Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Konceptualizace-jednotlivých-životních-období

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.81 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. Stádium intuitivního myšlení (4-7 let)

  • In-tuitum = podívat se na

  • Dítě dokáže přemýšlet o tom, co vidí

  • Pro řešení problémů se opírá o vizuální vjemy

  • Uvažuje v celostních pojmech, ve svých úsudcích vázáno na názor, nedokáže myslet logicky

  • Selhává v korálkovém experimentu, Test schopnosti inkluze

-22 dřevěných korálků, z toho 20 hnědých a 2 bílé

-3 otázky:

-Jsou všechny korálky dřevěné? Ano

-Je více hnědých, nebo bílých korálků? Hnědých.

-Je tady víc hnědých korálků, nebo korálků? Nedokáže pochopit odlišné kategorie -> odpovídá, že více hnědých.

Stadium konkrétních myšlenkových operací – 7-11 let

  • Dítě je schopno duševních myšlenkových operací

  • Dokáže operovat, ale uvažuje logicky pouze o konkrétních fyzických věcech

  • Neuvažuje abstraktně ani hypoteticky

    • Absenci abstraktního myšlení (jeho limity) by měla vyvažovat strukturovanost aktivit

  • Decentrace – je schopno uvažovat více, než jeden aspekt věci

  • Tranzitivní interference – dokáže spojit více informací v nový závěr (sylogismus)

  • Reverzibilita (vratnost)

    • Dokáže vrátit akci na její začátek a zopakovat ji – sleduje své myšlenky

  • Schopnost klasifikace podle určitých vlastností do tříd nebo hierarchicky (množiny, podmnožiny)

  • Používá jednoduchou induktivní logiku – postupuje od konkrétní zkušenosti k vyvození závěru

  • Princip konzervace – rozumí tomu, že si předměty zachovávají některé své vlastnosti, i když mění svůj vzhled

  • Inferenční charakter myšlení

    • Spojením informací dokáže vytvořit nové závěry

    • Dokáže řešit jednoduché sylogismy

Stadium formálních operací – 11/12-15/20 let

  • Označováno také jako hypoteticko– deduktivní

  • Charakterizováno je abstraktní myšlením, systematickým plánováním, schopností vytváření metodického postupu (již nejde o experimenty typu pokus a omyl) a hypotetickým uvažováním (jaké různé varianty mohou nastat)

  • Formální operace již používá v matematice, filozofii a obecně ve vědě

  • myšlení se systematizuje, logické uvažování získává detektivní charakter

  • postupuje od hypotéz k závěrům, od obecného ke specifickému

  • je schopno řešit pravděpodobnostní problémy, svažovat variace, permutace (obměny pořadí)

  • rozvíjí se matematické schopnosti

    • Pozornost

      • Schopnost udržet pozornost a nenechat se rozptýlit

      • Významný předpoklad úspěšnosti ve škole – důsledky u dětí s poruchami pozornosti

      • Předtím pozornost stylem něco mě zaujalo, tak tomu věnuji pozornost X v mladším školním věku schopni záměrné pozornosti

      • Tzv. tiché odklady pozornosti

    • Paměť

      • Zlepšuje se pracovní paměť, zvyšuje se její kapacita

      • Zejména díky osvojování si strategií pro lepší zapamatování

      • Význam osvojování si nástrojů pro rozvoj poznávacích funkcí a dovedností myslet a učit se

Témata, do kterých materiál patří