Jazyk-a-řeč
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Burrhus Frederic Skinner
-behaviorální přístup
-Skinner považuje řeč za dovednost, která se rozvíjí pouhým posilováním, nápodobou a tréninkem
-děti slova a syntax napodobují po druhých osobách
-jazyk lze analyzovat na dílčí funkční jednotky ze kterých se skládá a které se děti postupně učí
-z jeho přístupu vychází v současné době používané řečové výukové programy aplikované behaviorální analýzy (ABA), které jsou založené na imitaci opakování a posilování řeči u dětí s handicapem
Noam Chomsky
-nativistický přístup, lingvistická teorie nazývaná generativní gramatika
-vrozený modul řeči
-mozek je organizován do určitých domén, které nemohou fungovat odděleně, jsou navzájem propojené a vytváří kognitivní struktury
-odmítá teorie mechanismu jedné obecné domény
-domnívá se, že člověk disponuje od narození specifickým jazykovým mentálním modulem, který lidem umožňuje rychlé osvojení jazyka
Michael Halliday
-systematická funkční lingvistika
-jazyk je považován za součást komplexního systému myšlení a má podstatný význam pro sdílení lidské zkušenosti
-systematická funkční lingvistika na rozdíl od generativní gramatiky neopomíjí význam kontextu
-důležitou úlohu ve vývoji jazyka hrají faktory sociálního prostředí
-7 základních funkcí jazyka které si děti osvojí v raném věku:
Možnost sdělit vlastní potřeby- chci napít
Manipulace s druhou osobou- podívej
Interakční, kontaktní- jazyk slouží k navázání kontaktu
Osobní -jazyk slouží k vyjádření pocitů a názorů
Heuristická, výzkumná -získávání informací o okolí- co to je, proč?
Fantazijní- vyprávění příhod vtipu
Znázorňující- sdělování reálných informací
Jenny Saffranová
-teorie statistického učení
-objevila že dětský mozek je od kojeneckého věku nadán k statistickému zpracovávání zvuku, že dokáže identifikovat pravidelné vzorce zvuku a jeho četnost
-kojenecká schopnost statistického učení je základem teorie osvojování jazyka
-tato schopnost se objevuje od narození, patrně již prenatálně
-kojenci vnímají a kvantifikují hlásky, slabiky, jejich pořadí i hranice slov v plynulé řeči
-teorie se tím vyhranila proti teorii mentální vrozené modularity Noama Chomského
-schopnost dát informacím statistický význam pomáhá rozeznat co s vysokou pravděpodobností slovo je a co není
Patricie Kuhlová
-teorie vrozeného neurálního jazykového závazku a vrozeného jazykového magnetu
-zkombinovala neurobilogické poznatky o vývoji mozku s v kognitivní teorií statistického učení a s teorií významu sociální interakce
-prokázala že děti do 6 měsíců věku jsou schopny rozeznávat všechny hlásky, pak v 2. polovině 1. roku života se na základě statistického učení naučí identifikovat hlásky mateřského jazyka, později i jeho složitější struktury a „rozluští“ statistický kód konkrétního jazyka