vývoj-psycholog.myšlení-a-zákl.-psycho.-směry
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vjem není jen soubor počitků, ale také myšlení a řešení problémů (experiment se šimpanzei)
OBECNÉ PRINCIPY GESTALT PSYCHOLOGIE
-lidé přirozeně sledují linie
- tíhnou ke spojování rozpojeného, nebo vidět význam náhodně umístěných bodech
- pokouší se doplnit detaily, které nejsou přítomny
TVAROVÉ ZÁKONY (GESTALTŮ)
• Blízkost- naše psychika spojuje věci, které jsou si blízko (3 řásky, ne 5 sloupečků)
• Podobnost- tuto podobnost rozbíjí zákon blízkosti
• Pokračování nebo směr- naše psychika drží nějaký směr neco celek
• Dobrého tvaru- volí tendenci vidět nejjednodušší linie
• Uzavírání- aby něco dávalo smysl, naše psychika doplní něco, co tam není - máme větší tendenci pamatovat si věci z úkolů, které nejsou uzavřeny - vykládá velkou sílu k tomu, aby se to uzavřelo, proto si to pamatujeme víc - to, co nepotřebuji si nepamatuji tak dobře jako to, na co musím vyvinout větší úsilí
Negativní psychické stavy mohou vyplývat z nevyřešených situací (neuzavřených)- GESTALT TERAPIE Chtěl jsem říct nebo udělat něco, co už nejde a já s tím vnitřně bojuji a potřebuji to uzavřít.
W. KÖHLER- UČENÍ VHLEDEM (náhlého pochopení, vyřešení problému)
- neučíme se pouze pokus omyl
- pokus se šimpanzi - VHLED= objet kompletního řešení s odkazem na celkové rozvržení problému
- podíváme se na situaci z různých úhlů pohledu
- šimpanzi byli schopni zobecnit a aplikovat řešení v různých modifikacích a v různých situacích
- šimpanzovi zavěsil banány vysoko a nechal mu tam pouze tyč a bedny - šimpanz si našel cestu k tomu, aby si banány sundal - z takovéto situace se poučili a dokázali využít zkušenosti, které předtím získali
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
- Fenomenologický přístup
- filosoficky a humanisticky orientovaný směr
- Zabývají se sebevyjádřením a seberealizací, celostní pohled jako celek
- zdůraznění typicky lidských, od zvířat odlišných aspektů
- problematika lidského bytí, svědomí, vztahu ke smrti, osamělost, zodpovědnost, svobodné volby Předmětem studia je prožívání- subjektivní interpretace podnětů přicházejících zevnitř i zvenčí
VÝVOJ OSOBNOSTI
- důraz na objevování a aktivizaci možností
- osobnost se sama vyvíjí příznivě, pokud ji v tom neomezují vlivy zvenčí
- není zde takový důraz na zkušenost z minulosti
- chování je motivováno přítomnými potřebami
- je motivováno růstem a vývojem SEBEAKTUALIZACE „Čím člověk může být, tím musí být.”
- každý člověk má svůj potenciál
- touha po sebenaplnění
- touha po seberozvoji
ZNAKY SEBEAKTUALIZOVANÉHO ČLOVĚKA
- Smíření a realismus: realistické vnímání sebe sama, druhých a okolí
- Zaměření na problém: zaobírání se řešením problémů mimo vlastní osobu, včetně pomoci druhým a hledání problémů okolního světa. Motivací je smysl pro osobní zodpovědnost