Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Maturitní otázka - Psychické procesy poznávací – čití, vnímání, představy a fantazie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Zvláštnosti vnímání

  • Synestezie = jeden vjem vyvolá další vjem nereálný s prvním vjemem

  • Pseudoiluze = nepravé iluze, vyvolané podnětem, kterému neodpovídají (liší se tím, že vnímající osoba připouští zkreslené vnímání a vliv fantazie), např. v lese pes, z blízka pařez

  • Poruchy vnímání

  • Kvantitativní = snížená vnímavost, která může být způsobena nemocí, léky, drogami…

  • Stupně:

  • Somnolence = hodně ospalý, spavý

  • Sopór = vzbudí se na bolestivé podněty

  • Kóma = sám se neprobudí, hluboký spánek

  • Kvalitativní

  • Iluze = zkreslené vjemy skutečných podnětů, které člověk nepřipouští, věří jejich skutečnosti

  • Halucinace = vjemy bez podnětu (chorobné představy), kterými trpí většinou duševně chorý a alkoholici či drogově závislý

  • Představa = názorný obraz předmětů a jevů v našem vědomí, které v daném okamžiku nevnímáme

  • Smyslové klamy

  • Při vnímání skutečnosti někdy může dojít ke zkreslení, k omylu

  • Tento jev je způsoben mylně zpracovanou informací přivedenou do mozku, anebo klamáním smyslů

  • Jsou zejména zrakové nebo sluchové

  • Využití: architektura, umění, móda, desing

  • Např. velké zrcadlo na konci chodby, prodlužuje místnost

  • Sociální percepce (sociální vnímání) = jak vnímáme ostatní osoby

  • Podléhá určitým zákonitostem – máme tendenci uvažovat o ostatních v určitých kategoriích, stereotypech a schématech a velkou roli zde hrají různé efekty vnímání

  • Efekty vnímání

: efekt primárnosti – rysy zaznamenávané jako první mají větší vliv na formování dojmu

: efekt novosti – na formování dojmu mají větší vliv později získané informace (méně časté, opak efektu primárnosti)

: efekt rozptýlení – vliv určitého chování je slabší v případě, že je informace podávána v kontextu dalších s ní nesouvisejících informací

: haló efekt – efekt prvního dojmu, dle kterého posuzujeme další projevy

: nápadnost chování a fyzická nápadnost – extrémní chování upoutává větší pozornost a má silnější vliv na proces formování dojmu (problém zdánlivé korelace – tlustý velký muž, s hlubokým hlasem je automaticky hodnocen jako dominantní)

Představy

= názorný obraz předmětů a jevů v našem vědomí, které v daném okamžiku nevnímáme

  • Asociace představ = řetězec představ

  • Při vybavování představ ve vědomí dochází k určité pravidelnosti = asociační zákony

  • Asociační zákony se dělí: primární x sekundární

Asociační zákony primární

  • Zákon dotyku v prostoru a čase = ve vědomí se sdružují vjemy, které vznikly ve stejný čas na stejném místě (např. představa kávy – kavárna, přátelé, sliby, které jste jim dali)

  • Zákon podobnosti a kontrastu = ve vědomí se vybavují představy, které jsou podobné, nebo protikladné (např. při pohledu na starého člověka si můžeme vyvolat představu na jiného seniora)

Témata, do kterých materiál patří