Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Jazyk-a-řeč

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

-řeč aktivizuje speciální neurální sítě, které zpracovávají jazykové vzory, tyto sítě je člověk si schopen vytvářet zhruba do 6 až 7 let, do tohoto věku si dítě dokáže vytvořit plnohodnotnou síť pro 2 i více jazyků

-dále si dítě schopnost rozpoznávat fonémy v cizích jazycích upevňuje za použití sociální interakce (teorie sociálního magnetu)

-sociální magnet spočívá ve vrozené predispozici dítěte k sociální interakci, reciprocitě kontaktu a sociální nápodobě

Kritická perioda ve vývoji řeči

  • Eric Lenneberg

-propagoval myšlenku, že vývoj řečových dovedností je propojen se zráním mozku a člověk je schopen si osvojit řeči jen v určitém věkovém období v tzv. kritické periodě pro získání jazyka

-hraniční období definoval mezi 5 a 11 lety

-děti starší 12 let se již jazyk učí mnohem méně efektivně, pomaleji a nikdy nedosáhnou stejné úrovně jako osoby, které si jazyk osvojily před 11. rokem

Sociální a biologické vlivy na osvojení jazyka

  • Rodina s vyšším socioekonomickým statusem dítěti od raného věku zprostředkovává bohatší jazykové prostředí – rodiče na děti frekventovaněji mluví, častěji jim čtou, více vysvětlují, používají rozsáhlejší slovní zásobu, více dětem kupují knihy a časopisy, pomáhají jim s úkoly, mají vyšší požadavky a očekávání týkající se jejich výkonu ve škole

  • Slabá sociálně-ekonomická situace rodiny souvisí s nižšími jazykovými schopnostmi dětí již v raném věku

Vícejazyčnost

  • Bilingvismus

-spontánní zvládnutí 2 jazyků bez nutnosti klasické výuky cizího jazyka

-simultánní vyvážený bilingvismus – děti se učí oba jazyky souběžně

-ranný částečně simultánní bilingvismus – děti se seznamují s druhým jazykem později (např. v mateřské škole)

Osvojení cizího jazyka

  • Mladší děti si osvojují jazyk přirozeně bez volního úsilí dospělí si sice zpočátku rychleji oslovují slovíčka a syntax ale jsou méně zdatní ve výslovnosti a později IV plynulosti jazyka

  • Má se za to, že děti mladší 11 let mají šanci na plynulé osvojení druhého jazyka větší než osoby, které se začnou jazyk učit po tomto věku

  • Děti, jež byly v intenzivním kontaktu s jazykem v mladším věku hovoří bez přízvuku a lépe rozumí cizí řeči v hlučném prostředí

  • Znalost dalšího jazyka poskytuje člověku nejen sociální výhody ale i zlepšuje porozumění a čtenářské schopnosti v jazyce mateřské

Témata, do kterých materiál patří