Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1.Předmět, cíle a odvětví psychologie. Poznávací procesy (vnímání, představy, fantazie). City. Paměť. Myšlení. Učení.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.67 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

PŘEDSTAVY

  • Počitky a vjemy zanechávají v lidském mozku stopy → představa = obraz, který z nich vzniká

  • PŘEDSTAVA = schopnost vybavit si podnět, který v daném okamžiku nepůsobí na naše smysly, zakládá se na minulém vnímání, je méně přesná a zřetelná než bezprostřední vjem

  • PŘEDSTAVIVOST – proces, při kterém představy vznikají

  • DĚLENÍ:

    • Podle smyslu (např. představy zrakové, sluchové…)

    • Podle obsahu:

      • Konkrétní představy – můj kanárek Pepík

      • Abstraktní představy – kanárek obecně

    • Podle podnětu:

      • Paměťové představy – znovu vybavení si události z minulosti, vzpomínky

      • Fantazijní představy – nezávislé na předchozích vjemech, přetvoření paměťových představ na nové představy

  • Vybavujeme si je na základě ASOCIACÍ – spojování představ do řetězců, vybavením si jedné představy se vyvolá představa další

  • ASOCIAČNÍ ZÁKONY:

    • Zákon dotyku a času – spojování představ, které vznikly na stejném místě ve stejném čase

    • Zákon podobnosti a kontrastu – spojování představ, jež si jsou buď podobné, nebo jsou naopak v kontrastu

    • Zákon novosti – představy novějších prožitků se vybavují snáze než představy starších prožitků

FANTAZIE

  • Tvůrčí – funguje, nemám podklad, např. umělec

  • Rekonstrukční – návrhář – mám plán--- představit si

CITY (EMOCE)

  • Psychické jevy, pomocí kterých hodnotíme

  • Vyjadřují prožívání subjektivního stavu jedince a jeho vztah k podnětům, které na něj působí

  • NIŽŠÍ EMOCE

    • Vývojově starší

    • Souvisí s potřebami, instinkty a pudy

    • Např. agrese, únava, strach

  • VYŠŠÍ EMOCE

    • Vývojově mladší

    • Souvisí se sociální oblastí

    • Intelektuální – spojené s intelektuální činností (např. radost z poznání)

    • Estetické – souvisí s prožitky vnímání krásy či ošklivosti

    • Morální (etické) – vyjadřují hodnocení lidského jednání dle morálních norem daných společností (např. cit pro dobro a zlo, spravedlnost)

  • EMOCE PODLE DÉLKY TRVÁNÍ:

    • AFEKTY – nejkratší – bouřlivá reakce na podnět, mobilizuje, snížení nebo ztráta sebekontroly

    • NÁLADY – středně dlouhé – působí lidé, události, v řádu hodin, pohybují se v dimenzi euforie – deprese

    • VÁŠNĚ (CITOVÉ VLASTNOSTI) – dlouhodobé – intenzivní (např. láska)

  • Vlastnosti citů:

  • Polarita – protiklady (láska, nenávist)

  • Ambivalence – smíšenost (miluji, ale ve stejnou dobu nenávidím)

  • Neopakovatelnost – pokaždé jiné

  • Nakažlivost – smích, pláč

  • Citová adaptace – horor – opakování, poté se už nebojíš

  • Subjektivnost – názory, city jiných

PAMĚŤ. MYŠLENÍ. UČENÍ, JEHO DRUHY, VLIV POZORNOSTI.


PAMĚŤ

  • Schopnost lidského organismu uchovávat minulou zkušenost

  • Soubor procesů, které umožňují osvojení informací, jejich uchování a vybavení

  • TŘI FÁZE:

    • ZAPAMATOVÁNÍ (KÓDOVÁNÍ)

      • Úmyslné a bezděčné (spontánní)

    • USCHOVÁNÍ – zapamatované informace přebývají v paměti

Témata, do kterých materiál patří