Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Jazyk-a-řeč

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vývoj výslovnosti

  • Hlásky se děti učí vyvozovat postupně

-prvně se učí samohlásky, následně retné souhlásky (B, M,P) a poté dentální hlásky (T,N,D)

-první duplikace slabik je složená nejsnadnější hlásek (ma-ma, pa-pa, ba-ba)

-obtížnější jsou měkčené hlásky (ť, ď, ň), sykavky (c, č, s, š) a hláska L

-nejobtížnější R a Ř

  • Distorze (nesprávná výslovnost)

-Interdentální sigmatismus – nesprávná výslovnost hlásky s, dítě vkládá jazyk mezi zuby, tzv. si šlape na jazyk

-Rotacismus- nesprávná výslovnost R

-Rotacismus bohemicus- nesprávná výslovnost Ř

-když dítě hlásku zcela vynechává jde o mogilálii (červený- čevený, hop- op)

-když hlásku nahrazuje jinou jde o paralálii (maminka-maminta, veliká- vejiká

  • Definuje pravidla zacházení s morfémy (kořeny slov, předpony, přípony atd.) a řeší tvarosloví

  • Díky pravidlům jsme schopni slova ohýbat a vyjádřit např. počet, čas, a rod

  • Mezi 2 a 3 rokem se začíná objevovat skloňování („já nebudu být tady“)

  • Ve 3 letech děti používají množné číslo a časují („dvě motýlci a dva žába“)

  • Okolo 5. roku se dysgramatismy ismy vyskytují už jen sporadicky

Syntaktická rovina (rovina skladby slov)

  • Pravidla větné skladby nazýváme syntaxí

  • Pořadí slov je důležité pro význam věty, pomáhá identifikovat podnět a předmět, věta se stává srozumitelnou

  • Dítě začne používat věty když je jeho slovní zásoba cca 50-60 slov

  • Mezi 15 a 30 měsíci dítě často spojuje 2 slova a vynechává slovesa(„táta pyč“,“ haf není“)

  • Mezi 2. a 3. rokem přidává přídavná jména a osobní zájmena

  • Mezi 3. a 4. rokem do vět zapojuje předložky a spojky

  • Na konci 3. roku zvládá jednoduchá souřadná souvětí slučovací (a), odporovací (ale) a důsledková (protože)

  • Po 4 roce jsou již věty komplexnější dítě začíná mluvit v souvětích a používá všechny slovní druhy

Lexikální rovina (rovina týkající se slovní zásoby)

  • Lexikem jsou slova a ustálená slovní spojení

  • Když si dítě osvojí 20-30 slov nastává prudký rozvoj slovní zásoby

  • Nejdříve děti používají podstatná jména, následují slovesa

  • Batolata používají nejrůznější přesmyčky, záměny hlásek a slabik, které někdy slovo jen rytmem připomíná svůj vzor (punkočáče- punčocháče, škabety s kepačem- špagety s kečupem)

  • Od 2. roku klade dítě otázky typu “kde je“ a „co to je“ - první období otázek

  • Po 3. roce začíná užívat „proč“ - druhé období otázek

  • Otázkami si zajišťuje přísun informací a rozšiřuje slovní zásobu

  • Ve 3 letech prudce vzrůstá slovní zásoba až na zhruba 1000 slov - začíná užívat příslovce času (potom, teď), místa (dole, tady), míry (málo, trochu) a způsobu (pomalu, rychle)

  • Po 5 roce si pomalu osvojují abstraktní časové termíny (včera, dnes, zítra, brzy)

  • Mezi 3. a 5. rokem vytváří novotvary (dětské neologismy)- dodávie- auto, střihadlo- nůžky, česáček- hřeben)

Témata, do kterých materiál patří