Evolucni-psychologie-podokruhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• Mezipohlavní= jedno pohlaví vybírá mezi jedinci druhého pohlaví (znaky atraktivity)
Kdy vznikly znaky= adaptace?
1. Dávno u předků= fylogenicky původní znak (plesiomorfní)
2. Specificky u člověka= specificky lidský znak (apomorfní)
• UNIVERZÁLNÍ ZNAK
• ALTERNATIVNÍ ( variabilní) ZNAK= vrozené dispozice k různým variantám
chování, daný znak se realizuje (exprimuje) v závislosti na prostředí během vývoje
jedince
3. Populační adaptace
ONTOGENETICKÝ VÝVOJ
ontogeneze= vývoj člověka
- souhrn změn určitého systému v čase od zárodku po zánik (Thorová)
- pro popis vývoje je vždy důležité sledování procesu vývojové změny
- ppozitivní změny pak označujeme jako ROZVOJ
- psychický rozvoj je proces vyznačující se zvyšující se adaptabilitou na prostředí a na požadované
fyzické, sociální a kognitivní výkony společnosti
- v procesu vývoje sledujeme také období VÝVOJOVÉ STAGNACE / REGRESE
DÍLČÍ VÝVOJOVÁ OBDOBÍ V PŘEDŠKOLNÍM VĚKU
- při popisu člověka musíme odlišovat různá období života jedince
- - rozlišovat DÍLČÍ VÝVOJOVÁ OBDOBÍ
- funkční z praktického hlediska, intuitivní a laicky srozumitelné
Pro rané a předškolním fáze života člověka např.rozlišujeme: 
• PRENATÁLNÍ OBDOBÍ 
• POROD 
• NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ 
• KOJENECKÉ OBDOBÍ 
• BATOLECÍ OBDOBÍ 
• PŘEDŠKOLNÍ VĚK 
DETERMINACE PSYCHICKÉHO VÝVOJE- teorie 
• Empiristické= doceňuje exogenní vlivy, které tlačí na člověka a nutí ho reagovat (spuští vývoj) 
• Nativistické= prostředí je kulisa, podstatné a motorem pro vývoj je vnitřní plány člověka 
• Syntetické= prostor, který sehrává výraznější úlohu 
EMPIRISTICKÉ TEORIE
- zkušenost- čení- sociální prostředí
- dítě jako ,,tabula rasa”
- EXTRÉM: J.WATSON,B.F.SKINNER (přehlíží reciprocitu mezi učitelem a učícím se)
- NOVĚJI: A. BANDURA- sociální učení
NATIVISTICKÁ TEORIE
- vývoj se opírá o vnitřní procesy zrání, o vnitřní dispozice a vývojové plány
• Racionalistické= růstové
- dítě je přirozeně dobré a je třeba jej nechat volně růst (Komenský)
- psychický vývoj jako růst, který vede ke změnám funkce a normy podle daných fází (A.Gasell)
- přesah do psychoterapie- A.Maslow (lidé mají být sami sebou) 
• Iracionalistické= instinktivistické 
PSYCHOANALÝZA- S.Freud
- libido jako hybná síla vývoje
NEOPSYCHOANALÝZA- Sullivan, Horneyová, Fromm
- větší důraz na sociokulturní vlivy
INTERAKČNÍ TEORIE
- systémový přístup- cirkulární kauzalita
L.S.Vygotský
- psychika jedince má extrení povahu
- nic není v mysli, co dříve nebylo v interakci
- proces zprostředkování a zvnitřnění
- význam sociálních interakcí a symbolických/psychologických nástrojů
J.Piaget
- schémata + mechanismus asimilace a akomodace 
TEORIE ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ- pokusy o formulace obecných principů kohnitivních změn 
