Evolucni-psychologie-podokruhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Výhodnost dalších znaků (vaření, štěpení laktózy)
•
Silný vliv percepčních a kognitivních biasů na pravděpodobnost šíření
•
Kognitivní imitační systém se vyvinul tak, aby měl tendenci spíše imitovat výhodné znaky
Teorie podvojné dědičnosti – Boyd, Richerson
•
Kultura je adaptací, tj. ultimátní příčinou (ale taky proximátní příčinou) lidského chování
•
Ultimátní: Vytváří selekční tlak na vznik procesů, které dokáží identifikovat, co je potřeba
imitovat.
•
Proximátní: Chováme se podle kulturní normy.
•
Je kumulativní
•
Jedinec by se nemohl dané dovednosti naučit sám
•
Umožňuje jedincům získat adaptivní chování v proměnlivém prostředí
•
Kultura musí přinášet adaptivní výhodu, jinak bychom nebyli nositeli kognitivních adaptací sloužících
k umožnění kultury, tj. vrozené predispozice a omezení z hlediska preferencí, naučitelných
schopností, emočních limitů, vnímání světa.
•
- otočená logika – ne co umožnilo kulturu, ale jak kultura změnila lidskou kognici
•
V jakém smyslu je kultura ultimátní příčinou chování (v jakém smyslu proximátní, důsledek
koevoluce)?
Biasy v kulturním přenosu
•
Vrozené preference x Naučené preference
•
Obsahový bias – co se líp pamatuje, nebo co je výhodnější. Některé výhody kulturních variant jsou
jasně vidět a rychle se šíří (sladké brambory v Nové Guinei – mají větší výnosnost), u jiných to nemusí
být odhaleno (pozitivní vliv převařování vody na kojeneckou úmrtnost na průjem)
•
Taky co se líp učí, přičemž to je dáno
•
Geneticky danými pravidly učení = volba podle primární hodnoty (třeba co se mi
nejlíp vyslovuje)
•
Kulturně danými pravidly učení = volba podle sekundární hodnoty (vybírám si třeba
podobné tomu, co už umím)
•
Frekvenční bias – konformita nebo výběr divnosti. Typicky nejlíp se předávají kulturní znaky, které
jsou časté.
•
Modelový bias – kopírování prestižních jedinců. Lidi často přejímají inovaci, když ji už přejal jejich
známý.
EVOLUCE SOCIALITY
STRUKTURA A FUNKCE LIDSKÉ SKUPINY
- sociální sít’= lidé už nežijí ve skupinách, ale sociální sít’ tyto skupiny nahrazuje
- známý je ten, který když potkáme, navážeme s ním kontakt (budeme schopni se o
něčem bavit)
- Dunbarovi vyšlo cca 150
- Mae Enga a Kaluli z Nové Guiney
- typické vesnice lovců a sběračů jsou menší
- lidé, které spojuje stejný přístup k vodě
- dávají se dohromady za jistým účelem
- Česká republika= jedná se také o společnost, ne vššak malou
- jsou zde přirozené mechanismy, aby se pohlídali vztahy= soudy, policie
- Janomami
- nemají stabilní velikost (rozrůstá se, roupadá)
- když je moc velká= rozpadá se
- rozpady skupin zabraňuje sporům a násilí
- rozpadá se na měnší skupiny, většinou podpořeny příbuzenským altruismem