Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Jazyk-a-řeč

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Burrhus Frederic Skinner

-behaviorální přístup

-Skinner považuje řeč za dovednost, která se rozvíjí pouhým posilováním, nápodobou a tréninkem

-děti slova a syntax napodobují po druhých osobách

-jazyk lze analyzovat na dílčí funkční jednotky ze kterých se skládá a které se děti postupně učí

-z jeho přístupu vychází v současné době používané řečové výukové programy aplikované behaviorální analýzy (ABA), které jsou založené na imitaci opakování a posilování řeči u dětí s handicapem

  • Noam Chomsky

-nativistický přístup, lingvistická teorie nazývaná generativní gramatika

-vrozený modul řeči

-mozek je organizován do určitých domén, které nemohou fungovat odděleně, jsou navzájem propojené a vytváří kognitivní struktury

-odmítá teorie mechanismu jedné obecné domény

-domnívá se, že člověk disponuje od narození specifickým jazykovým mentálním modulem, který lidem umožňuje rychlé osvojení jazyka

  • Michael Halliday

-systematická funkční lingvistika

-jazyk je považován za součást komplexního systému myšlení a má podstatný význam pro sdílení lidské zkušenosti

-systematická funkční lingvistika na rozdíl od generativní gramatiky neopomíjí význam kontextu

-důležitou úlohu ve vývoji jazyka hrají faktory sociálního prostředí

-7 základních funkcí jazyka které si děti osvojí v raném věku:

  1. Možnost sdělit vlastní potřeby- chci napít

  2. Manipulace s druhou osobou- podívej

  3. Interakční, kontaktní- jazyk slouží k navázání kontaktu

  4. Osobní -jazyk slouží k vyjádření pocitů a názorů

  5. Heuristická, výzkumná -získávání informací o okolí- co to je, proč?

  6. Fantazijní- vyprávění příhod vtipu

  7. Znázorňující- sdělování reálných informací

  • Jenny Saffranová

-teorie statistického učení

-objevila že dětský mozek je od kojeneckého věku nadán k statistickému zpracovávání zvuku, že dokáže identifikovat pravidelné vzorce zvuku a jeho četnost

-kojenecká schopnost statistického učení je základem teorie osvojování jazyka

-tato schopnost se objevuje od narození, patrně již prenatálně

-kojenci vnímají a kvantifikují hlásky, slabiky, jejich pořadí i hranice slov v plynulé řeči

-teorie se tím vyhranila proti teorii mentální vrozené modularity Noama Chomského

-schopnost dát informacím statistický význam pomáhá rozeznat co s vysokou pravděpodobností slovo je a co není

  • Patricie Kuhlová

-teorie vrozeného neurálního jazykového závazku a vrozeného jazykového magnetu

-zkombinovala neurobilogické poznatky o vývoji mozku s v kognitivní teorií statistického učení a s teorií významu sociální interakce

-prokázala že děti do 6 měsíců věku jsou schopny rozeznávat všechny hlásky, pak v 2. polovině 1. roku života se na základě statistického učení naučí identifikovat hlásky mateřského jazyka, později i jeho složitější struktury a „rozluští“ statistický kód konkrétního jazyka

Témata, do kterých materiál patří