SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Poslušnost = obedience
Změna chování vyvolaná přímým příkazem/nařízením
Strach z trestu při neuposlechnutí, ale zároveň snižování sebehodnoty při podřízení se a strach z pozdějšího odmítnutí skupinou
I. technika vyhovění FOOT IN THE DOOR
strčení nohou do dveří-pokud použijeme větší sílu tak se nám podaří dveře víc otevřít-vzneseme vůči druhému menší požadavek a když nám ten dotyčný vyhoví tak vzneseme větší požadavek
Po vyhovění menšímu požadavku přichází větší.
Tato technika je nejúčinnější, pokud osoba danému požadavku opravdu vyhoví na úrovni chování, tzn. nezůstává jen u informace či souhlasu.
ROLE
sebepojetí (jsem přispívající člověk)
pocitů viny pokud nevyhovím
nutnost hledat argumenty pro odmítnutí
sociální akceptovaností požadavku
nákladů
II. technika DOOR IN THE FACE
(někdo nám přibouchne dveře před nosem) někdo po nás chce přemrštěný požadavek, úplně nám sebere dech – jsme v šoku a v tuhle chvíli může přijít požadavek úplně malinkatý v poměru s tím přemrštěným – a tomu člověku jde o ten nižší požadavek – tou technikou dosáhne toho vyhovění, dosáhne toho požadavku, o který mu opravdu jde. A my vnímáme ten požadavek jako splnitelný.
Pocit reciprocity-máme pocit, že ten člověk je ochotný slevit, tzn. Když je někdo na mě hodný tak já budu taky.
Časová prodleva mezi požadavky-největší efekt to má čím kratší doba mezi požadavky tím větší pravděpodobnost, že vyhovíme.
III. technika LOW –BALL
po souhlasu s určitým požadavkem následuje jeho vystupňování (např. přijmu nabídku zboží za dobrou cenu, poté obchodník cenu navýší)
IV. technika THATS NOT ALL
(zvyšuje se atraktivita zboží, tím že je ve slevě)
tzn. Necháme se zlákat vidinou výhodné koupě (nekritické vnímání.
STUDIE KONFORMITY
autokinetický efekt (Sherif, 1936)
Aschovo paradigma – člověk se nechá ovlivnit většinovým názorem, přestože je přesvědčen o své pravdě (experiment s úsečkami)
DŮLEŽITÉ FAKTORY KONFORMITY
„Kompetentnost“ osoby – míra znalostí o dané oblasti
Důvěryhodnost členů skupiny (laikové vs. odborníci)
Atraktivita skupiny
Soudržnost skupiny („když se takhle chovají všichni, musí to být správně“). Pokud se vyskytne i jediný opozičník, míra konformity se snižuje, nejvíc pokud svůj názor vysloví jako první
Velikost skupiny – při 3 až 5 lidech míra k. vzrůstá, pak už ne
Kultura (individualistická x kolektivistická)
Sebepojetí jedince
DŮVODY KONFORMITY
Zajištění / udržení přízně skupiny (potřeba být oblíben)
Zvýšení pravděpodobnosti, že v nejistých situacích zvolíme správné řešení (potřeba mít pravdu)
VLIV MENŠINY
Konzistence chování a názorů – systematické, koherentní a autonomní opakování vzorce chování vůči určitým podnětům
Autonomie
Flexibilita x rigidita (dogmatismus)