vývoj-psycholog.myšlení-a-zákl.-psycho.-směry
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Spontaneita: týkající se vnitřních myšlenek, názorů i vnějšího chování. I když se přizpůsobuje pravidlům a sociálním očekáváním, zároveň má tendenci být otevřený a nekonvenční.
- Autonomie a samota: potřeba nezávislosti a soukromí. I když si užívají společnosti druhých, potřebují čas na to, aby se mohli soustředit na rozvíjení svého potenciálu.
- Uznání: tendence nahlížet svět s trvalým smyslem pro uznání, ocenění, obdiv a úžas. I jednoduchá zkušenost se může stát zdrojem inspirace a potěšení.
EVROPSKÁ ŠKOLA
• daseinsanalýza
• loiterapie - otázka podstaty člocěka - vyrovnávají se s problematikou lidského bytí a jeho smyslu - problematika lidského ducha, svědomí
AMERICKÁ ŠKOLA
• Humanistická psychologie- třetí síla, která vzbikla v opozici k psychoanalýze a behaviorismu - cílem je pochopit vnitřní zážitky jedince a naučit jej, aby byl schopen své zážitky ovládat a stát se odolným vůči manipulaci zvnější - A. Maslow, C. Rogers
Každý z nás má 2 základní potřeby:
- seberealizace
- potřeba pozitivního přijetí
SEBEDISKREPANČNÍ TEORIE
Sebeúcta - nezbytný předpoklad pro spokojenost, optimálně se rozvíjí ve vřelém, akceptujícím prostředí - pokud je při sebehodnocení nesoulad mezi naším reálným a ideálním já a požadovaným já, může to mít negativní emoční následky
ABRAHAM HAROLD MASLOW
Nezaměřoval se na mentální poruchy, ale na to co vede k mentálnímu zdraví
Stanovuje 5 skupin základních potřeb (B úrověň- seberealizace - D úroveň - uznání, lásky, bezpečí, fyziologické)
Fyziologické
Bezpečí
Láska
Uznání
Sebeaktualizace
schopnost zapomenout na své osobní zájmy, překračovat hranice svého já.
sebeaktualizující jedinci mívají tzv. vrcholné zážitky, což jsou mysticky zbarvené okamžiky silného prožitku krásy, dobroty či lásky
V.E. FRANKL
• Logoterapie
- byl v koncentračním táboře, kde sledoval chování a působení tábora na jejich psychiku
lidská psychika má 3 složky:
- noologická= nejdůležitější- v této rovině je osoba sebeurčující- řídí si života sama
- psychologická
- fyziologická - člověk má tkz. Vůli ke smyslu- aby žil plnohodnotný a št’astný život (naplňěný život) - LOGOS= SMYSL
VŮLE KE SMYSLU
-pokud člověk nemá danou vůli ke smyslu, nedokáže se ve svém životě ukotvit, pociťuje EXISTENČNÍ FRUSTRACI
EXISTENČNÍ FRUSTRACE: nenaplněná touha po smyslu, vzniká tehdy, když člověk pochybuje o smyslu své existence, když člověk neví, co dál, nebo když pochybuje o smyslu svého života vůbec. Existenciální frustrace se může stát patogenní a vést k neuróze nebo depresi se suicidálními tendencemi – existenciální neuróza, její zvláštní formou je víkendová neuróza (pocit prázdnoty po shonu pracovních dní)
LOGOTERAPIE
-Je východiskem z prázdnoty
-Pomáhá klientovi hledat východisko z jeho existencionálních frustrací