Otázka č. 11
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Kognitivní vývoj:
• Kolem 4 let se z myšlení předponového vyvíjí myšlení názorné, dítě uvažuje v pojmech
• Myšlení je egocentrické ( dítě myslí na sebe), antropomorfické (všechno polidšťuje) a magické (dovoluje dítěti měnit fakta podle vlastního přání)
• Dítě žije pouze přítomností,nepřemítá o budoucnosti, neplánuje, nevzpomíná na minulost.
Socializace:
Socializační proces u dítěte v předškolním věku má 3 vývojové aspekty :
1. Sociální reaktivita- vývoj bohatě diferencovaných emočních vztahů k lidem v blízkém okolí
2. Vývoj sociálních kontrol a hodnotových orientací- jde o vývoj norem, které si jedinec postupně vytváří
3. Vývoj sociálních rolí- vzorce chování a postojů, které jsou od jedince očekávány
Vývoj sociálních kontrol:
Ve vývoji společnosti se mění období shovívavosti, kdy dítě stojí ve středu společnosti a dospělí se mu podřizují - pedocentrismus s obdobími velmi přísné výchovy a nulové hodnoty, kterou dítě pro společnost má ( je vykořisťováno, prodáváno, zneužíváno jako levná pracovní síla).
Ve výchově dítěte hrají velkou roli odměny a tresty. Je nutné, aby odměnu , kterou mu rodiče dají, dítě opravdu jako odměnu vnímalo ( odměnou není zakoupení školní tašky, tu by dítěti rodiče koupili stejně, do školy ji nutně potřebuje ). S tresty je to obdobně.
Kolem 3. roku nastupuje u dítěte skutečná sebekontrola , rozvíjí se svědomí. Při vhodném vedení se u dětí prohlubuje porozumění a vzájemná pomoc.
Hra u předškoláka
Hra je v předškolním období hlavní činností dítěte a má tyto rysy :
• Hra napomáhá rozumnému a účelnému životu. Vede k osvojení dovedností, které jsou užitečné. Ve hře dochází k rozvoji sociálních kontaktů.
• Hra má smysl sama o sobě, souvisí s rozvojem fantazie a schopností.
• Hra musí být spontánní, musí dítě bavit a přinášet mu radost.
• Dítě musí mít na hru čas a svůj vlastní vymezený prostor.
• Dospělí musí hru dítěte respektovat a zpovzdálí kontrolovat.
• Dospělí nemají do hry dítěte zasahovat, ale jsou povinni dbát na bezpečnost dítěte při hře.
• Dospělí neukončují hru dítěte najednou, dohlížejí důsledně na úklid hraček.
V předškolním období jsou časté hry napodobivé a hry kolektivní s pravidly.