Jazyk-a-řeč
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sémantická (významová rovina)
Porozumění slovům v různých kontextech
Význam slov má 2 úrovně- denotativní (základní význam) a konotativní (další významy související s kontextem, např. s neverbální komunikací- mrknutí okem změním význam, tónem vyjádřím humor, nadsázku)
Mezi 1. a 2. rokem dítě často hypergeneralizuje (slova zobecňuje- táta je každý muž, haf každé zvíře) a Hyperdiferencuje (toto není židle, protože jeho židle doma vypadá jinak, Aniččin táta není táta, protože ten jeho vypadá jinak)
V 6 letech již chápou nadsázku, sarkasmus nebo bílou lež
V 8 až 10 letech užívají a chápou ironii
Pragmatická rovina (rovina sociální komunikace)
Pragmatika je schopnost užívat a rozumět řeči v sociálních situacích, tedy při konverzaci
Všechny strany konverzace musí být schopny odhadovat záměry osob se kterými rozhovor vedou pragmatické funkce plní také neverbální komunikace (postura těla, oční kontakt)
Pragmatika se rozvíjí v již předřečovém období formou očního kontaktu, rozvoj pokračuje přes sdílenou pozornost přes dovednost střídání při konverzaci až po schopnost vžít se do myšlení komunikačního partnera a přizpůsobit mu svůj styl konverzace
Vývoj gestiky
Gestika se zpočátku rozvíjí rychleji než verbální řeč
mezi 8 a 9 měsícem se objevují 1 gesta
okolo 9 až 10 měsíce dítě přináší na ukázku věci a zvedá ji ke komunikačnímu partnerovi
okolo 12 až 13 měsíců již natahuje ruku s odděleným a nataženým ukazovákem, ukazováním vyjadřuje žádost „dej mi to“, otázku „co to je“, popisuje a odkazuje „podívej“
Mezi 13 až 15 měsíci vyjadřuje nesouhlas zavrtěním hlavou „ne“
Mezi 16 až 18 měsíci vyjadřuje souhlas k přikývnutím „ano“
Tappoletův efekt- dítě nechápe přesný význam slyšeného slova, ale zareaguje správně, protože melodie, mimika, a gestikulace dospělého mu umožní porozumět požadavku
Teorie vývoje řeči
Jazyk je vysoce rozvinutou kognitivní schopností člověka, zprostředkovává komunikaci mezi jedinci a umožňuje pracovat s informacemi
Jean Piaget (vrozený mechanismus)
-řeč je projev kognitivní nezralosti bez sociální funkce, až decentrace a odeznění egocentrismu umožňuje dětem vnímat druhé a dítě se stává sociálním tvorem
Lev Semjonovič Vygotskij (sociální mechanismus)
-řeč jako důsledek sociálních a kulturních vlivů
-řeč jako nástroj k sociálnímu kontaktu
-děti více myslí v obrazech, teprve později se učí verbalizovat své myšlenky a rozvíjí se u nich vnitřní řeč, egocentrická řeč ale nemizí a nadále podporuje myšlení a sebeřízení
-jazyk vzniká na základě vztahů s lidmi každá funkce se objeví v kulturním vývoji dítěte dvakrát- poprvé v sociálních vztazích, později na individuální úrovni (např. ukazování je pouhé natahování ruky po předmětu, kontaktem s člověkem se z něj stane gesto, dítě začne očekávat reakci od člověka, nikoliv od objektu)