Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 11

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Rozlišujeme řeč vnitřní, kterou promlouváme sami k sobě, a řeč vnější, kterou používáme ve styku s okolím.

Druhy řeči:

  • vnitřní řeč - je řeč ,,pro sebe“, kterou myslíme

  • vnější řeč - je sdělovací systém, kterým člověk vyjadřuje své myšlenky navenek. Je mluvená a psaná

Poruchy řeči:

Týkají se poruch výslovnosti, neschopnosti řečového projevu, hlasových

odchylek v řeči: vyskytují se převážně u dětí, u dospělých, kteří se nepodrobili nápravě.

  • koktavost - zadrhávání v řeči, několikanásobné opakování určitých začátečních hlásek nebo slabik, v těžší formě je toto opakování doprovázeno křečemi řečových orgánů nebo pohyby končetin, popř. i celého těla

  • breptavost - rychlá, nepřesná, nejasná artikulace, nedokončování vět

  • patlavost - chybná výslovnost některých hlásek, jestliže patlavý vyslovuje místo jedné hlásky jinou (např. místo S vysloví Š). Patří sem také šišlavá řeč, ráčkování.

  • huhňavost – tzv. ,,nosová řeč“ s výraznými doprovodnými jevy nosového huhňání, které je nejčastěji způsobena rozštěpem patra

  • řečová neschopnost

  • mutismus - úplná němota - úplný mutismus nebo elektivní mutismus má psychologický podklad, dítě nemluví za určitých okolností, např. před lékařem

  • afázie - ztráta řeči v důsledku poškození mozku (úrazu, krvácení)

  • hlasové odchylky – afonie - hlas chybí nebo je slabý, disfonie - skřípavé zabarvení hlasu

Předškolní období dítěte

Motorický a kognitivní vývoj v předškolním období:

Charakteristika předškolního období:

V širším smyslu je to období od narození do vstupu do školy, v užším smyslu je to „věk mateřské školky „ , tedy období od 3 do 6 let.Předškolní dítě vypadá jako malý, zmenšený dospělý člověk. Pro toto období je typickým znakem pro dítě hra a jeho hravá činnost.

Motorický vývoj: zaznamenává u dítěte v tomto období velký rozmach. Z neohrabaného batolete na počátku období je na konci období dítě schopné jít do školy a systematicky se učit. Vyznačuje se těmito následujícími rysy :

• Chodí i běhá nejprve po rovině , později chodí do schodů a ze schodů, skáče, hopsá, sportuje.

• Cvičí zručnost - práce s plastelínou, pískem, kostkami.

• Kresba - jistější, zručnější, vedoucí ruka.

• Řeč - stává se dokonalejší, zaznamenává velký rozvoj , opět velkou roli hraje mluvní vzor.

• Dítě rádo poslouchá, rádo povídá, sleduje a poslouchá pohádky ( čtené, mluvené, hrané).

• Během období dochází k růstu poznatků o sobě a okolním světě-zná barvy, jednoduché tvary, základy počítání.

• Dítě užívá řeč k regulaci svého chování.

• Vyrůstá z rámce rodiny, osamostatňuje se, nachází nové vztahy mimo svou rodinu , navazuje kontakty s ostatními dětmi i dospělými.

• Začíná provádět specifickou lidskou činnost , pracuje.Rádo pomáhá a dospělé při práci napodobuje.

Témata, do kterých materiál patří