Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Agrese

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.35 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

= teorie, které předpokládají vnitřní příčinu agrese

  • Tato teorie se chápe jako překonaná

FRUSTRAČNÍ TEORIE AGRESE

  • 1939 Yalská skupina - Agrese je vždy následkem frustrace, frustrace vždy vede k nějaké formě agrese - Dollard

  • Později – agrese je jednou z možných reakcí

  • Frustrace z vnějšího prostředí uvolňuje vnitřní pud agrese

  • Frustrace v tomto kontextu jako outcome neschopnosti jedince ukončit probíhající sekvenci jednání – stav, který nastává tehdy, když okolnosti znemožňují dosažení cíle

  • Frustrace je averzivní podnět a generuje sklon reagovat agresivně do té míry, do jaké vyvolává negativní afekt

  • Teorie s vnější příčinou agrese

= má své zastánce i odpůrce

KOGNITIVNÍ NEASOCIAČNÍ TEORIE

Berkowitz 1993

  • Averzivní událost vyvolává negativní efekt, který podněcuje různé myšlenly, vzpomínky, fyziologické i motorické procesy, které se spojují se snahou bojovat a uniknout /flee or fight/

  • Tendence bojovat se spojuje s rudimentálními pocity zlosti, únik se strachem

  • Předpoklad: podměty související s averizivní situací se spojují s kognitivními a emociálními procesy, které tato situace vyvolává, a protože podle této teorie jsou agerisivní myšlenky, emoce a tendence chovat se jistým způsobem uloženy v paměti, mohou je později aktivovat vhodné podměty.

  • Tato teorie vysvětluje, proš averzivní události zvyšují tendenci chovat se agresivně a nabízí tak vysvětlení agresivního chování vyvolaného AS ve srovnání s frustrační teorií.

Je to samé jako tenhle odstavec - Kognitivní teorie agrese

Např. Berkowitz – averzivní událost vyvolává negativní afektivní vyladění. Negativní afekt asociuje myšlenky, vzpomínky a tendence k boji, úniku nebo pasivitě (mrtvý brouk) – vyvolává tendenci k určitému typu jednání

  • Situace: bolest – zranění – obrana před zraněním – útok na zdroj bolesti

  • Opakovaná situace: bolest – útok

  • Averzivní situace zvyšují tendenci k agresivitě, vliv kognitivního učení, zhodnocení události

TEORIE SOCIÁLNÍHO UČENÍ = protipól teorií o tom, že agrese je vrozená

  • Bandura člověk se s agresivním chováním nerodí, člověk se mu učí – agrese jako naučené chování

  • Agrese vyvolána různými podněty- bolest, útok, frustrace

  • Skrze pozitivní posilování = Dítě strčí do druhého, aby získalo hračku je odměněné tím, že hračku dostane a v některých případech ještě získá obdiv skupiny

  • Bandurovy výzkumy= významným zdrojem je pozorování chování dospělých

  • Dítě se učí napodobováním a pozorováním chování (zvláště blízkých lidí - modelů) – vidí následky chování (odměny, tresty) -https://www.youtube.com/watch?v=NjTxQy_U3ac

EXPERIMENT PANENKY BOBO storytime :D - Experiment s panenkou Bobo

Experimentu, který proběhl v roce 1961, se zúčastnilo 66 dětí ve věku od tří do šesti let z mateřské školy Standfordské univerzity. První skupina dětí byla vystavena agresivnímu modelu, další neagresivnímu a třetí byla kontrolní. Každé dítě také podstoupilo test samostatně, aby ho nemohly ovlivňovat ostatní.A jak to probíhalo? V jednom koutě místnosti sedělo dítě a v druhém dospělý člověk, který měl kolem sebe spoustu hraček, včetně panenky Bobo. Té si však vůbec nevšímal. Pak bylo dítě odvedeno do druhé herny, kde byl dospělý člověk agresivní a vyléval si svou zlost právě na panence Bobo. Mlátil ji pěstí, kopal do ní a nadával jí. To se opakovalo celkem třikrát. Pak dítě putovalo do další místnosti, kde si mohlo začít hrát prakticky s čímkoli. Ale jen po velmi omezenou dobu. Poté mu bylo sděleno, že hračky patří dospělým, tudíž na ně již nemůže sahat. Krátká doba hraní měla v dítěti vyvolat frustraci. V poslední testovací místnosti byly jak “normální” hračky, tak i panenka Bobo. A také vše, čím by ji bylo možné praštit a ulevit si. Dítě si zde mohlo hrát dvacet minut. Co se dělo?To, co všichni předpokládali. Děti, kterým dospělí ukázali agresivní stránku, se po nich samozřejmě “opičily”. A daly panence Bobo co proto. Využily prakticky všechny dostupné prostředky, jež měly k dispozici. Druhá skupinka dětí, která byla vystavována pouze pozitivním vjemům, si i nadále hrála se zcela neškodnými hračkami. Plus kontrolní skupina

Témata, do kterých materiál patří