Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývoj-psycholog.myšlení-a-zákl.-psycho.-směry

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (46.55 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- Přístup zaměřený na změnu chování, myšlení a emocí na základě principu učení

ETICKÉ PRINCIPY PSYCHOLOGICKÝCH VÝZKUMŮ

- Minimální riziko

- Informovaný souhlas

- Debriefing

-Právo na ochranu informací

I.P. PAVLOV

Za nejznámějšího předchůdce behaviorismu můžeme jistě označit Ivana Petroviče Pavlova. Při své práci používal Pavlov psy, kterým implantoval do ústní dutiny vývod, aby mohl sledovat jejich produkci slin při krmení. V průběhu výzkumu se mimo jiné ukázalo, že psi začali slinit ještě dříve, než měli vůbec možnost ucítit potravu. Reagovali tak například na zvuk dveří, kroky, či rozsvícení světla.

I. P. Pavlov začal tento zajímavý jev více zkoumat a na základě svých zjištění zavedl řadu nových pojmů:

  • Nepodmíněný podnět - je podnět, který vyvolává vrozenou reakci, reflexní - bez potřeby předchozího učení. Při výzkumu Pavlova byla nepodmíněným podnětem potrava pro psy.

  • Nepodmíněný reflex - je reakce na nepodmíněný podnět, která je vrozená, není třeba učit - v tomto případě slinění psů v reakci na potravu.

  • Podmíněný podnět - je podnět, který byl původně neutrální - např. světlo, avšak díky učení získal schopnost vyvolat reflex, tedy u psů slinění.

  • Podmíněný reflex - je již naučená reakce na podmíněný podnět - tedy slinění na základě rozsvíceného světla.

B.F.SKINNER

-člověk se učí tak, že sleduje důsledky svého chování

- pokud jsou pozitivní, má důvod ho opakovat

- pokud však ne, smysl takového chování slábne

= OPERATIVNÍ PODMIŇOVÁNÍ

- může se naučit adaptivním formám učení

- pravděpodobnost výskytu spontánních projevů chování se mění na základě jejich důsledku

- rodiče často neumí rozlišit mezi odměnou a trestem= často zaměňují

- když dítě nedostane tolik pozornosti, začne dělat něco, aby si pozornost získalo= i negativní pozornost může být odměnou pro dítě

-proslavil se zejména díky svým boxům a práci s holuby. Ty naučil díky promyšleném dávkování potravy (které umožňovala právě jeho skříňka - Skinnerův box) hrát na piano či ping-pong mezi sebou. Těchto pozoruhodných výsledků dosáhl díky tzv. operantnímu podmiňování, které je založeno na zjištění, že pravděpodobnost výskytu spontánních projevů chování se mění na základě jejich důsledků.

  • GESTALT (TVAROVÁ) PSYCHOLOGIE

Gestaltismus - tvarová, celostní psychologie. Ve své době reagoval tento směr na psychologický atomismus (tehdejší elementová psychologie). Název Gestaltismus je odvozen od německého slova "gestalt" - tvar. Byl to evropský směr počátku 20. století, tedy v období rozvoje behaviorismu v Americe.
Hlavní představitelé gestaltismu byli němečtí psychologové - Max Wertheimer, Wolfgang Köhler, Kurt Koffka

Gestaltismus se opírá o myšlenku, že psychické celky (struktury) nejsou vytvářeny spojováním jednotlivých prvků (elementů), jsou to celky strukturně uspořádané od samého počátku. Vjem tedy není syntézou jednotlivých počitků, ale specifický kognitivní celek. Celek je více než suma jeho částí!

Předmětem zájmu bylo především zrakové vnímání. Tvaroví psychologové prokázali, že člověk tíhne ke spojování rozpojeného, v náhodně umístěných bodech má tendenci vidět význam, člověku jsou vlastní tendence k tzv. dobrému stavu.

Témata, do kterých materiál patří