Konceptualizace-jednotlivých-životních-období
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Stádium intuitivního myšlení (4-7 let)
-
In-tuitum = podívat se na
-
Dítě dokáže přemýšlet o tom, co vidí
-
Pro řešení problémů se opírá o vizuální vjemy
-
Uvažuje v celostních pojmech, ve svých úsudcích vázáno na názor, nedokáže myslet logicky
-
Selhává v korálkovém experimentu, Test schopnosti inkluze
-22 dřevěných korálků, z toho 20 hnědých a 2 bílé
-3 otázky:
-Jsou všechny korálky dřevěné? Ano
-Je více hnědých, nebo bílých korálků? Hnědých.
-Je tady víc hnědých korálků, nebo korálků? Nedokáže pochopit odlišné kategorie -> odpovídá, že více hnědých.
Stadium konkrétních myšlenkových operací – 7-11 let
-
Dítě je schopno duševních myšlenkových operací
-
Dokáže operovat, ale uvažuje logicky pouze o konkrétních fyzických věcech
-
Neuvažuje abstraktně ani hypoteticky
-
Absenci abstraktního myšlení (jeho limity) by měla vyvažovat strukturovanost aktivit
-
-
Decentrace – je schopno uvažovat více, než jeden aspekt věci
-
Tranzitivní interference – dokáže spojit více informací v nový závěr (sylogismus)
-
Reverzibilita (vratnost)
-
Dokáže vrátit akci na její začátek a zopakovat ji – sleduje své myšlenky
-
-
Schopnost klasifikace podle určitých vlastností do tříd nebo hierarchicky (množiny, podmnožiny)
-
Používá jednoduchou induktivní logiku – postupuje od konkrétní zkušenosti k vyvození závěru
-
Princip konzervace – rozumí tomu, že si předměty zachovávají některé své vlastnosti, i když mění svůj vzhled
-
Inferenční charakter myšlení
-
Spojením informací dokáže vytvořit nové závěry
-
Dokáže řešit jednoduché sylogismy
-
Stadium formálních operací – 11/12-15/20 let
Označováno také jako hypoteticko– deduktivní
Charakterizováno je abstraktní myšlením, systematickým plánováním, schopností vytváření metodického postupu (již nejde o experimenty typu pokus a omyl) a hypotetickým uvažováním (jaké různé varianty mohou nastat)
Formální operace již používá v matematice, filozofii a obecně ve vědě
myšlení se systematizuje, logické uvažování získává detektivní charakter
postupuje od hypotéz k závěrům, od obecného ke specifickému
je schopno řešit pravděpodobnostní problémy, svažovat variace, permutace (obměny pořadí)
rozvíjí se matematické schopnosti
-
Pozornost
-
Schopnost udržet pozornost a nenechat se rozptýlit
-
Významný předpoklad úspěšnosti ve škole – důsledky u dětí s poruchami pozornosti
-
Předtím pozornost stylem něco mě zaujalo, tak tomu věnuji pozornost X v mladším školním věku schopni záměrné pozornosti
-
Tzv. tiché odklady pozornosti
-
-
Paměť
-
Zlepšuje se pracovní paměť, zvyšuje se její kapacita
-
Zejména díky osvojování si strategií pro lepší zapamatování
-
Význam osvojování si nástrojů pro rozvoj poznávacích funkcí a dovedností myslet a učit se
-
-