KVANTITATIVNÍ STRATEGIE VÝZKUMU
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Možnost zobecnění zjištění na populaci (určitá skupina lidí)
Úplný soubor = data zahrnující celou populaci
Není pak nutné provádět výběr
Např. sčítání lidu
ZPŮSOBY VÝBĚRU
Pravděpodobnostní výběr
Prostý náhodný výběr – každá jednotka populace má stejnou
pravděpodobnost zařadit se do výběru
Např. ze seznamu lidí vylosuju náhodně určitý počet
Komplexní náhodné výběry
Shlukování – respondenti přirozeně shromážděny v určitých skupinkách
Např. děti ve škole
Stratifikování výběru – celá populace rozdělena do určitých kategorií (strat)
Např. podle typu škol (gymnázia, soš, učiliště,…)
Komplexní designy – kombinace předchozích, několik výběrů
Nepravděpodobnostní výběr – nelze zobecnit na populaci
Kvótní výběr – snaha o zastoupení populace
Např. počet žen a mužů se shoduje s poměrem v populaci (trochu jde zobecnit)
Dostupný výběr – náhodní kolemjdoucí, studenti ve škole, kdo si přečte web,…
Nenáročné – nemusíme si vzorek hledat sami (nejde vůbec zobecnit)
Výběr respondentů na internetu – žádné zobecnění
Návratnost – poměr mezi počtem dotazovaných a počtem do lidí ochotných do výzkumu skutečně jít
Znovu oslovit – připomínka po pár dnech – naroste počet respondentů
Sekundární analýza dat
Analýza již existujících dat, z jiného výzkumu
Standardizace a techniky sběru dat
STANDARDIZACE
měřeni, tedy dotazování jednotlivých respondentů, by mělo probíhat za co nejshodnějších, nejsrovnatelnějších podmínek
všichni musí odpovídat na stejné otázky
cíl:
umožní přiřadit kvantifikované a srovnatelné hodnoty různých charakteristik ke zkoumaným případům (např. míru souhlasu s určitým postojem),
umožňuje shromažďovat rozsáhle datové soubory, jež následně mohou sloužit jako východisko pro odvozování spolehlivých výpovědí o postojích, chování či stavech rozsáhlých populací
TECHNIKY SBĚRU DAT
Dotazník
Nástroj sběru dat
Respondenti sami vyplňují dotazník
Není prostor pro dovysvětlení
Menší trpělivost
Tazatel respondentovi položky předčítá
Finančně i časově náročné
Telefonické dotazování
Online dotazníky
Dotazník by měl být:
Srozumitelný, jasný, přehledný
Otázku uzavřené / otevřené / polozavřené
Krátký text
Jednoznačné otázky
Vysvětlení odborných pojmů
Možnost „nevím“
Pilotáž dotazníku – otestování a doladění nedostatků
Strukturované pozorování
výzkumník se snaží pozorovat a zaznamenávat určitou předem definovanou část skutečnosti
K pozorované situaci přistupuje na základě předem pečlivě připraveného zadání a snaží se ji monitorovat nezaujatě
V laboratoři i v terénu
Výsledky: kvantitativní data, tedy např. četnost určitého projevu chování, doba výskytu sledovaného jevu, počet osob
Naživo / nahrávka