Konflikty, možnosti řešení konfliktních situací
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- ASERTIVITA
●
Asertivita je komunikační styl, přímé, přiměřené a upřímné vyjadřování vlastních názorů
negativních i pozitivních, aniž bychom porušovali práva jiných lidí i svá vlastní.
●
Člověk, který jedná asertivně, zvládá jasně definovat své požadavky. Nejedná proti právům
druhých lidí, umí naslouchat a je schopen přistoupit na kompromis.
●
Pasivní člověk naopak nedokáže jasně formulovat a sdělit své požadavky, chybí mu
sebedůvěra a jistota při jednání s druhými, proto se nedokáže dostatečně prosadit. Nedokáže
čelit manipulativnímu chování.
●
Na rozdíl od asertivity, agresivita souvisí s tvrdým prosazováním názoru. Agresivní lidé
nerespektují názory ostatních. Agresivita není chápána jen jako fyzický útok, ale také jako
slovní (ironie, sarkasmus, vulgární nebo hlasitý projev).
- ASERTIVNÍ TECHNIKY:
●
Můžeme využít několika technik.
●
Mezi nejznámější a nejpoužívanější patří technika „POŠKRÁBANÁ GRAMODESKA“
○
člověk jasně a jednoznačně opakuje svůj požadavek stále dokola (jako přeskakující
jehla na gramofonové desce). Tato technika vyžaduje klid a vytrvalost.
●
Technika „POŽÁDÁNÍ O LASKAVOST“
○
člověk by se neměl bát vyjádřit svá přání. Pokud něco chce, měl by o to umět
požádat, a ne čekat, zda to ostatním dojde. Je důležité definovat svá přání
srozumitelně.
●
Technika „OTEVŘENÝCH DVEŘÍ“
○
dokážeme svému protivníkovi dát za pravdu. Soustředíme se na fakta, v rozhovoru
najdeme pravdivou nebo jen částečně pravdivou myšlenku, se kterou souhlasíme.
Protivník postupem času ztratí energi pro kladení dalších argumentů.
●
Technika „PŘIJATELNÉHO KOMPROMISU“
○
spočívá v dosažení oboustranné spokojenosti. Nabídnutí pro obě strany přijatelného
kompromisu.