Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Konceptualizace-jednotlivých-životních-období

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.81 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Zaměření na sebe

  • Děti a adolescenti jsou nuceni se přizpůsobovat určitým pravidlům, které jim dává jejich rodina a škola, naopak v dospělosti existuje řada závazků a okolností, kterým je třeba se přizpůsobovat a které opět do značné míry předurčují způsob života

  • Vynořující se dospělost je období kdy se mladý člověk nachází mezi oběma těmito vlivy a kdy prožívá období, v němž se může rozhodovat a jednat nejsvobodněji a nejnezávisleji na ostatních

  • Mladý člověk se učí být nezávislým, soběstačným, autonomním v tom smyslu, že autonomii můžeme chápat také jako svobodu k vlastnímu rozhodování, k vlastním cílům a také závazkům

  1. Pocit mezi

  • Většina mladých lidí ve věku 18 až 25 let se nezařazuje ani do kategorie adolescentů ani do skupiny dospělých,

  • Výskyt tohoto pocitu odpovídá tomu, do jaké míry jsou naplňována, respektive na naplňována k hlavní kritéria, které mladé mladí lidé považují pro dospělost za zásadní,

Jsou to: 1. Přijetí zodpovědnosti sama za sebe, 2. Nezávislost v rozhodování, 3. Finanční nezávislost

  1. Období možností

  • Toto období je doba velkých nadějí a očekávání, z části také proto, že pouze málo snů a plánů bylo skutečně otestováno v reálném životě

  • mladí lidé jsou v této době zaměřeni především do budoucnosti

  • jejich plány a očekávání jsou nastaveny tak, jako by se jí život měl odehrávat podle ideálního scénáře, nepříjemnosti a problémy těchto představách nemají své místo

  • Tato doba poskytuje opravdu velké množství různých otevřených a rovnocenných možností

Sigmung Freud

Stádia psychosexuálního vývoje

  • Zdůrazňoval že sexuální energii ovlivňuje všechny oblasti lidského života

  • Sexuální pudy jsou nejsilnější v dětství, a proto Freud považoval dětství za nejdůležitější etapu ve vývoji osobnosti

  • Psychický vývoj je poháněn libidem– životní psychickou pudovou energii

  • Koncepce psychosexuálního vývoje byla vytvořena s cílem vysvětlit příčiny neuróz a psychických odchylek, se kterými se Freud setkával

    1. Orální stadium (0-18 měsíců)

  • Slast, uspokojení příjímání potravy

  • Sexuální cíl spočívá v inkorporaci objektu, pozůstatek ve slastném sání, ústa/pokožka/prsty

  • Ústa jako zdroj slasti, ale i bolesti, prořezávání zubů – fixace na toto období=alkoholismus a nadměrné kouření

  • Libido je zaměřeno na oblast úst

  • Pro dítě důležité aktivity jsou: kousání,, sání, pití a žvýkání

  • Dítě je zcela odkázáno na pečovatele (nejčastěji na matku) – tím se u dítěte také rozvíjí pocit důvěry

    1. Anální stadium (18 – 36 měsíců)

  • Ambivalení prožívání a jednání – aktivita a pasivita

  • Sadistický pud aktivní princip – ovládání svalové činosti těla, pasivní představuje sliznici střev, která je neovladatelná

  • Slast při zadržování/uvolňování stolice (konflikt mezi fyzickým uspokojením a požadavky rodičů-hygienické nároky

  • Libido je zaměřeno na oblast anální (vyměšování jako takové)

  • Nácvik čistoty – dítě se musí naučit ovládat své tělesné potřeby

  • Tímto dochází k rozvoji pocitů nezávislosti a úspěchu

  • Pozitivní zkušenosti v tomto stadiu jsou základem pro to, aby byl jedinec v dospělosti produktivní, schopný a kreativní

    1. Falické stadium (3-5 let)

Témata, do kterých materiál patří