Konceptualizace-jednotlivých-životních-období
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Významný předěl, v minulých stádiích sexuální objekt spojen s tělem /auto-erotický), teď odlišný od svého těla. Penis jako hlavní – primát penisu
Libido je zaměřeno na oblast genitálií
Děti začínají objevovat rozdíly mezi muži a ženami
Chlapci pohlížejí na svého otce jako na rivala v souboji o matčinu náklonnost: rozvíjí se OIDIPOVSKÝ KOMPLEX – touha vlastnit matku a nahradit otce, což je spojeno obavami, že za tyto („nežádoucí“) pocity bude otcem potrestán. Freud je nazývá kastrační úzkost
Termín ELEKTŘIN KOMPLEX vyjadřuje podobné pocity, které však zažívají dívky. Freud se rovněž domníval, že dívky trpí závistí penisu -děvče při odhalení rozdílu pociťuje neexistenci penisu jako vlastní méněcennost
Dítě se identifikuje s rodičem stejného pohlaví (uspokojivé řešení Oidipovského komplexu)
Latentní (6 let až pubescence)
-
Uspokojení pudů se přenáší do asexuálních oblastí: škola, kamarádi, zájmy
-
Sexuální energie je stále přítomna, ale je rozpuštěna pro jiné účely (vzdělávání, sociální vztahy)
-
Děti nastupují školní docházku a jsou „zaměstnány“ vztahy s vrstevníky, novými koníčky a dalšími zájmy
-
Tato fáze je důležitá pro rozvoj sociálních a komunikačních dovedností a pro rozvoj sebevědomí
5.Genitální (pubescence až…)
U jedince dochází k rozvoji silného sexuálního zájmu o druhé pohlaví, sexuální objekt mimo vlastní tělo a na rozdíl od falické fáze i mimo rodinu.
Sexualita nabývá svou dospělou podobu
Kromě erotické touhy se rozvíjí vztahové chování, jako např. něžnost, důvěra, pomoc, soucit
Etapa vrcholí pohlavním spojením a vyváženým citovým vztahem s partnerem
Osoba v genitální fázi přikládá uspokojení 2 osoby stejnou váhu jako uspokojení sebe samé
Kritika
Teorie je zaměřena především na jedince mužského pohlaví, otázkou psychosexuálního vývoje dívek se Freud tolik nezabýval
Je těžké tuto teorii vědecky ověřit – např. libido nelze nijak měřit ani testovat
Predikce jsou velmi neurčité. Resp. odkazy na propojení současných problémů a zkušenosti z dětství jsou odvážné. Doba, která uplynula mezi „příčinou“ a „následkem“ je tak dlouhá, že stěží lze usuzovat na jejich přímý vztah.
Freudova teorie je založena na případových studiích – vzpomínky na dětství u dospělých pacientů. Nezkoumal děti.