Agrese
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
= teorie, které předpokládají vnitřní příčinu agrese
Tato teorie se chápe jako překonaná
FRUSTRAČNÍ TEORIE AGRESE
1939 Yalská skupina - Agrese je vždy následkem frustrace, frustrace vždy vede k nějaké formě agrese - Dollard
Později – agrese je jednou z možných reakcí
Frustrace z vnějšího prostředí uvolňuje vnitřní pud agrese
Frustrace v tomto kontextu jako outcome neschopnosti jedince ukončit probíhající sekvenci jednání – stav, který nastává tehdy, když okolnosti znemožňují dosažení cíle
Frustrace je averzivní podnět a generuje sklon reagovat agresivně do té míry, do jaké vyvolává negativní afekt
Teorie s vnější příčinou agrese
= má své zastánce i odpůrce
KOGNITIVNÍ NEASOCIAČNÍ TEORIE
Berkowitz 1993
Averzivní událost vyvolává negativní efekt, který podněcuje různé myšlenly, vzpomínky, fyziologické i motorické procesy, které se spojují se snahou bojovat a uniknout /flee or fight/
Tendence bojovat se spojuje s rudimentálními pocity zlosti, únik se strachem
Předpoklad: podměty související s averizivní situací se spojují s kognitivními a emociálními procesy, které tato situace vyvolává, a protože podle této teorie jsou agerisivní myšlenky, emoce a tendence chovat se jistým způsobem uloženy v paměti, mohou je později aktivovat vhodné podměty.
Tato teorie vysvětluje, proš averzivní události zvyšují tendenci chovat se agresivně a nabízí tak vysvětlení agresivního chování vyvolaného AS ve srovnání s frustrační teorií.
Je to samé jako tenhle odstavec - Kognitivní teorie agrese
Např. Berkowitz – averzivní událost vyvolává negativní afektivní vyladění. Negativní afekt asociuje myšlenky, vzpomínky a tendence k boji, úniku nebo pasivitě (mrtvý brouk) – vyvolává tendenci k určitému typu jednání
Situace: bolest – zranění – obrana před zraněním – útok na zdroj bolesti
Opakovaná situace: bolest – útok
Averzivní situace zvyšují tendenci k agresivitě, vliv kognitivního učení, zhodnocení události
TEORIE SOCIÁLNÍHO UČENÍ = protipól teorií o tom, že agrese je vrozená
Bandura člověk se s agresivním chováním nerodí, člověk se mu učí – agrese jako naučené chování
Agrese vyvolána různými podněty- bolest, útok, frustrace
Skrze pozitivní posilování = Dítě strčí do druhého, aby získalo hračku je odměněné tím, že hračku dostane a v některých případech ještě získá obdiv skupiny
Bandurovy výzkumy= významným zdrojem je pozorování chování dospělých
Dítě se učí napodobováním a pozorováním chování (zvláště blízkých lidí - modelů) – vidí následky chování (odměny, tresty) -https://www.youtube.com/watch?v=NjTxQy_U3ac
EXPERIMENT PANENKY BOBO storytime :D - Experiment s panenkou Bobo
Experimentu, který proběhl v roce 1961, se zúčastnilo 66 dětí ve věku od tří do šesti let z mateřské školy Standfordské univerzity. První skupina dětí byla vystavena agresivnímu modelu, další neagresivnímu a třetí byla kontrolní. Každé dítě také podstoupilo test samostatně, aby ho nemohly ovlivňovat ostatní.A jak to probíhalo? V jednom koutě místnosti sedělo dítě a v druhém dospělý člověk, který měl kolem sebe spoustu hraček, včetně panenky Bobo. Té si však vůbec nevšímal. Pak bylo dítě odvedeno do druhé herny, kde byl dospělý člověk agresivní a vyléval si svou zlost právě na panence Bobo. Mlátil ji pěstí, kopal do ní a nadával jí. To se opakovalo celkem třikrát. Pak dítě putovalo do další místnosti, kde si mohlo začít hrát prakticky s čímkoli. Ale jen po velmi omezenou dobu. Poté mu bylo sděleno, že hračky patří dospělým, tudíž na ně již nemůže sahat. Krátká doba hraní měla v dítěti vyvolat frustraci. V poslední testovací místnosti byly jak “normální” hračky, tak i panenka Bobo. A také vše, čím by ji bylo možné praštit a ulevit si. Dítě si zde mohlo hrát dvacet minut. Co se dělo?To, co všichni předpokládali. Děti, kterým dospělí ukázali agresivní stránku, se po nich samozřejmě “opičily”. A daly panence Bobo co proto. Využily prakticky všechny dostupné prostředky, jež měly k dispozici. Druhá skupinka dětí, která byla vystavována pouze pozitivním vjemům, si i nadále hrála se zcela neškodnými hračkami. Plus kontrolní skupina