27. Socializace člověka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– je determinováno naší zkušeností, referenčním systémem
– je ovlivněna: 1. vztahem k jedinci vztah
2. kontextem, v jakém probíhá percepce
3. osobami, které jsou přítomny sociální situaci
4. osobním laděním
– sociální kontrola – konfrontace reálného chování člověka nebo skupiny s kolektivně
sdílenými kulturními hodnotami a normami
– jejím cílem je stabilita sociálního řádu – udržení stávajících institucí a
sociální organizace
– v každodenním životě je zabezpečována systémem sankcí
– sankce: 1. vnější
–> ze strany druhých
2. vnitřní
–> sebekontrola
3. pozitivní
–> ocenění za dodržování norem a následování hodnot
4. negativní
–> trest za porušení norem a nerespektování hodnot
–> výtky, kárná řízení, důtky, výčitky, scény, mlčení, skandál,
opovržení, pokuta
– kulturní vzorce chování – jsou zprostředkovány nejprve rodinnou výchovou
– jedinec si osvojuje základní kulturní návyky (hygiena, stolování,
oblékání, chování atd.), orientuje se v systému hodnot a obyčejů,
přejímá role svého pohlaví a věku, osvojuje si užívání mateřského
jazyka a další atributy (pro danou kulturu charakteristický způsob
vnímání, myšlení, cítění a jednání)
– sociální role – předepsaný a předem očekávaný způsob
chování, které je společensky vyžadované (role
dcery, pozdrav)
– sociální interakce – vzájemné působení a ovlivňování
– druhy: 1. jedinec – jedinec
2. jedinec – malá skupina
3. malá skupina – malá skupina
4. pedagogické (učitel –žák)
5. erotické (milenci)
6. rodičovské (rodič – dítě)
– sociální role – jednání jedince, který zastává určitou společenskou pozici
– je pozorovatelná a měnitelná
– učíme se jim v procesu socializace
– každý člověk zastává více sociálních rolí
– osvojujeme si odzkoušené a funkční vzorce chování v určité situaci
– mohou se vzájemně prolínat, spojovat i vylučovat
– postoj k roli: 1. odmítnutí
2. přijetí
3. fanatické ztotožnění
–> např. vztah policisty k vlastní rodině
4. distance od role
–> jedinec roli vnějškově plní, ale vnitřně se s ní
neztotožňuje
– rolové přetížení – jedinec je natolik zatížen rolemi, že není schopen
adekvátně reagovat – je pod stresem
– rolový tlak – silná očekávání, která vycházejí z okolí na jedince
– typy rolí: 1. krátkodobé x dlouhodobé
–> např. návštěvník divadla x matka
2. skupinové x individuální
–> družstvo x trenér
3. nucené x volené
–> dívka x právník
– konflikt rolí: 1. v rámci jedné role
–> jedinec se nedokáže vyrovnat s požadavky ostatních
2. mezi dvěma rolemi
–> očekávání jedné role je v rozporu s očekáváním druhé
3. já x role
–> spor mezi potřebami a schopnostmi jedince
s očekávaným chováním vyplývajícím z role