Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Maturitní otázka - Psychické procesy poznávací – čití, vnímání, představy a fantazie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. Psychické procesy poznávání – čití, vnímání, představy a fantazie

  • Definice pojmů

  • Individuální rozdíly ve vnímaní

  • Vlastnosti vnímání

  • Zvláštnosti a poruchy vnímání, smyslové klamy

  • Pamětní a fantazijní představy, typy představivosti

  • Význam vnímání pro pracovníka v sociálních službách

Poznávací proces

  • Kognitivní procesy

  • Smyslové analyzátory – zrak, sluch, čich, hmat a chuť

  • Poznávání má pro člověka existenční význam

  • Umožňuje mu orientaci v prostředí, uspokojuje potřebu získávat informace

Čití

= činnost analyzátorů

  • Prvotní forma psychického spojení organismu s prostředím, je projevem citlivosti

  • Výsledek se nazývá počitek (např. barva látky, vůně květiny, chuť jablka, bolest hlavy, zvuk houslí)

  • Počitek je odraz jednotlivé vlastnosti předmětu (váza) nebo jevu (déšť)

  • Aby vznikl počitek, musí mít podnět určitou intenzitu

  • Nejmenší intenzita podnětu, kterou zaznamenáme = dolní počitkový práh

  • Nejvyšší intenzita podnětu = horní počitkový práh

  • Smyslová citlivost = míra kvality čití

  • U stejného člověka se může měnit např. cvičením, únavou, nemocí

  • Smyslová adaptace = přizpůsobení smyslů na podněty, které na ně působí

  • Rozlišujeme kladnou a zápornou adaptaci

  • Kladná adaptace – smyslová citlivost se zvyšuje (cvičení hry na housle)

  • Záporná adaptace – smyslová citlivost se oslabuje (pohled do slunce)

  • Zraková adaptace – je závislá na intenzitě světla

  • Adaptace na sluchové podněty – záleží na intenzitě zvuku, čím je zvuk nižší, tím snadněji si na zvuk zvykneme

  • Adaptace k dotykovým podnětům – trvá delší dobu, pokud je předmět těsnější (brýle, hodinky)

  • Adaptace k bolestivým podnětům – na dlouhodobou mírnou bolest si člověk časem zvykne, ale stále ji vnímá, zatím co na silnou bolest se člověk neadaptuje

  • Zákon kontrastu

  • Při náhlé změně intenzity podnětu se nám zpočátku intenzita druhého podnětu zdá větší či menší

Vnímání

= psychický proces, kterým poznáváme to, co v přítomnosti působí na naše smysly

  • Výsledek se nazývá vjem

  • Zachycuje více znaků předmětů a jevů. Které působí na naše smysly

  • Individuální rozdíly ve vnímání (vnímání ovlivňuje:)

  • Vyspělost, citlivost a stav smyslového orgánu

  • Vnímání je zhoršeno narůstajícím věkem, nemocí…

  • Celkový stav nervového systému

  • Dobře odpočatý, zdravý člověk = vjemy jasnější a úplnější

  • Unavený člověk = vnímání nejasné, útržkově

  • Předchozí zkušenosti

  • Člověk, který se s předmětem už setkal, ho pozná a umí ho zařadit mezi dřívější poznatky

  • Zájem, který má člověk o okolní svět

  • Touha po poznání umožňuje kvalitnější vnímání

  • Vlastnosti vnímání

  • Výběrovost – vybíráme si co vnímáme (to co nás zajímá, co má největší intenzitu)

  • Zaměřenost – zaměřujeme se pouze na jednu věc, okolí přesouváme do pozadí

  • Apercepce – zapojení zkušeností do vnímání (předchozí zkušenosti využíváme k hlubšímu, bohatšímu a přesnějšímu vjemu)

  • Pareidolie – schopnost dotvořit si vjem, podle vlastní zkušenosti z podmětu, které tomuto vjemu neodpovídají (např. obrazy v mracích)

  • Pregnantnost – dotváření vjemu

  • Konstantnost – stálost, poznáme předmět za každých podmínek (vzdálenost, světlo…)

  • Transpozice – vnímání daného předmětu či jevu i v jiné podobě (melodie v jakékoliv tónině)

Témata, do kterých materiál patří