Jazyk-a-řeč
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-řeč aktivizuje speciální neurální sítě, které zpracovávají jazykové vzory, tyto sítě je člověk si schopen vytvářet zhruba do 6 až 7 let, do tohoto věku si dítě dokáže vytvořit plnohodnotnou síť pro 2 i více jazyků
-dále si dítě schopnost rozpoznávat fonémy v cizích jazycích upevňuje za použití sociální interakce (teorie sociálního magnetu)
-sociální magnet spočívá ve vrozené predispozici dítěte k sociální interakci, reciprocitě kontaktu a sociální nápodobě
Kritická perioda ve vývoji řeči
Eric Lenneberg
-propagoval myšlenku, že vývoj řečových dovedností je propojen se zráním mozku a člověk je schopen si osvojit řeči jen v určitém věkovém období v tzv. kritické periodě pro získání jazyka
-hraniční období definoval mezi 5 a 11 lety
-děti starší 12 let se již jazyk učí mnohem méně efektivně, pomaleji a nikdy nedosáhnou stejné úrovně jako osoby, které si jazyk osvojily před 11. rokem
Sociální a biologické vlivy na osvojení jazyka
Rodina s vyšším socioekonomickým statusem dítěti od raného věku zprostředkovává bohatší jazykové prostředí – rodiče na děti frekventovaněji mluví, častěji jim čtou, více vysvětlují, používají rozsáhlejší slovní zásobu, více dětem kupují knihy a časopisy, pomáhají jim s úkoly, mají vyšší požadavky a očekávání týkající se jejich výkonu ve škole
Slabá sociálně-ekonomická situace rodiny souvisí s nižšími jazykovými schopnostmi dětí již v raném věku
Vícejazyčnost
Bilingvismus
-spontánní zvládnutí 2 jazyků bez nutnosti klasické výuky cizího jazyka
-simultánní vyvážený bilingvismus – děti se učí oba jazyky souběžně
-ranný částečně simultánní bilingvismus – děti se seznamují s druhým jazykem později (např. v mateřské škole)
Osvojení cizího jazyka
Mladší děti si osvojují jazyk přirozeně bez volního úsilí dospělí si sice zpočátku rychleji oslovují slovíčka a syntax ale jsou méně zdatní ve výslovnosti a později IV plynulosti jazyka
Má se za to, že děti mladší 11 let mají šanci na plynulé osvojení druhého jazyka větší než osoby, které se začnou jazyk učit po tomto věku
Děti, jež byly v intenzivním kontaktu s jazykem v mladším věku hovoří bez přízvuku a lépe rozumí cizí řeči v hlučném prostředí
Znalost dalšího jazyka poskytuje člověku nejen sociální výhody ale i zlepšuje porozumění a čtenářské schopnosti v jazyce mateřské