Maturitní otázka - Psychické procesy poznávací – čití, vnímání, představy a fantazie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zvláštnosti vnímání
Synestezie = jeden vjem vyvolá další vjem nereálný s prvním vjemem
Pseudoiluze = nepravé iluze, vyvolané podnětem, kterému neodpovídají (liší se tím, že vnímající osoba připouští zkreslené vnímání a vliv fantazie), např. v lese pes, z blízka pařez
Poruchy vnímání
Kvantitativní = snížená vnímavost, která může být způsobena nemocí, léky, drogami…
Stupně:
Somnolence = hodně ospalý, spavý
Sopór = vzbudí se na bolestivé podněty
Kóma = sám se neprobudí, hluboký spánek
Kvalitativní
Iluze = zkreslené vjemy skutečných podnětů, které člověk nepřipouští, věří jejich skutečnosti
Halucinace = vjemy bez podnětu (chorobné představy), kterými trpí většinou duševně chorý a alkoholici či drogově závislý
Představa = názorný obraz předmětů a jevů v našem vědomí, které v daném okamžiku nevnímáme
Smyslové klamy
Při vnímání skutečnosti někdy může dojít ke zkreslení, k omylu
Tento jev je způsoben mylně zpracovanou informací přivedenou do mozku, anebo klamáním smyslů
Jsou zejména zrakové nebo sluchové
Využití: architektura, umění, móda, desing
Např. velké zrcadlo na konci chodby, prodlužuje místnost
Sociální percepce (sociální vnímání) = jak vnímáme ostatní osoby
Podléhá určitým zákonitostem – máme tendenci uvažovat o ostatních v určitých kategoriích, stereotypech a schématech a velkou roli zde hrají různé efekty vnímání
Efekty vnímání
: efekt primárnosti – rysy zaznamenávané jako první mají větší vliv na formování dojmu
: efekt novosti – na formování dojmu mají větší vliv později získané informace (méně časté, opak efektu primárnosti)
: efekt rozptýlení – vliv určitého chování je slabší v případě, že je informace podávána v kontextu dalších s ní nesouvisejících informací
: haló efekt – efekt prvního dojmu, dle kterého posuzujeme další projevy
: nápadnost chování a fyzická nápadnost – extrémní chování upoutává větší pozornost a má silnější vliv na proces formování dojmu (problém zdánlivé korelace – tlustý velký muž, s hlubokým hlasem je automaticky hodnocen jako dominantní)
Představy
= názorný obraz předmětů a jevů v našem vědomí, které v daném okamžiku nevnímáme
Asociace představ = řetězec představ
Při vybavování představ ve vědomí dochází k určité pravidelnosti = asociační zákony
Asociační zákony se dělí: primární x sekundární
Asociační zákony primární
Zákon dotyku v prostoru a čase = ve vědomí se sdružují vjemy, které vznikly ve stejný čas na stejném místě (např. představa kávy – kavárna, přátelé, sliby, které jste jim dali)
Zákon podobnosti a kontrastu = ve vědomí se vybavují představy, které jsou podobné, nebo protikladné (např. při pohledu na starého člověka si můžeme vyvolat představu na jiného seniora)