Otázka č. 11
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
abstraktní myšlení – při tomto typu myšlení používáme abstraktní pojmy, symboly, teoretické vědecké činnosti a docházíme k závěru na základě teoretických poznatků
konvergentní (sbíhavé) myšlení - uplatňuje se v úkolech, které mají jedno řešení, naše myšlenkové pochody se upínají k jednomu cíli
divergentní (rozbíhavé) myšlení - uplatňuje se u úkolů, které mohou mít více řešení a my vybíráme to nejvhodnější
Poruchy myšlení
Poruchy myšlení týkající se rychlosti myšlení:
zpomalené myšlení - bradypsychismus – celkové zpomalení tempa myšlení, útlum myšlení, myšlenkový proces je delší, má malý myšlenkový obsah, je zjevný v řečovém projevu
zrychlené myšlení - tachypsychismus – tzv. myšlenkový trysk, chrlení myšlenek, které nedávají smysl, rychlost řeči nestačí tempu uvažování
myšlenkový náraz - člověk se náhle zastaví v řeči a není schopen pokračovat v daném tématu
ulpínavé myšlení – člověk setrvává na jedné představě nebo myšlence
dislogické myšlení - nelogické souvislosti myšlenek, nesmyslné myšlení, nedokáže použít logiku, nedokáže vyvozovat závěry
obscedantní (vtíravé) myšlení - neschopnost potlačit nesprávné, nesmyslné myšlenky, které se vnucují do vědomí jedince
myšlenkové bludy - mylné přesvědčení, vzniklé na chorobném podkladu, nesprávné úsudky
Myšlení a řešení problému
V kterémkoliv povolání, ve škole, v domácnosti a v běžném životě vůbec vznikají různé problémové situace.
Řešíme je pomocí myšlenkových operací s využitím vnímání, paměti, fantazijních představ, vědomostí, dovedností a schopností. Velkou roli tu hraje vůle, temperament a charakter. Někdy řešíme problémové situace více pod vlivem citů než rozumu.
Efektivní způsob řešení problému je založen na podrobném rozboru problémové situace.
Fáze při řešení problémové situace:
I.fáze - setkání se s problémem, nutná motivace k řešení, správné pochopení problému, očekávání, napětí, přemýšlím o důsledku řešení.
II.fáze - příprava na řešení problému, získávání dalších informací, sestavení hypotézy, příprava pomůcek, promyšlení postupu řešení.
III.fáze – vlastní proces řešení problému, vyřešení problému, nastupuje pocit uvolnění, radosti, při nevyřešení problému naopak smutek, zklamání.
IV.fáze - konečná kontrola, praktické ověření správnosti řešení, popřípadě zdokonalení řešení, doplnění detailů.
Neefektivní způsob řešení problému je založen na technice pokus x omyl, která je nahodilá a zdlouhavá. Další chybou je řešit problém na základě zažitých stereotypů, kdy nebereme ohled na nové prvky a okolnosti.
Řeč
Řeč je proces, který slouží lidem ke vzájemné komunikaci, řeč vyjadřuje naše myšlenky.
Řeč a myšlení umožňují lidem vzájemně spolupracovat a předávat zkušenosti předchozí generace generaci další.