Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Konceptualizace-jednotlivých-životních-období

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.81 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Jeffrey Jensen Arnett

Vynořující se dopělost (emerging adulthood)

  • Arnett předpokládá, že se jedná o novou vývojovou přechodovou fázi, které dalo vzniknout jednak nové socio-kulturní prostředí civilizovaného světa, jednak nový pohled mladých lidí na sebe samotné a způsob, jakým jsou jimi dospělost, potažmo dospívání vnímány

  • Cca 18-29 let

  • Tvrdí, že řada mladých lidí ve věku mezi 18 až 25 rokem cítí, že již nejsou dospívajícími adolescenci, ale na druhou stranu se ještě necítí jako plně dospělí

  • Období, které nespadá do mladší dospělosti ani se nejedná o prodlouženou adolescenci

    • Kritéria pro přechod k dospělosti:

      • Dříve – vstup do manželství, vstup do práce na plný úvazek, rodičovství -> kritéria sociologická

      • Nyní – zodpovědnost za vlastní činy, nezávislé rozhodování, finanční nezávislost -> kritéria psychologická

  • Faktory, které přispěly ke vzniku vynořující se dospělosti

    • Rostoucí věk, kdy člověk vstupuje do manželství a stává se rodičem

    • Prodlužující se doba vzdělávání

    • Změna ženské role

    • Odlišné vnímání významu a hodnoty přechodu k dospělým rolím

    • Znaky vynořující se dospělosti

      1. Objevování vlastní identity, zkoušení různých možností

      2. Nestabilita

      3. Zaměřenost na sebe sama

      4. Pocit, že se nachází „někde mezi“ adolescencí a dospělostí

      5. Nesčetné možnosti, přání, příležitosti změnit svůj život

        1. Období objevování identity

    • Mladí dospělí prozkoumávají možnosti v různých oblastech svého budoucího života, zejména v lásce a práci

    • Tímto prozkoumáváním si ujasňují svou identitu, stále více se dozvídají, kdo vlastně jsou a co očekávají od života

    • nejsou již tak materiálně ani psychicky závislý na svých rodičích jako v průběhu adolescence, ale nemají ještě tolik závazků jako ve své budoucí dospělosti

    • Podobnost s Eriksonovým stádiem utváření identity a moratoria v adolescenci, nebo také tzv prodlouženou adolescencí

    • Rozdíl mezi adolescenty a mladými dospělými ve vztazích je ten, že adolescenti navazují spíše přechodné a provizorní vztahy, zaměřené zejména na přítomnost, tady a teď, Mladí dospělí očekávají dlouhodobější, na budoucnost zaměřené vztahy

    • O4

    • 7¨)ojhf qgl=bdobí vynořující se dospělosti je také období se zkoušením a hledáním +

,bcxy\nových partnerských a sexuálních zážitků

  • Rozdíly jsou IV oblasti práce, adolescenti vnímají práci spíše jako přechodný, často krátkodobý prostředek k získání prostředků pro uspokojení každodenních potřeb, mladí dospělí se více zaměřují na budování určitého základu pro budoucí, celoživotní povolání, např. jaká práce mi vyhovuje, v jaké činnosti jsem dobrý, jakou praxi mi práce přinese

  1. Období nestability

  • S prozkoumáním možností souvisí značná nestabilita a nepředvídatelnost

  • Mladí lidé jsou nuceni revidovat své představy o tom, jaká bude jejich dospělost, zažívají zklamání a neúspěchy, které mění jejich adolescentní představy o budoucnosti

  • Tuto nestabilitu a změny Arnett dokládá velmi častými změnami bydliště z důvodů jako je studium, směna práce, změna partnera

Témata, do kterých materiál patří