Maturitní otázka - Psychické procesy poznávací – čití, vnímání, představy a fantazie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Psychické procesy poznávání – čití, vnímání, představy a fantazie
Definice pojmů
Individuální rozdíly ve vnímaní
Vlastnosti vnímání
Zvláštnosti a poruchy vnímání, smyslové klamy
Pamětní a fantazijní představy, typy představivosti
Význam vnímání pro pracovníka v sociálních službách
Poznávací proces
Kognitivní procesy
Smyslové analyzátory – zrak, sluch, čich, hmat a chuť
Poznávání má pro člověka existenční význam
Umožňuje mu orientaci v prostředí, uspokojuje potřebu získávat informace
Čití
= činnost analyzátorů
Prvotní forma psychického spojení organismu s prostředím, je projevem citlivosti
Výsledek se nazývá počitek (např. barva látky, vůně květiny, chuť jablka, bolest hlavy, zvuk houslí)
Počitek je odraz jednotlivé vlastnosti předmětu (váza) nebo jevu (déšť)
Aby vznikl počitek, musí mít podnět určitou intenzitu
Nejmenší intenzita podnětu, kterou zaznamenáme = dolní počitkový práh
Nejvyšší intenzita podnětu = horní počitkový práh
Smyslová citlivost = míra kvality čití
U stejného člověka se může měnit např. cvičením, únavou, nemocí
Smyslová adaptace = přizpůsobení smyslů na podněty, které na ně působí
Rozlišujeme kladnou a zápornou adaptaci
Kladná adaptace – smyslová citlivost se zvyšuje (cvičení hry na housle)
Záporná adaptace – smyslová citlivost se oslabuje (pohled do slunce)
Zraková adaptace – je závislá na intenzitě světla
Adaptace na sluchové podněty – záleží na intenzitě zvuku, čím je zvuk nižší, tím snadněji si na zvuk zvykneme
Adaptace k dotykovým podnětům – trvá delší dobu, pokud je předmět těsnější (brýle, hodinky)
Adaptace k bolestivým podnětům – na dlouhodobou mírnou bolest si člověk časem zvykne, ale stále ji vnímá, zatím co na silnou bolest se člověk neadaptuje
Zákon kontrastu
Při náhlé změně intenzity podnětu se nám zpočátku intenzita druhého podnětu zdá větší či menší
Vnímání
= psychický proces, kterým poznáváme to, co v přítomnosti působí na naše smysly
Výsledek se nazývá vjem
Zachycuje více znaků předmětů a jevů. Které působí na naše smysly
Individuální rozdíly ve vnímání (vnímání ovlivňuje:)
Vyspělost, citlivost a stav smyslového orgánu
Vnímání je zhoršeno narůstajícím věkem, nemocí…
Celkový stav nervového systému
Dobře odpočatý, zdravý člověk = vjemy jasnější a úplnější
Unavený člověk = vnímání nejasné, útržkově
Předchozí zkušenosti
Člověk, který se s předmětem už setkal, ho pozná a umí ho zařadit mezi dřívější poznatky
Zájem, který má člověk o okolní svět
Touha po poznání umožňuje kvalitnější vnímání
Vlastnosti vnímání
Výběrovost – vybíráme si co vnímáme (to co nás zajímá, co má největší intenzitu)
Zaměřenost – zaměřujeme se pouze na jednu věc, okolí přesouváme do pozadí
Apercepce – zapojení zkušeností do vnímání (předchozí zkušenosti využíváme k hlubšímu, bohatšímu a přesnějšímu vjemu)
Pareidolie – schopnost dotvořit si vjem, podle vlastní zkušenosti z podmětu, které tomuto vjemu neodpovídají (např. obrazy v mracích)
Pregnantnost – dotváření vjemu
Konstantnost – stálost, poznáme předmět za každých podmínek (vzdálenost, světlo…)
Transpozice – vnímání daného předmětu či jevu i v jiné podobě (melodie v jakékoliv tónině)