Přilnutí-attachment
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
pozn: attachmentové vzorce jsou spíše krajními typy
1 forma = secure, bezpečná (jistá) + 2 formy = insecure, úzkostné (nejisté):
avoidant (vyhýbavý)
resistant (vzdorující/odmítavý); v literatuře se lze setkat s termínem „ambivalentní“
bezpečný = primární strategie, protože obsahuje docenění významu blízkého vztahu, nedefenzivní organizaci vztahu
selže-li, rozvíjí se úzkostné formy (i ty jsou ale adaptivní!)
mají defenzivní povahu
pomáhají naložit s méně či nekonzistentně dostupnými pečovateli
umožňují zvládnout situace, které vytváří pečovatel svým způsobem péče/její absencí
dítě si svými temperamentovými charakteristikami (např. negativním laděním) připravuje půdu pro to, aby na ně okolí reagovalo určitým způsobem
bezpečný attachment
pečovatel emočně dostupný, adekvátně reagující na signály a potřeby, vnímavý, vyladěný
v ISS při návratu matky:
matku vítá, vyhledá její blízkost
nechá se od ní snadno utišit
snadno se vrátí k přechozí hře
co se v ISS dělo:
úzkost vyvolaná separací od matky vedla k aktivaci attachmentového systému
v jeho rámci matka poskytla to, co bylo očekáváno, a tak, jak to bylo očekáváno
takové dítě na základě zkušenosti očekává vyladěnost a uspokojivé reagování matky
funkce: navigovat rodiče tak, aby vstoupil do kontaktu, rozpoznal stav dítěte a vyladil se na něj; aby reguloval prožitkové stavy dítěte ve smyslu minimalizace negativních prožitků a amplifikace pozitivních prožitků
2. nejistý – úzkostný vzdorující (ambivalentní)
pečovatel je sice dostupný, ale nekonzistentně, nespolehlivě ➢
není na něj 100% spoleh, ve zkušenosti dítěte se střídají zážitky uspokojivé a neuspokojivé
není na dítě 100% vyladěn – často vpadne se svým afektivním stavem do stavu dítěte
např. mazlení se s dětmi, když to matku „popadne“, bez ohledu na to, jestli mají zrovna chuť
mnohdy nerespektuje aktuální afektivní stav dítěte, často se řídí svým stavem
dítě neví, co z rodiče zase „vyleze“, jak jejich interakce tentokrát dopadne a v pozdějším životě může mít takový člověk pocit, že mu druzí nerozumí a nerespektují jej
paradox: čím více nejistoty ve vztahu dítě v důsledku chování pečovatele prožívá, tím více opory od něj potřebuje (jakožto od své primární attachmentové figury) a tím spíše se mu jí od něj nedostává (protože na něj pečovatel není plně vyladěn)
potřebuje jej, ale opakovaně zažívá, že od něj nedostane to, co potřebuje, ale není schopen rezignovat na to, aby to získal → trýzeň
ISS: dítě se nechce nechat utěšit, vzdoruje matčiným pokusům, trvá mu, než se vrátí ke hře
jako by svým signalizovaným diskomfortem potřebovalo „vyždímat“ z matky co nejvíce péče, kterou však zároveň nedokáže využít (tzv. maximalizační strategie)