Evolucni-psychologie-podokruhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• U mužů charakteristiky spojená s jeho statusem
• U žen charakteristiky spojené s fyzickou atraktivitou
• Cizí muž x přítel
Ale! Pokud jde o sexuální nevěru, u mužů hrají roli fyzické charakteristiky rivala , u žen ale nemají vliv
EVOLUCE KULTURY
DEFINICE KULTURY
•
Richerson 2005 = information capable of affecting individuals' behavior that they acquire from other
members of their species through teaching, imitation and other forms of social transmission
•
Laland a Hoppitt (2003) kultura = skupinově typické vzorce chování sdílené členy komunity, které
jsou závislé na sociálně naučených a sociálně šířených informacích
•
McGrew (1992) – klíčové aspekty kultury:
•
původ v inovacích
•
šíření v rámci skupiny
•
standardnost z hlediska formy provádění
•
potenciál šířit se i do dalších skupin
•
trvání v čase
•
tradování z generace na generaci
KULTURA PODLÉHÁ EVOLUCI
•
Kulturní přenos:
•
Vlastní dědičnost, negenetická, kulturní
•
Chybný, nepřesný, modifikován inovací – vzniká řada změn = evoluce
•
Kulturní mutace – špatné zapamatování/kopírování
•
Kulturní drift – v malých populacích mají velkou šanci vyhynout dovednosti, které předává
málo lidí (stavění lodí)
•
Biasy přenosu
•
Konformismus
•
Držení se sociálních norem
•
Imitace prestižních jedinců
•
Klíčová role sociálního učení – jediné schopné zajistit kulturní přenos
SOCIÁLNÍ UČENÍ
•
Asociační sociální učení - jedinec používá dříve osvojené či vrozené motorické vzorce a
manipulace, pouze přibyde nová situace, ve které je provádí; role demonstrátora
•
posílení podnětu - stimulus enhancement a posílení místa - local enhancement -
demonstrátor upoutá pozornost pozorovatele k objektu své manipulace / lokalitě.
Pozorovatel následně objekt (např. potravu) /lokalitu vyhledává a provádí zde
přirozené chování
•
facilitace odpovědi - Pozorování určitého chování u demonstrátora zvýší
pravděpodobnost stejného chování u pozorovatele, protože pozorovatel usoudí, že
chování má smysl
•
observační učení vztahu mezi reakcí a posilovačem - chování je u pozorovatele
vyvoláno tím, že pozoruje u demonstrátora spojení takového chování s odměnou.
•
(
Emulace)
•
Imitace a vyučování
•
jediné vedou ke kumulaci kulturních znaků (Galef 1992, Tomasello 1994, Tomasello
et al. 1993)
•
Jediné umožňují osvojení si akumulace výhodných modifikací = složitějších řetězců
behaviorálních aktů, například způsobu získání potravy sestávajícího z několika
postupných kroků, kde dílčí kroky samy o sobě nevedou k žádnému cíli (studováno
jako process-opaque tasks, Acerbi et al. 2011, Derex et al. 2012)
•
V určité fázi kumulované modifikace nevyhnutelně vedou k takové složitosti daného
postupu, že již není v silách jednotlivce se tento postup během života naučit
nesociálně, tj. pouhým individuálním učením (Tomasello et al. 1993, Tomasello 1994,
Tomasello 1999).