Otázka č. 11
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Rozlišujeme řeč vnitřní, kterou promlouváme sami k sobě, a řeč vnější, kterou používáme ve styku s okolím.
Druhy řeči:
vnitřní řeč - je řeč ,,pro sebe“, kterou myslíme
vnější řeč - je sdělovací systém, kterým člověk vyjadřuje své myšlenky navenek. Je mluvená a psaná
Poruchy řeči:
Týkají se poruch výslovnosti, neschopnosti řečového projevu, hlasových
odchylek v řeči: vyskytují se převážně u dětí, u dospělých, kteří se nepodrobili nápravě.
koktavost - zadrhávání v řeči, několikanásobné opakování určitých začátečních hlásek nebo slabik, v těžší formě je toto opakování doprovázeno křečemi řečových orgánů nebo pohyby končetin, popř. i celého těla
breptavost - rychlá, nepřesná, nejasná artikulace, nedokončování vět
patlavost - chybná výslovnost některých hlásek, jestliže patlavý vyslovuje místo jedné hlásky jinou (např. místo S vysloví Š). Patří sem také šišlavá řeč, ráčkování.
huhňavost – tzv. ,,nosová řeč“ s výraznými doprovodnými jevy nosového huhňání, které je nejčastěji způsobena rozštěpem patra
řečová neschopnost
mutismus - úplná němota - úplný mutismus nebo elektivní mutismus má psychologický podklad, dítě nemluví za určitých okolností, např. před lékařem
afázie - ztráta řeči v důsledku poškození mozku (úrazu, krvácení)
hlasové odchylky – afonie - hlas chybí nebo je slabý, disfonie - skřípavé zabarvení hlasu
Předškolní období dítěte
Motorický a kognitivní vývoj v předškolním období:
Charakteristika předškolního období:
V širším smyslu je to období od narození do vstupu do školy, v užším smyslu je to „věk mateřské školky „ , tedy období od 3 do 6 let.Předškolní dítě vypadá jako malý, zmenšený dospělý člověk. Pro toto období je typickým znakem pro dítě hra a jeho hravá činnost.
Motorický vývoj: zaznamenává u dítěte v tomto období velký rozmach. Z neohrabaného batolete na počátku období je na konci období dítě schopné jít do školy a systematicky se učit. Vyznačuje se těmito následujícími rysy :
• Chodí i běhá nejprve po rovině , později chodí do schodů a ze schodů, skáče, hopsá, sportuje.
• Cvičí zručnost - práce s plastelínou, pískem, kostkami.
• Kresba - jistější, zručnější, vedoucí ruka.
• Řeč - stává se dokonalejší, zaznamenává velký rozvoj , opět velkou roli hraje mluvní vzor.
• Dítě rádo poslouchá, rádo povídá, sleduje a poslouchá pohádky ( čtené, mluvené, hrané).
• Během období dochází k růstu poznatků o sobě a okolním světě-zná barvy, jednoduché tvary, základy počítání.
• Dítě užívá řeč k regulaci svého chování.
• Vyrůstá z rámce rodiny, osamostatňuje se, nachází nové vztahy mimo svou rodinu , navazuje kontakty s ostatními dětmi i dospělými.
• Začíná provádět specifickou lidskou činnost , pracuje.Rádo pomáhá a dospělé při práci napodobuje.