Jazyk-a-řeč
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vývoj výslovnosti
Hlásky se děti učí vyvozovat postupně
-prvně se učí samohlásky, následně retné souhlásky (B, M,P) a poté dentální hlásky (T,N,D)
-první duplikace slabik je složená nejsnadnější hlásek (ma-ma, pa-pa, ba-ba)
-obtížnější jsou měkčené hlásky (ť, ď, ň), sykavky (c, č, s, š) a hláska L
-nejobtížnější R a Ř
Distorze (nesprávná výslovnost)
-Interdentální sigmatismus – nesprávná výslovnost hlásky s, dítě vkládá jazyk mezi zuby, tzv. si šlape na jazyk
-Rotacismus- nesprávná výslovnost R
-Rotacismus bohemicus- nesprávná výslovnost Ř
-když dítě hlásku zcela vynechává jde o mogilálii (červený- čevený, hop- op)
-když hlásku nahrazuje jinou jde o paralálii (maminka-maminta, veliká- vejiká
Definuje pravidla zacházení s morfémy (kořeny slov, předpony, přípony atd.) a řeší tvarosloví
Díky pravidlům jsme schopni slova ohýbat a vyjádřit např. počet, čas, a rod
Mezi 2 a 3 rokem se začíná objevovat skloňování („já nebudu být tady“)
Ve 3 letech děti používají množné číslo a časují („dvě motýlci a dva žába“)
Okolo 5. roku se dysgramatismy ismy vyskytují už jen sporadicky
Syntaktická rovina (rovina skladby slov)
Pravidla větné skladby nazýváme syntaxí
Pořadí slov je důležité pro význam věty, pomáhá identifikovat podnět a předmět, věta se stává srozumitelnou
Dítě začne používat věty když je jeho slovní zásoba cca 50-60 slov
Mezi 15 a 30 měsíci dítě často spojuje 2 slova a vynechává slovesa(„táta pyč“,“ haf není“)
Mezi 2. a 3. rokem přidává přídavná jména a osobní zájmena
Mezi 3. a 4. rokem do vět zapojuje předložky a spojky
Na konci 3. roku zvládá jednoduchá souřadná souvětí slučovací (a), odporovací (ale) a důsledková (protože)
Po 4 roce jsou již věty komplexnější dítě začíná mluvit v souvětích a používá všechny slovní druhy
Lexikální rovina (rovina týkající se slovní zásoby)
Lexikem jsou slova a ustálená slovní spojení
Když si dítě osvojí 20-30 slov nastává prudký rozvoj slovní zásoby
Nejdříve děti používají podstatná jména, následují slovesa
Batolata používají nejrůznější přesmyčky, záměny hlásek a slabik, které někdy slovo jen rytmem připomíná svůj vzor (punkočáče- punčocháče, škabety s kepačem- špagety s kečupem)
Od 2. roku klade dítě otázky typu “kde je“ a „co to je“ - první období otázek
Po 3. roce začíná užívat „proč“ - druhé období otázek
Otázkami si zajišťuje přísun informací a rozšiřuje slovní zásobu
Ve 3 letech prudce vzrůstá slovní zásoba až na zhruba 1000 slov - začíná užívat příslovce času (potom, teď), místa (dole, tady), míry (málo, trochu) a způsobu (pomalu, rychle)
Po 5 roce si pomalu osvojují abstraktní časové termíny (včera, dnes, zítra, brzy)
Mezi 3. a 5. rokem vytváří novotvary (dětské neologismy)- dodávie- auto, střihadlo- nůžky, česáček- hřeben)