Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Evolucni-psychologie-podokruhy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (315.39 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

• U mužů charakteristiky spojená s jeho statusem

• U žen charakteristiky spojené s fyzickou atraktivitou

• Cizí muž x přítel

Ale! Pokud jde o sexuální nevěru, u mužů hrají roli fyzické charakteristiky rivala , u žen ale nemají vliv

EVOLUCE KULTURY

DEFINICE KULTURY

Richerson 2005 = information capable of affecting individuals' behavior that they acquire from other
members of their species through teaching, imitation and other forms of social transmission

Laland a Hoppitt (2003) kultura = skupinově typické vzorce chování sdílené členy komunity, které
jsou závislé na sociálně naučených a sociálně šířených informacích

McGrew (1992) – klíčové aspekty kultury:

původ v inovacích

šíření v rámci skupiny

standardnost z hlediska formy provádění

potenciál šířit se i do dalších skupin

trvání v čase

tradování z generace na generaci

KULTURA PODLÉHÁ EVOLUCI

Kulturní přenos:

Vlastní dědičnost, negenetická, kulturní

Chybný, nepřesný, modifikován inovací – vzniká řada změn = evoluce

Kulturní mutace – špatné zapamatování/kopírování

Kulturní drift – v malých populacích mají velkou šanci vyhynout dovednosti, které předává
málo lidí (stavění lodí)

Biasy přenosu

Konformismus

Držení se sociálních norem

Imitace prestižních jedinců

Klíčová role sociálního učení – jediné schopné zajistit kulturní přenos

SOCIÁLNÍ UČENÍ

Asociační sociální učení - jedinec používá dříve osvojené či vrozené motorické vzorce a
manipulace, pouze přibyde nová situace, ve které je provádí; role demonstrátora

posílení podnětu - stimulus enhancement a posílení místa - local enhancement -
demonstrátor upoutá pozornost pozorovatele k objektu své manipulace / lokalitě.
Pozorovatel následně objekt (např. potravu) /lokalitu vyhledává a provádí zde
přirozené chování

facilitace odpovědi - Pozorování určitého chování u demonstrátora zvýší
pravděpodobnost stejného chování u pozorovatele, protože pozorovatel usoudí, že
chování má smysl

observační učení vztahu mezi reakcí a posilovačem - chování je u pozorovatele
vyvoláno tím, že pozoruje u demonstrátora spojení takového chování s odměnou.

(

Emulace)

Imitace a vyučování

jediné vedou ke kumulaci kulturních znaků (Galef 1992, Tomasello 1994, Tomasello
et al. 1993)

Jediné umožňují osvojení si akumulace výhodných modifikací = složitějších řetězců
behaviorálních aktů, například způsobu získání potravy sestávajícího z několika
postupných kroků, kde dílčí kroky samy o sobě nevedou k žádnému cíli (studováno
jako process-opaque tasks, Acerbi et al. 2011, Derex et al. 2012)

V určité fázi kumulované modifikace nevyhnutelně vedou k takové složitosti daného
postupu, že již není v silách jednotlivce se tento postup během života naučit
nesociálně, tj. pouhým individuálním učením (Tomasello et al. 1993, Tomasello 1994,
Tomasello 1999).

Témata, do kterých materiál patří