Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




KVANTITATIVNÍ STRATEGIE VÝZKUMU

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (201.7 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Možnost zobecnění zjištění na populaci (určitá skupina lidí)

  • Úplný soubor = data zahrnující celou populaci

    • Není pak nutné provádět výběr

    • Např. sčítání lidu

  • ZPŮSOBY VÝBĚRU

    • Pravděpodobnostní výběr

      • Prostý náhodný výběr – každá jednotka populace má stejnou

    pravděpodobnost zařadit se do výběru

    • Např. ze seznamu lidí vylosuju náhodně určitý počet

    • Komplexní náhodné výběry

      • Shlukování – respondenti přirozeně shromážděny v určitých skupinkách

        • Např. děti ve škole

      • Stratifikování výběru – celá populace rozdělena do určitých kategorií (strat)

        • Např. podle typu škol (gymnázia, soš, učiliště,…)

      • Komplexní designy – kombinace předchozích, několik výběrů

    • Nepravděpodobnostní výběr – nelze zobecnit na populaci

      • Kvótní výběr – snaha o zastoupení populace

        • Např. počet žen a mužů se shoduje s poměrem v populaci (trochu jde zobecnit)

      • Dostupný výběr – náhodní kolemjdoucí, studenti ve škole, kdo si přečte web,…

        • Nenáročné – nemusíme si vzorek hledat sami (nejde vůbec zobecnit)

    • Výběr respondentů na internetu – žádné zobecnění

    Návratnost – poměr mezi počtem dotazovaných a počtem do lidí ochotných do výzkumu skutečně jít

    • Znovu oslovit – připomínka po pár dnech – naroste počet respondentů

    Sekundární analýza dat

    • Analýza již existujících dat, z jiného výzkumu

      • Standardizace a techniky sběru dat

    STANDARDIZACE

    • měřeni, tedy dotazování jednotlivých respondentů, by mělo probíhat za co nejshodnějších, nejsrovnatelnějších podmínek

    • všichni musí odpovídat na stejné otázky

    • cíl:

      • umožní přiřadit kvantifikované a srovnatelné hodnoty různých charakteristik ke zkoumaným případům (např. míru souhlasu s určitým postojem),

      • umožňuje shromažďovat rozsáhle datové soubory, jež následně mohou sloužit jako východisko pro odvozování spolehlivých výpovědí o postojích, chování či stavech rozsáhlých populací

    TECHNIKY SBĚRU DAT

    • Dotazník

      • Nástroj sběru dat

      • Respondenti sami vyplňují dotazník

        • Není prostor pro dovysvětlení

        • Menší trpělivost

      • Tazatel respondentovi položky předčítá

        • Finančně i časově náročné

      • Telefonické dotazování

      • Online dotazníky

      • Dotazník by měl být:

        • Srozumitelný, jasný, přehledný

        • Otázku uzavřené / otevřené / polozavřené

        • Krátký text

        • Jednoznačné otázky

        • Vysvětlení odborných pojmů

        • Možnost „nevím“

      • Pilotáž dotazníku – otestování a doladění nedostatků

    • Strukturované pozorování

      • výzkumník se snaží pozorovat a zaznamenávat určitou předem definovanou část skutečnosti

      • K pozorované situaci přistupuje na základě předem pečlivě připraveného zadání a snaží se ji monitorovat nezaujatě

      • V laboratoři i v terénu

      • Výsledky: kvantitativní data, tedy např. četnost určitého projevu chování, doba výskytu sledovaného jevu, počet osob

      • Naživo / nahrávka

    Témata, do kterých materiál patří