem je pro usnesení vyjádření souhlasu nadpoloviční většinou přítomných poslanců ne-
19 KLOKOČKA, Vladimír, WAGNEROVÁ, Eliška: Ústavy států Evropské unie, Linde Praha,
1997, str. 21-22
20 GERLOCH, Aleš, HŘEBEJK, Jiří, ZOUBEK, Vladimír. Ústavní systém České republiky: Zá-
klady českého ústavního práva, Prospektum, 2002, str. 184-185
14
bo senátorů. K přijetí usnesení o vyhlášení válečného stavu a k přijetí usnesení o souhlasu s poby-
tem cizích vojsk na území České republiky je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců
a zároveň nadpoloviční většiny všech senátorů. Pro přijetí ústavního zákona a ke schválení mezi-
národní smlouvy o lidských právech a základních svobodách je třeba souhlasu třípětinové většiny
všech poslanců a třípětinové většiny přítomných senátoru. Návrh zákona o státním rozpočtu