Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • ZACH: v případě, kdy máme doklady stejně přesvědčivě ukazující na obě příčiny chování (vnější i vnitřní atribuci), častěji provádíme vnitřní (dispoziční) atribuci než situační. TZN. přeceňujeme důležitost osobnostních faktorů a činit za chování odpovědného aktéra a jeho vlastnosti

  • mezikulturní pohled – čím kolektivističtější kultura, tím měně dispozičních atribucí.

EFEKT AKTÉRA A POZOROVATELE

  • Efekt aktéra a pozorovatele – Jones, Nisbett

    • Percepční fokus neboli místo zaměření pozornosti - aktéři jsou "špatně" umístění k pozorování vlastního chování – mají špatný výhled. Situace je pro ně centrem pohledu, zaměřují tedy pozornost na faktory prostředí. Oproti tomu pro pozorovatele je v centru pohledu aktér a jeho chování (př. hraní rolí).

    • Předpojatost ve vlastním zájmu – sebeposilující a sebeochranná tendence připisovat úspěch sobě samému a neúspěch situačním faktorům.

TEORIE KORESPODUJÍCÍCH ZÁVĚRŮ

  • Jones a Davis

  • důležitým momentem při vytváření úsudku o druhých je hodnocení (anticipace) úmyslu – usoudíme-li, že chování jedince je úmyslné, záměrné – přisuzujeme jej povaze osoby. Pokud se osoba (např. ve své soc. roli) chová nestandardně (vyniká, pobuřuje) rovněž přisuzujeme chování vlastnostem osobnosti

  • = korespondující je závěr, kdy vlastnosti, které jsme osobnosti přisoudili, jsou v souladu s jeho chováním

  • Dva motivační faktory, které vedou ke korespondujícím závěrům

  • hédonické relevance – chování, které má na pozorujícího přímý pozitivní x negativní vliv – čím větší, tím větší pravděpodobnost, že to bude vnímat jako korespondující -př. přisouzení velkorysosti spolubydlícímu, co mi úmyslně přenechal lepší postel – musí být laskavý, př. musí se tak chovat, protože je laskavý

  • personalismus – když činy pozorovaného byly specificky zaměrné na ně – přenechal tu postel jenom mě, protože se mu líbím – rovněž větší pravděpodobnost přisuzování dispozic

TEORIE KOVARIANCE

  • Kellye - atribuce provádíme na základě současného výskytu (kovariance) následujících informací:

    • konsenzus – chovají se ostatní stejně/podobně v dané situaci jako námi pozorována osoba? Př. Petr se chová nepřátelsky vůči Martinovi, ALE chová se nepřátelsky vůči Martinovi JEN Petr nebo i někdo jiný?

    • konzistence – chová se pozorovaná osoba v průběhu času v dané/podobné situaci stejně? Př. Petr se chová nepřátelsky vůči Martinovi, ALE chová se Petr nepřátelsky vůči Martinovi VŽDY?

    • distinktivnosti (jedinečnosti)– chová se osoba takto i v jiných sociálních situacích, vůči jiným lidem? Př. Petr se chová nepřátelsky vůči Martinovi, ALE chová se nepřátelsky JEN vůči Martinovi nebo

TEORIE A PRAXE

  • Lidé nemají tendenci o proč přemýšlet, jejich jednání nebývá promyšlené, ale spíše bezmyšlenkovité

  • Očekávané situace a děje si většinou nevysvětlujeme, u neočekávaných dějů máme tendenci pátrat po příčinách, komunikovat o nich (viz sportovní noviny, Veverky)

Témata, do kterých materiál patří