Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Jazyk-a-řeč

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Sémantická (významová rovina)

  • Porozumění slovům v různých kontextech

  • Význam slov má 2 úrovně- denotativní (základní význam) a konotativní (další významy související s kontextem, např. s neverbální komunikací- mrknutí okem změním význam, tónem vyjádřím humor, nadsázku)

  • Mezi 1. a 2. rokem dítě často hypergeneralizuje (slova zobecňuje- táta je každý muž, haf každé zvíře) a Hyperdiferencuje (toto není židle, protože jeho židle doma vypadá jinak, Aniččin táta není táta, protože ten jeho vypadá jinak)

  • V 6 letech již chápou nadsázku, sarkasmus nebo bílou lež

  • V 8 až 10 letech užívají a chápou ironii

Pragmatická rovina (rovina sociální komunikace)

  • Pragmatika je schopnost užívat a rozumět řeči v sociálních situacích, tedy při konverzaci

  • Všechny strany konverzace musí být schopny odhadovat záměry osob se kterými rozhovor vedou pragmatické funkce plní také neverbální komunikace (postura těla, oční kontakt)

  • Pragmatika se rozvíjí v již předřečovém období formou očního kontaktu, rozvoj pokračuje přes sdílenou pozornost přes dovednost střídání při konverzaci až po schopnost vžít se do myšlení komunikačního partnera a přizpůsobit mu svůj styl konverzace

Vývoj gestiky

  • Gestika se zpočátku rozvíjí rychleji než verbální řeč

  • mezi 8 a 9 měsícem se objevují 1 gesta

  • okolo 9 až 10 měsíce dítě přináší na ukázku věci a zvedá ji ke komunikačnímu partnerovi

  • okolo 12 až 13 měsíců již natahuje ruku s odděleným a nataženým ukazovákem, ukazováním vyjadřuje žádost „dej mi to“, otázku „co to je“, popisuje a odkazuje „podívej“

  • Mezi 13 až 15 měsíci vyjadřuje nesouhlas zavrtěním hlavou „ne“

  • Mezi 16 až 18 měsíci vyjadřuje souhlas k přikývnutím „ano“

  • Tappoletův efekt- dítě nechápe přesný význam slyšeného slova, ale zareaguje správně, protože melodie, mimika, a gestikulace dospělého mu umožní porozumět požadavku

Teorie vývoje řeči

  • Jazyk je vysoce rozvinutou kognitivní schopností člověka, zprostředkovává komunikaci mezi jedinci a umožňuje pracovat s informacemi

  • Jean Piaget (vrozený mechanismus)

-řeč je projev kognitivní nezralosti bez sociální funkce, až decentrace a odeznění egocentrismu umožňuje dětem vnímat druhé a dítě se stává sociálním tvorem

  • Lev Semjonovič Vygotskij (sociální mechanismus)

-řeč jako důsledek sociálních a kulturních vlivů

-řeč jako nástroj k sociálnímu kontaktu

-děti více myslí v obrazech, teprve později se učí verbalizovat své myšlenky a rozvíjí se u nich vnitřní řeč, egocentrická řeč ale nemizí a nadále podporuje myšlení a sebeřízení

-jazyk vzniká na základě vztahů s lidmi každá funkce se objeví v kulturním vývoji dítěte dvakrát- poprvé v sociálních vztazích, později na individuální úrovni (např. ukazování je pouhé natahování ruky po předmětu, kontaktem s člověkem se z něj stane gesto, dítě začne očekávat reakci od člověka, nikoliv od objektu)

Témata, do kterých materiál patří