Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Asocianistický přístup (tzv. měkký přístup) - teorie vnímání zdola nahoru (data driven) – zaměření se na charakteristiky poznávaného – to, co nám ukazuje, nabízí, kvality pozorovaného jako jsou fyzické znaky, způsob chování – Teorie intergrace informací H.Anderson

Konstruktivistický přístup (tzv. tvrdý přístup) – teorie vnímání shora dolů (theory driven) – vliv na posuzování osoby mají kognitivní, afektivní a motivační charakteristiky percipienta – jedná se o aktivní konstrukci poznávajícím.

  • Teorie centrálních rysů – Solomon Asch (centrální a periferní rysy)- Centrální rysy jsou takové charakteristiky osoby organizující formování dojmu o jiné osobě, tvoří rámec pro interpretaci další informací

    • Centrální rysy = figura

    • Periferní rysy = pozadí

  • Spojitý model formování dojmu – Fiske, Neuberg (1990) – platí obojí, vnímání (poznávání) probíhá zdola i ze shora, dokud nejsme „spokojeni“ s obrazem osobnosti – setkání s osobou pak primární kategorizace, zaměření pozornosti na atributy, potrvzující kategorizace když neůspěch tak rekategorizace, když neúspěch tak integrace z jednotlivostí, jinak po potvrzující kategorii vyhodnotím možné otevřené projevy chování a jestli je pro mě nutné osobu poznávat dále či ne

TEORIE ATRIBUCE

Teorie atribuce – se zabývá procesem přisuzování (= atribuce), aneb jak lidé docházejí k přesvědčení o tom, jak se druzí chovají a proč

  • = soubor pravidel a principů na základě kterých jedinec vysvětluje chování druhých

HEIDEROVA TEORIE ATRIBUCE - 1958

  • Fritz Heider (1958) – teorie atribuce – lidé se chovají jako naivní vědci – shromažďují informace, analyzují je a tvoří teorie o příčinách chování jedince – identifikace příčin= kauzální atribuce

  • přednost dáváme příčinám, které považujeme za stálé a trvalé (vs. Přechodné)

    • 1. vnitřní / dispoziční atribuce – kdy příčina chování souvisí s nějakou vnitřní stránkou jedince, např. s jeho osobností, schopnostmi, inteligencí, náladou.

    • 2. vnější / situační atribuce – kdy příčina chování souvisí s vnějšími vlivy, tedy faktory prostředí, jiných lidí, peněz.

  • Př.: Proč dotyčný uspěl u zkoušky? Je za jeho úspěchem inteligence, studijní předpoklady, nebo měl štěstí, zkouška byla lehká?

TEORIE ZACH

  • Základní atribuční chyba: tendence podceňovat situační vlivy v chování posuzovaného jedince a předpokládat, že chování je vyvoláno osobnostním rysem jedince (fotbal). Ignorujeme i vlivy sociální role (tazatel vs. soutěžící). Naopak posuzujeme-li sebe, máme tendenci negativní informace přisuzovat situaci – naše chování je důsledkem situace, nikoliv já.

  • Další atribuční zkreslení: Nápadný člověk má ve skupině vždy větší odpovědnost

  • Tendence přisuzovat úspěch sobě a ne druhým

= atribuční rozhodnutí týkající se vlastního i cizího chování neprovádíme vždy logickým, objektivním ani stejným způsobem, bývají zkreslena.

Témata, do kterých materiál patří