Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 13

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (47.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Astenik (leptosom) - schizotymní typ – vysoký, štíhlý, úzká ramena, vyzáblý, málo přizpůsobivý, trpí schizofrenií (bludné představy, halucinace)

Atletik (ixotym) – viskózní typ – silně vyvinutá kostra, výrazné svalstvo, široký hrudník, menší lebky s protáhlým obličejem, klidný, přizpůsobivý, těžkopádný, není prokázán sklon k některým z duš. onemoc.

Temperamentové vlastnosti předurčují pravděpodobný způsob reagování na vnější podněty, ale i vztah k podnětům. Temperamentové rysy osobnosti se pak projevují i ve vztahu k sociálním podnětům, tj. v kontaktu s lidmi.

Jejich dispoziční základ ovlivní především:

- Způsob chování, celkovou reaktivitu jedince

- Způsob zpracování a hodnocení všech podnětů

- Potřebou společnosti jako zdroje stimulace, eventuálně opory

- Tendence k asertivnímu chování k sebeprosazování ve společnosti

- Tolerantností k různým projevům, schopností akceptovat různé chování jiných lidí

Období adolescence

Období od 15 – 22 let. Dospívající se odlišuje od dětí a dospělých.

Kritéria psychické dospělosti:

  1. Výběr povolání nebo zařazení do pracovního procesu.

  2. Tendence k uvážené volbě životního partnera.

  3. Osamostatnění se od rodičovské kontroly a opory a přechod na sebekontrolu a spoléhání na sebe samého, samostatnost v rozhodování, jednání a chování.

  4. Získání emocionální rovnováhy s převahou pozitivních citů.

  5. Racionální, objektivní posuzování situací, životních problémů a konfliktů, cílevědomé úsilí o jejich řešení (neuniká před nimi).

  6. Vřazení se do společnosti, společenské skupiny, vědomí společenské adaptace, přiměřená tolerance ve spol. vztazích.

  7. Samostatnost a kritičnost myšlení.

  8. Vytvoření světové názoru, vlastních názorů a postojů, morálního kodexu a jejich uplatňování v praxi.

  9. Přiměřené trávení volného času.

Charakterizovat dospívajícího je velmi těžké, protože mládež tohoto věku je kulturně, zájmově, společensky velmi rozdílná. Dokonce i v rámci určité společenské vrstvy mládeže se vyskytují skupiny, které se odlišují svými zájmy, trávení volného času. To vše má vliv na odlišnosti v psychickém vývoji.

Tělesný vývoj

V tomto období se dokončuje. Růstový vývoj se na konci období zastaví. Zmenšuje se i přibírání na hmotnosti. Tělo nabývá forem dospělého člověka. Pohyby jsou dobře koordinované, harmonické a ladné. Dospívající jsou na vrcholu své fyzické výkonnosti, o čemž svědčí i mnohé rekordy ve sportu. Vědomí dobrého zdravotního stavu, celkové tělesné kondice je jedním z výrazných činitelů, který upevňuje sebevědomí mladého člověka. Může však vyvolat i přecenění vlastních sil, končící úrazem.

Intelektuální vývoj

Vrcholí vývoj intelektuálních schopností, ale definitivně nekončí. Nedostatek vědomostí a zkušeností zaviňuje, že rozumové výkony nejsou ještě na úrovni dospělého. Touží po nových poznatcích, usilovně je shromažďuje, systematizuje. Nové poznatky nepřijímá mechanicky, nevěří příliš autoritám, ale utváří si vlastní názor. Často diskutuje a rozvíjí tak svoji osobnost. Vytváří si hierarchii hodnot a z vlastní iniciativy se vzdělává.

Témata, do kterých materiál patří