Evolucni-psychologie-podokruhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Směr přenosu
•
Vertikální přenos - z rodiče na potomka (např. po mateřské linii)
•
Vysoká stabilita znaku, nízká rychlost
•
sympatrický výskyt různých kulturních tradic v rámci příbuzenských linií
•
Šikmý přenos - od starších na mladší (nepříbuzné) členy skupiny
•
Horizontální přenos - v rámci vrstevnických skupin
•
Vysoká rychlost, nízká stabilita znaku
•
potenciál vyvolat „módní vlny“ - arbitrární varianty chování šířící se velmi rychle na velkou
část populace, avšak trvání omezené
Konformita
•
Často kopírováno většinové chování
•
Výhody
•
zrychluje přenos většinou sdílených kulturních forem chování, například směrem
k nezkušeným mláďatům nebo imigrantům
•
pomáhá udržovat tradiční způsoby chování komunity, podporuje sdílení technologických
postupů a zvyků
•
a následně vytváří identitu skupiny
•
Nejrychleji kopírovány takové projevy chování, které jsou přímo rozlišovacím znakem
komunity (Whitehead & Rendell 2014)
•
Nevýhody
•
konformita brání šíření inovací a podle některých autorů je spoluzodpovědná za
zakonzervování kultury šimpanzů na úrovni jednoduchých činností (Hrubesch et al. 2009,
Marshall-Pescini & Whiten 2008b)
•
může vést nejen k šíření „módních trendů“, ale třeba i behaviorálních vzorců, které jsou
v rozporu s biologickou zdatností a znevýhodňují pak celou skupinu - popsáno u ryb
(Laland & Williams 1998)
Memetika
•
Od 70.let Dawkins – Sobecký gen - mem
•
Rozmnožování, dědičnost, variabilita v pravděpodobnosti přenosu (biasy), limitující zdroj –
pozornost myslících bytostí
•
Def. Memu – strukturovaná informace, která se šíří z mysli do mysli sociálním učením
•
Kritika – kultura se nedá dělit na diskrétní jednotky
•
Rozdíly mezi biologickou a memetickou evolucí
•
Replikátor a interaktor splývá v jedno
•
Darwinistická či lamarkistická evoluce
•
rychlejší
•
Více směrů přenosu
•
Cílené modifikace evoluce (inovace, vhled), napodobování výhodných znaků/úspěšných
jedinců = obsah ovlivňuje přenos x chyby jako zdroj změny
•
Memy se reprodukují „z vlastních zájmů, na úkor/bez ohledu na člověka“
Teorie konstrukce nik (Laland et al. 2000)
•
Nika – soubor aspektů prostředí, které druh využívá
•
Člověk (ale také žížala) své prostředí, které využívá, spolukonstuuje – mění přírodu + tvoří kulturu
•
3 druhy dědičnosti
•
Genetický
•
Ekologický
•
Kulturní
•
Kultura je zde selekčním prostředím (to samé tvrdí teorie podvojné dědičnosti)
Teorie koevoluce genů a kultury (Feldman a Laland 1996)
•
Sociální konstrukty a kulturní inovace ovlivňují genetickou evoluci, vytvářejí selekční prostředí
•
Reprodukční schopnost obecně (např. preference synů kvůli ušetření na věnu)