Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Poslušnost = obedience

    • Změna chování vyvolaná přímým příkazem/nařízením

    • Strach z trestu při neuposlechnutí, ale zároveň snižování sebehodnoty při podřízení se a strach z pozdějšího odmítnutí skupinou

    I. technika vyhovění FOOT IN THE DOOR

    • strčení nohou do dveří-pokud použijeme větší sílu tak se nám podaří dveře víc otevřít-vzneseme vůči druhému menší požadavek a když nám ten dotyčný vyhoví tak vzneseme větší požadavek

    • Po vyhovění menšímu požadavku přichází větší.

    • Tato technika je nejúčinnější, pokud osoba danému požadavku opravdu vyhoví na úrovni chování, tzn. nezůstává jen u informace či souhlasu.

    • ROLE

      • sebepojetí (jsem přispívající člověk)

      • pocitů viny pokud nevyhovím

      • nutnost hledat argumenty pro odmítnutí

      • sociální akceptovaností požadavku

      • nákladů

    II. technika DOOR IN THE FACE

    • (někdo nám přibouchne dveře před nosem) někdo po nás chce přemrštěný požadavek, úplně nám sebere dech – jsme v šoku a v tuhle chvíli může přijít požadavek úplně malinkatý v poměru s tím přemrštěným – a tomu člověku jde o ten nižší požadavek – tou technikou dosáhne toho vyhovění, dosáhne toho požadavku, o který mu opravdu jde. A my vnímáme ten požadavek jako splnitelný.

    • Pocit reciprocity-máme pocit, že ten člověk je ochotný slevit, tzn. Když je někdo na mě hodný tak já budu taky.

    • Časová prodleva mezi požadavky-největší efekt to má čím kratší doba mezi požadavky tím větší pravděpodobnost, že vyhovíme.

    III. technika LOW –BALL

    • po souhlasu s určitým požadavkem následuje jeho vystupňování (např. přijmu nabídku zboží za dobrou cenu, poté obchodník cenu navýší)

    IV. technika THATS NOT ALL

    • (zvyšuje se atraktivita zboží, tím že je ve slevě)

    • tzn. Necháme se zlákat vidinou výhodné koupě (nekritické vnímání.

    STUDIE KONFORMITY

    • autokinetický efekt (Sherif, 1936)

    • Aschovo paradigma – člověk se nechá ovlivnit většinovým názorem, přestože je přesvědčen o své pravdě (experiment s úsečkami)

    DŮLEŽITÉ FAKTORY KONFORMITY

    • „Kompetentnost“ osoby – míra znalostí o dané oblasti

    • Důvěryhodnost členů skupiny (laikové vs. odborníci)

    • Atraktivita skupiny

    • Soudržnost skupiny („když se takhle chovají všichni, musí to být správně“). Pokud se vyskytne i jediný opozičník, míra konformity se snižuje, nejvíc pokud svůj názor vysloví jako první

    • Velikost skupiny – při 3 až 5 lidech míra k. vzrůstá, pak už ne

    • Kultura (individualistická x kolektivistická)

    • Sebepojetí jedince

    DŮVODY KONFORMITY

    • Zajištění / udržení přízně skupiny (potřeba být oblíben)

    • Zvýšení pravděpodobnosti, že v nejistých situacích zvolíme správné řešení (potřeba mít pravdu)

    VLIV MENŠINY

    • Konzistence chování a názorů – systematické, koherentní a autonomní opakování vzorce chování vůči určitým podnětům

    • Autonomie

    • Flexibilita x rigidita (dogmatismus)

    Témata, do kterých materiál patří