Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Agresivní pud – dán evolučně, ochrana teritoria, potravy, rodu

    • Agrese – není odpovědí na vnější prostředí (frustraci), ale jde zevnitř, je výsledkem hromadění energie- „předpoklad, že energie instinktu se naplňuje zevnitř a uchovává se, pokud jistý podmět z prostředí neumožní její uvolnění“ podobně jako sexuální pud

= teorie, které předpokládají vnitřní příčinu agrese

Frustrační teorie agrese

  • Agrese je vždy následkem frustrace, frustrace vždy vede k nějaké formě agrese - Dollard

  • Později – agrese je jednou z možných reakcí

  • Frustrace z vnějšího prostředí uvolňuje vnitřní pud agrese

  • Frustrace v tomto kontextu jako outcome neschopnosti jedince ukončit probíhající sekvenci jednání – stav, který nastává tehdy, když okolnosti znemožňují dosažení cíle

  • Frustrace je averzivní podnět a generuje sklon reagovat agresivně do té míry, do jaké vyvolává negativní afekt

  • Teorie s vnější příčinou agrese

Kognitivní neasociační teorie - Kognitivní teorie agrese

  • Např. Berkowitz – averzivní událost vyvolává negativní afektivní vyladění. Negativní afekt asociuje myšlenky, vzpomínky a tendence k boji, úniku nebo pasivitě (mrtvý brouk) – vyvolává tendenci k určitému typu jednání

    • Situace: bolest – zranění – obrana před zraněním – útok na zdroj bolesti

    • Opakovaná situace: bolest – útok

  • Averzivní situace zvyšují tendenci k agresivitě, vliv kognitivního učení, zhodnocení události

Teorie sociálního učení = protipól teorií o tom, že agrese je vrozená

  • Bandura člověk se s agresivním chováním nerodí, člověk se mu učí – agrese jako naučené chování

  • Agrese vyvolána různými podněty- bolest, útok, frustrace

  • Skrze pozitivní posilování = Dítě strčí do druhého, aby získalo hračku je odměněné tím, že hračku dostane a v některých případech ještě získá obdiv skupiny

  • Bandurovy výzkumy= významným zdrojem je pozorování chování dospělých

  • Dítě se učí napodobováním a pozorováním chování (zvláště blízkých lidí - modelů) – vidí následky chování (odměny, tresty)

Integrativní teorie – Geen

  • Agrese se objeví v případě averzivního podnětu a nastavení jedince k agresivnímu chování (dispozice, nálada, sociální normy, kontext)

  • Dva předpoklady: Výskyt agrese je podmíněn typem proměných, které jako podměty bezprostředně podněcují agresi – vyjádřený reaktivní charakter afektivní reakce a že reakce na proměné je ovlivněna jiným typem proměnných, které agresi samy o sobě nevyvolávají, jen jejich přítomnost vytváří v subjektu prostředí vhodné pro výskyt agrese – aktuální psychický stav, i dědičnost a vrozené dipozice, ale i momentální stav navozený očekáváními, nároky, prožívanou zlostí apod.

  • Averzivní podněty nevyvolávají agresi automaticky, mechanicky

PŘÍČINY AGRESIVNÍHO CHOVÁNÍ

Témata, do kterých materiál patří