Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17. Účetní doklady, zápisy, knihy a jejich přezkušování

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (37.95 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Hlavní kniha

Soubor všech syntetických účtů, které ÚJ používá. Získávají se z ní informace o stavu a pohybu jednotlivých složek aktiv, pasiv, nákladů a výnosů.
Minimálně musí obsahovat:

  1. zůstatky účtů ke dni, k němuž se otevírá hl. kniha (1.1. – počáteční zůstatky)

  2. souhrnné obraty MD a D účtů (nejvýše za 1 kalendářní měsíc)

  3. zůstatky účtů ke dni, ke kterému se sestavuje úč. závěrka (31.12. – konečné zůstatky)

Při zjednodušeném rozsahu účetnictví lze spojit účtování v deníku s účtováním v hl. knize = americký deník.

Formy účetních knih

Může být různá v závislosti na tom, zda se jedná o ruční nebo počítačové zpracování. Při ručním zpracování lez použít vázané knihy a volné listy.

Při používání úč. knih je nutné každou knihu označit názvem a obdobím, kterého se týká. Před zahájením účtování je nutné všechny listy očíslovat a počet očíslovaných listů uvést do knihy.

Při vedení úč. knih na volných listech je nutné:

  1. vést seznam volných listů ne jehož základě je prokázána úplnost úč. knih

  2. jednotlivé listy nadepsat tak, aby bylo zřejmé, ke které úč. knize patří a kterého úč. období se týkají

  3. zabezpečit číselnou vazbu mezi jednotlivými listy, a to převodem součtů z předchozího listu

V současné době většina firem vede své účetnictví prostřednictvím úč. programů, takže úč. knihy mají podobu počítačových sestav.

Oběh účetních dokladů a postup při jejich zpracování

V ÚJ, kde je složitá organizační struktura podniku s členěním na závody, střediska aj., je stanovení pravidel oběhu účetních dokladů nutné. V takovém případě se vytváří vnitropodniková směrnice, která spočívá v zajištění plynulého pohybu dokladů od okamžiku vyhotovení/přijetí dokladů při jejich ověření, zúčtování až po archivaci.

Postup oběhu

Přezkoušení správnosti → příprava k zaúčtování → zaúčtování → úschova.

  1. Přezkoušení správnosti – kontrola úč. dokladu z hlediska věcné a formální stránky

  • věcná – kontroluje obsah účetního dokladu, týká se prověření správnosti údajů na dokladu a přípustnosti úč. případu, součástí přezkoušení je i početní kontrola

  • formální – ověření úplnosti náležitostí úč. dokladu

  1. Příprava k zaúčtování

  • třídění dokladů – rozdělení dokladů podle druhu a data, případně podrobnější členění

  • označování dokladů – přidělení číselného, resp. abecedně číselného označení
    - nejčastěji zkratka úč. dokladu, poř. číslo a rok

  • evidence – zápis obsahu úč. dokladů do pomocných úč. knih (knihy faktur, pokladní knihy…)

  • určení účtovacího předpisu – stanovení účtů a jejich stran, na kterých bude doklad zaúčtován včetně uvedení peněžních částek, účtovací předpis se zapíše do předtisku na účetní doklad nebo na samostatný lístek, který se připojí k dokladu. Na doklad lze otisknout i razítko s předtištěným textem

Témata, do kterých materiál patří