Konceptualizace-jednotlivých-životních-období
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Předoperační stádium – 2-7 let – ještě nejsou opravdické myšlenkové operace – proto předoperační
Pomůcka – předoperační = předškolní
Názorné myšlení, může přemýšlet pouze o názorných věcech, které si může dobře představit
Nemá ještě schopnost provádět duševní operace (reverzibilita, konzervace…)
Dítě dokáže myslet o tom, co vidí a pro řešení problémů se opírá o vizuální vjemy (proto intuitivní myšlení – in – tuitum = podívat se na)
Centrace – dítě je schopné dívat se pouze na jeden aspekt problému (moje babička je babička, není i tvoje maminka)
Egocentrismus – dítě nechápe perspektivu druhé osoby
Nechápe fyzikální příčinnost jevů (sluníčko zapadá, abych mohlo jít spát)
Selhává v tzv. „korálkovém experimentu“ Test schopnosti inkluze 22 korálků ze dřeva, z toho 20 hnědých a 2 bílé („je tady víc hnědých korálků nebo korálků?) – dítě bere v potaz pouze jednu skutečnost, kterou vidí – nedokáže vzít v potaz oba aspekty
Při řešení korálkového experimentu tedy posuzuje jen barvu nebo materiál
Test vizuálního prostorového egocentrismu
-model tří hor a fotografie hor ze 4 úhlů- dítě mělo vybrat fotografii na které je zobrazený model z jeho úhlu pohledu (tento úkol většina dětí v předoperačním období zvládne), pak byla na různá místa obsazována panenka a dítě mělo vybrat fotografie modelu úhlů, které viděla panenka- děti okolo 4 roku ještě nedokázaly oddělit perspektivu vlastní od perspektivy panenky a v testu selhávaly, děti staré 6 let se snažili vybrat jiný pohled než jejich vlastní ale většinou hádaly, 7-8 děti na počátku období konkrétního myšlení úkol většinou zvládly
-
Test schopnosti konzervace
-dítě vidí dvě stejně velké sklenice, ve kterých je stejné množství vody. Následně se jedna ze sklenic vymění za vyšší a tenčí a voda se do ní přelije, dítě v předoperačním období tuto sklenici označí jako za tu, ve které je více vody než v té druhé (i když není), tento test zvládnou úspěšně děti v 7-8 letech.
Substádia:
1. Stádium symbolických funkcí (2-4 roky)
-
Dokáží si již v mysli vytvářet o věcech představy, popíší věc, aniž by byla přítomna
-
Učí se tvořit pojmy, chápu obrázky, samy začínají kreslit
-
Díky symbolickému myšlení se objevuje předstírající sociálně– imitační hra na doktora, mámu a tátu apod.
-
Magické myšlení – ještě ne logické myšlení – magičnost myšlení spočívá v tom, že dítě má:
-
Fenomenismus – posuzuje věc podle toho, jak to vypadá (bojí čertů, i když ví, že je to rodič)
-
Finalismus – zaměňuje příčiny a následky (moře existuje proto, aby měly ryby kde plavat)
-
Magická omnipotence (Artefaktismus) – vše se děje kvůli němu (Slunce vychází jen proto, že on ráno vstává)
-
Egocentrické myšlení – to, co on vidí považuje za jedinou možnou realitu
-