10. Stavy vědomí - bdělost a sebeuvědomování
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Stavy vědomí a pozornosti
- pozornost = zaměřenost vnímání a jeho výběrovost, určitý stav vědomí (jasnost a zřetelnost vnímání)
- pozornost souvisí s vědomím a to vlastností, kterou nazýváme rozsah pozornost
- vlastnosti pozornosti: intenzita
stálost
rozsah
přenášení (fluktuace)
- pozornost = proces, jimž se vědomí zaměřuje na některé své obsahy a promíjí jiné
- úroveň aktivace – psychofyziologický stav organismu, vyznačující se určitou úrovní vzrušení a pohotovostí k činnosti, může být navozena (či snížena) z vnějšku (nebezpečí, atd.) ale i zevnitř (představa)
STUPEŇ BDĚLOSTI VĚDOMÍ ČINNOST
- stav vědomí je funkční stav mozku a má několik stupňů (stupně bdělosti), které se dají popsat i co do změn pozornosti
- pozornost: mimovolní (orientační reakce – koukání na film) X volní (záměrné soustředění – ve škole)
mimovolní = vrozená, orientační reakce (reflex novorozence na náhlé a silné podněty) a obecně ji vyvolává vše, co má pro jedince význam, tedy podněty nové, náhlé, silné nebo emočně významné
volní = zlepšuje se v ontogenezi a ve stáří se zhoršuje, její součástí je úsilí o její udržení a vyplývá ze zadaných a přijatých úkolů a z aktivace potřeb
- pozornost slouží k: rychlé orientaci v dané situaci a k přípravě chování
lepšímu zapamatování
- vlastnosti pozornosti: intenzita = stupeň koncentrace (soustředění) je v obráceném poměru k rozsahu (čím větším koncentrace, tím menší rozsah), méně rozsáhlé pole se postřehuje jasněji a zřetelněji, vjemy jsou ostřejší, lepší diskriminace podnětů, lepší zapamatování
stálost = udržování v čase na určitém předmětu, je dána vnějšími i vnitřními činiteli, jednotvárné podněty ji oslabují, nové ji posilují, rovněž závisí na motivaci
fluktuace (přenášení) = přepínání pozornosti od jednoho jevu ke druhému, přirozený jev, má biologickou funkci
rozsah = množství najednou postřehovaných prvků, magické číslo 5 +- 2, v němž se příliš nelišíme od ostatních savců, ale i ptáků, souvisí s krátkodobou senzorickou pamětí
Vědomí o vědomí, sebeuvědomování
- schopnost sebepozorování a vědomí sebe sama jako jedince ve vztahu k ostatním lidem i prostředí
- patři sem jednodušší uvědomování si smyslových podnětů (vím, že něco vidím, slyším…)
- vědomí symbolických reprezentací (představ, vzpomínek, myšlenek)
- vědomí vlastních stavů (žízeň, touha)
- vybavování představ z pamětí
- vědomá sebekontrola (morální chování) je založena na: poznání sebe sama
plánování
schopnost ovlivňovat sebe a druhé směrem k cíli
- jde o chování do značné míry naučené
- podstatou je tlumení impulsů k chování
- emoční složkou je stud, vina, úzkost
- podílí se i temperament – ostýchavost (lepší vědomá sebekontrola)
- úzkost – pozitivně působí jen do určité míry, jinak může nastat úniková reakce (tendence se situaci vyhnout)