vývoj-psycholog.myšlení-a-zákl.-psycho.-směry
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PŘEDVĚDECKÉ OBDOBÍ PSYCHOLOGIE
-Antická a středověká filosofie-dominantním tématem antické a středověké psychologie je otázka DUŠE-(její vymezení, vztah k tělu)
-Aristoteles: psychologie je naukou o duši
-Platón: v ústavě pojednání o duši a složkách duše
-I v současné psychologii zůstává otázka vztahu duše a těla
STAROVĚKÉ ŘECKO (řecká medicína)
-HIPPOKRATES
Za nejznámějšího představitele v poznávání řecký lékař HIPPOKRATES pokládaný za zakladatele lékařské školy. Jeho spisy obsahují první ucelenou teorii čtyř temperamentových typů člověka.
žlutá žluč – obdoba ohně – je teplá a suchá (cholerik)
černá žluč – obdoba země – suchá a studená (melancholik)
hlen – obdoba vody – studený a vlhký (flegmatik)
krev – obdoba vzduchu – vlhká a teplá (sangvinik)
-ALKMAION
Všiml si, že při úrazech hlavy dochází ke změnám psychiky, z toho usoudil, že sídlem duševních procesů je mozek.
-PLATÓN
Tělo je hrobem duše, sóma-séma, duše je nesmrtelná, je součástí světa idejí.
-ARISTOTELES
duše+tělo tvoří celek, samo o sobě nemyslitelné, duše dává životu smysl, vše živé organické má duši (vegetativní, senzitivní, rozumová)
NOVOVĚK 17. století
- DESCARTES (racionalismus)
Pokládá základ moderním vědám (rozprava o metodě), teze o vrozených idejích - některé pojmy (spravedlnost, dokonalost, nekonečno... jsou vrozené).
Člověk se rodí s vrozenou zásobou vědomostí a vrozeným pochopením reality.
Důraz na roli rozumu v poznání.
Novověká filosofie zužuje předmět psychologie na vědomé jevy – co je vědomé je také pozorovatelné - Usiluje najít všeobecně platnou metodu poznání.
Psychologie má zkoumat vědomé myšlenkové pochody – cogito ergo sum-myslím tedy jsem
-J. LOCKE (senzualismus, empirismus)
Odmítá Descartovo učení o vrozených idejích
Důraz na smyslovou stránku poznání-smyslová zkušenost
Duše je po narození čistá nepopsaná deska – tabula rasa
Zkušenost ji popisuje „Nic není v rozumu, co dříve nebylo ve smyslech“
Teprve nahlížením smyslových dojmů se vytváří rozum- rozlišuje dva způsoby:
• vlastním smyslovým vnímáním vyvolaným působením vnějších objektů (sensation)
• vnímáním vnitřním (reflection)
Vědomosti se tedy nabývají interakcí s okolním světem
VZNIK SAMOSTATNÉ VĚDY – 19. Století
-W. WUNDT
Vznik psychologie 2.pol 19.stol
Deklarace psychologie jako vědní disciplíny – založení první experimentální psychologické laboratoře - Lipsko 1879.
Dán model experimentální psychologie-experimentální psych. Zkoumá psychiku člověka a používá metody: pozorovací, srovnávací, experiment.
Vycházeli z přesvědčení, že se chování a mysl mohou vědecky zkoumat. Zaměřovali se především na studium smyslů (zrak), dále pozornost, emoce a paměť, a to metodou INTROSPEKCE.
Doplněno o EXPERIMENTY (systematické změny fyzikálních vlastností podnětů, např. intenzity a jejich vlivu na vnímání).