Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Konceptualizace-jednotlivých-životních-období

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.81 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Významný předěl, v minulých stádiích sexuální objekt spojen s tělem /auto-erotický), teď odlišný od svého těla. Penis jako hlavní – primát penisu

  • Libido je zaměřeno na oblast genitálií

  • Děti začínají objevovat rozdíly mezi muži a ženami

  • Chlapci pohlížejí na svého otce jako na rivala v souboji o matčinu náklonnost: rozvíjí se OIDIPOVSKÝ KOMPLEX – touha vlastnit matku a nahradit otce, což je spojeno obavami, že za tyto („nežádoucí“) pocity bude otcem potrestán. Freud je nazývá kastrační úzkost

  • Termín ELEKTŘIN KOMPLEX vyjadřuje podobné pocity, které však zažívají dívky. Freud se rovněž domníval, že dívky trpí závistí penisu -děvče při odhalení rozdílu pociťuje neexistenci penisu jako vlastní méněcennost

  • Dítě se identifikuje s rodičem stejného pohlaví (uspokojivé řešení Oidipovského komplexu)

    1. Latentní (6 let až pubescence)

  • Uspokojení pudů se přenáší do asexuálních oblastí: škola, kamarádi, zájmy

  • Sexuální energie je stále přítomna, ale je rozpuštěna pro jiné účely (vzdělávání, sociální vztahy)

  • Děti nastupují školní docházku a jsou „zaměstnány“ vztahy s vrstevníky, novými koníčky a dalšími zájmy

  • Tato fáze je důležitá pro rozvoj sociálních a komunikačních dovedností a pro rozvoj sebevědomí

5.Genitální (pubescence až…)

  • U jedince dochází k rozvoji silného sexuálního zájmu o druhé pohlaví, sexuální objekt mimo vlastní tělo a na rozdíl od falické fáze i mimo rodinu.

  • Sexualita nabývá svou dospělou podobu

  • Kromě erotické touhy se rozvíjí vztahové chování, jako např. něžnost, důvěra, pomoc, soucit

  • Etapa vrcholí pohlavním spojením a vyváženým citovým vztahem s partnerem

  • Osoba v genitální fázi přikládá uspokojení 2 osoby stejnou váhu jako uspokojení sebe samé

Kritika

  • Teorie je zaměřena především na jedince mužského pohlaví, otázkou psychosexuálního vývoje dívek se Freud tolik nezabýval

  • Je těžké tuto teorii vědecky ověřit – např. libido nelze nijak měřit ani testovat

  • Predikce jsou velmi neurčité. Resp. odkazy na propojení současných problémů a zkušenosti z dětství jsou odvážné. Doba, která uplynula mezi „příčinou“ a „následkem“ je tak dlouhá, že stěží lze usuzovat na jejich přímý vztah.

  • Freudova teorie je založena na případových studiích – vzpomínky na dětství u dospělých pacientů. Nezkoumal děti.

Témata, do kterých materiál patří