Konceptualizace-jednotlivých-životních-období
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zaměření na sebe
Děti a adolescenti jsou nuceni se přizpůsobovat určitým pravidlům, které jim dává jejich rodina a škola, naopak v dospělosti existuje řada závazků a okolností, kterým je třeba se přizpůsobovat a které opět do značné míry předurčují způsob života
Vynořující se dospělost je období kdy se mladý člověk nachází mezi oběma těmito vlivy a kdy prožívá období, v němž se může rozhodovat a jednat nejsvobodněji a nejnezávisleji na ostatních
Mladý člověk se učí být nezávislým, soběstačným, autonomním v tom smyslu, že autonomii můžeme chápat také jako svobodu k vlastnímu rozhodování, k vlastním cílům a také závazkům
Pocit mezi
Většina mladých lidí ve věku 18 až 25 let se nezařazuje ani do kategorie adolescentů ani do skupiny dospělých,
Výskyt tohoto pocitu odpovídá tomu, do jaké míry jsou naplňována, respektive na naplňována k hlavní kritéria, které mladé mladí lidé považují pro dospělost za zásadní,
Jsou to: 1. Přijetí zodpovědnosti sama za sebe, 2. Nezávislost v rozhodování, 3. Finanční nezávislost
Období možností
Toto období je doba velkých nadějí a očekávání, z části také proto, že pouze málo snů a plánů bylo skutečně otestováno v reálném životě
mladí lidé jsou v této době zaměřeni především do budoucnosti
jejich plány a očekávání jsou nastaveny tak, jako by se jí život měl odehrávat podle ideálního scénáře, nepříjemnosti a problémy těchto představách nemají své místo
Tato doba poskytuje opravdu velké množství různých otevřených a rovnocenných možností
Sigmung Freud
Stádia psychosexuálního vývoje
Zdůrazňoval že sexuální energii ovlivňuje všechny oblasti lidského života
Sexuální pudy jsou nejsilnější v dětství, a proto Freud považoval dětství za nejdůležitější etapu ve vývoji osobnosti
Psychický vývoj je poháněn libidem– životní psychickou pudovou energii
Koncepce psychosexuálního vývoje byla vytvořena s cílem vysvětlit příčiny neuróz a psychických odchylek, se kterými se Freud setkával
Orální stadium (0-18 měsíců)
Slast, uspokojení příjímání potravy
Sexuální cíl spočívá v inkorporaci objektu, pozůstatek ve slastném sání, ústa/pokožka/prsty
Ústa jako zdroj slasti, ale i bolesti, prořezávání zubů – fixace na toto období=alkoholismus a nadměrné kouření
Libido je zaměřeno na oblast úst
Pro dítě důležité aktivity jsou: kousání,, sání, pití a žvýkání
Dítě je zcela odkázáno na pečovatele (nejčastěji na matku) – tím se u dítěte také rozvíjí pocit důvěry
Anální stadium (18 – 36 měsíců)
Ambivalení prožívání a jednání – aktivita a pasivita
Sadistický pud aktivní princip – ovládání svalové činosti těla, pasivní představuje sliznici střev, která je neovladatelná
Slast při zadržování/uvolňování stolice (konflikt mezi fyzickým uspokojením a požadavky rodičů-hygienické nároky
Libido je zaměřeno na oblast anální (vyměšování jako takové)
Nácvik čistoty – dítě se musí naučit ovládat své tělesné potřeby
Tímto dochází k rozvoji pocitů nezávislosti a úspěchu
Pozitivní zkušenosti v tomto stadiu jsou základem pro to, aby byl jedinec v dospělosti produktivní, schopný a kreativní
Falické stadium (3-5 let)