Komunikace, druhy a význam komunikace, vedení a druhy rozhovoru
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
■
Intimní, nebo-li osobní (či přátelskou) vzdálenost.
■
Pracovní, nebo-li formální vzdálenost.
■
Veřejná, nebo-li lhostejná vzdálenost.
■
Sestra by měla zaujímat přátelskou vzdálenost.
- VEDENÍ ROZHOVORU
●
Při rozhovoru s pacientem se řídíme několika obecnými pravidly. Při prvním setkáním s
nemocným se představíme, vysvětlíme svoji roli v nemocnici a účel pro který je rozhovor
veden. Po celou dobu rozhovoru projevujeme opravdový zájem o pacienta, udržujeme oční
kontakt. Ponecháváme prostor pro odpovědi nemocného, nespěcháme na něj, povzbuzujeme
ho, aby se vyjádřil. Stále sledujeme zda nám nemocný rozumí a zda pochopil náš pokyn či
informaci. Vždy pamatujeme, že věci pro nás běžné a jasné, nemusí být jasné nemocnému,
proto hovoříme srozumitelně, pomalu, neužíváme nemocniční zkratky. Na konci rozhovoru
shrneme všechny informace (pro sebe i pacienta).
●
Postoji těla při rozhovoru má značný význam, mimika obličeje bohatě vyjadřuje různé emoce
a oční kontakt je velmi důležitý. Úsměvem lze velice rychle navázat kontakt a vytvořit
přátelský vztah. Pantomimika a gestikulace jsou v sociální interakci dvou lidí důležité. Rychle
mluví obvykle lidé sebejistí, kteří jsou důvěrně sžití s tématem, o kterém mluví. O emocích
hodně vypovídá výška hlasu a intonace (melodie).
- DRUHY ROZHOVORŮ
●
Rozhovor je verbální výměna informací mezi dvěma nebo více lidmi.
●
Vstupní rozhovor
○
Je zaměřený především na podstatné informace o nemocném.
●
Anamnestický rozhovor
○
Zjišťujeme údaje o zdravotním stavu, rodinném a pracovním prostředí, chorobách
rodičů a sourozenců.
●
Diagnostický rozhovor
○
Při vstupním rozhovoru sestra zjišťuje aktuální a potenciální problémy nemocného,
na základě kterých, stanovuje oš. diagnózu.