SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Agresivní pud – dán evolučně, ochrana teritoria, potravy, rodu
Agrese – není odpovědí na vnější prostředí (frustraci), ale jde zevnitř, je výsledkem hromadění energie- „předpoklad, že energie instinktu se naplňuje zevnitř a uchovává se, pokud jistý podmět z prostředí neumožní její uvolnění“ podobně jako sexuální pud
= teorie, které předpokládají vnitřní příčinu agrese
Frustrační teorie agrese
Agrese je vždy následkem frustrace, frustrace vždy vede k nějaké formě agrese - Dollard
Později – agrese je jednou z možných reakcí
Frustrace z vnějšího prostředí uvolňuje vnitřní pud agrese
Frustrace v tomto kontextu jako outcome neschopnosti jedince ukončit probíhající sekvenci jednání – stav, který nastává tehdy, když okolnosti znemožňují dosažení cíle
Frustrace je averzivní podnět a generuje sklon reagovat agresivně do té míry, do jaké vyvolává negativní afekt
Teorie s vnější příčinou agrese
Kognitivní neasociační teorie - Kognitivní teorie agrese
Např. Berkowitz – averzivní událost vyvolává negativní afektivní vyladění. Negativní afekt asociuje myšlenky, vzpomínky a tendence k boji, úniku nebo pasivitě (mrtvý brouk) – vyvolává tendenci k určitému typu jednání
Situace: bolest – zranění – obrana před zraněním – útok na zdroj bolesti
Opakovaná situace: bolest – útok
Averzivní situace zvyšují tendenci k agresivitě, vliv kognitivního učení, zhodnocení události
Teorie sociálního učení = protipól teorií o tom, že agrese je vrozená
Bandura člověk se s agresivním chováním nerodí, člověk se mu učí – agrese jako naučené chování
Agrese vyvolána různými podněty- bolest, útok, frustrace
Skrze pozitivní posilování = Dítě strčí do druhého, aby získalo hračku je odměněné tím, že hračku dostane a v některých případech ještě získá obdiv skupiny
Bandurovy výzkumy= významným zdrojem je pozorování chování dospělých
Dítě se učí napodobováním a pozorováním chování (zvláště blízkých lidí - modelů) – vidí následky chování (odměny, tresty)
Integrativní teorie – Geen
Agrese se objeví v případě averzivního podnětu a nastavení jedince k agresivnímu chování (dispozice, nálada, sociální normy, kontext)
Dva předpoklady: Výskyt agrese je podmíněn typem proměných, které jako podměty bezprostředně podněcují agresi – vyjádřený reaktivní charakter afektivní reakce a že reakce na proměné je ovlivněna jiným typem proměnných, které agresi samy o sobě nevyvolávají, jen jejich přítomnost vytváří v subjektu prostředí vhodné pro výskyt agrese – aktuální psychický stav, i dědičnost a vrozené dipozice, ale i momentální stav navozený očekáváními, nároky, prožívanou zlostí apod.
Averzivní podněty nevyvolávají agresi automaticky, mechanicky
PŘÍČINY AGRESIVNÍHO CHOVÁNÍ