1.Předmět, cíle a odvětví psychologie. Poznávací procesy (vnímání, představy, fantazie). City. Paměť. Myšlení. Učení.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VYBAVENÍ – znovupoznání a reprodukce uchovaných informací
ZAPOMÍNÁNÍ:
Při zapamatování se vytvoří paměťová stopa v CNS → odumře → zapomeneme
K zapomínání také dochází při narušení paměťové stopy jinou
DRUHY PAMĚTI:
Mechanická – logická
Mechanická – memorování
Logická – pochopení látky, utříděná schémata
Krátkodobá – dlouhodobá
Krátkodobá – v řádu minut
Dlouhodobá – až na celý život
Bezděčná – záměrná
Názorná (fotografická)
Zraková, sluchová, pohybová atd. – podle receptorů
EBBINGHAUSOVA KŘIVKA ZAPOMÍNÁNÍ:
Pokus – učení se nesmyslných slabik a jejich následné vybavování
Odhalil, že nejvíce informací zapomínáme v průběhu několika prvních hodin
Křivka ukazuje, že v průběhu prvního dne od zapamatování dochází k prudkému úbytku uchovaných informací, poté tempo zpomaluje
MYŠLENÍ
Proces, kterým získáváme zprostředkované poznání skutečnosti
Proces řešení problémů, zachází s vjemy a představami, dochází ke zpracování a využívání informací
Úzce spjato s řečí
POJEM – základní forma myšlení, jde o vystižení obecných a podstatných znaků jevu/předmětu, nositelem významu pojmu je definice
ÚSUDEK – sděluje vztah mezi dvěma a více soudy
Pojem-soud-úsudek
MYŠLENKOVÉ OPERACE:
ANALÝZA – myšlenkový rozklad celku na části
SYNTÉZA – složení dohromady, myšlenkové sjednocování
INDUKCE – vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů
spousta jednotlivostí → pokud všechno funguje → závěr, definice (klasický postup vědy)
DEDUKCE – uplatnění obecného poznatku na konkrétní jev/předmět
ABSTRAKCE – ohlédnutí od nepodstatností, vyčleňování podstatných a obecných předmětů/jevů
KONKRETIZACE – zaměření na detaily, uplatnění podstatných a obecných vlastností předmětů/jevů na obdobný a konkrétní předmět/jev
GENERALIZACE (ZOBECŇOVÁNÍ) – vydělení společných znaků jednotlivých jevů/předmětů
SROVNÁVÁNÍ, USPOŘÁDÁNÍ, KLASIFIKACE (TŘÍDĚNÍ) – srovnávání nových pojmů se známými, spojeno s analýzou, syntézou a dalšími operacemi, třídění nových pojmů do různých tříd, mezi nimiž platí nějaké uspořádání
ŘEČ:
Nástroj myšlení, který umožňuje komunikaci mezi lidmi
Vyjadřuje myšlenky a umožňuje je sdílet s ostatními lidmi
VNITŘNÍ – řeč sama pro sebe
VNĚJŠÍ – mluvená a psaná – obracíme se ke svému okolí
ZÁKLADNÍ FUNKCE:
OZNAČOVACÍ, ZOBRAZOVACÍ – označuje jevy, vlastnosti, vztahy atd.
VÝRAZOVÁ – vyjadřuje vnitřní stavy jedince (citovou složku osobnosti)
VYBÍZECÍ – působí na druhého člověka
INTUICE:
Schopnost bezprostředně poznat pravdu, získat poznatek bez logické úvahy
K někomu promlouvá vnitřním hlasem (vnuknutí, předtucha), k někomu ve snech
Není 100% spolehlivá
UČENÍ
Proces, při kterém získáváme vědomosti, dovednosti a návyky
DOVEDNOSTI:
SENZOMOTORICKÉ – souvisí s motorikou (žehlení, vaření…)
INTELEKTUÁLNÍ – postupy, pravidla (pravopis…)
SOCIÁLNÍ – empatie, schopnost vést, spolupracovat, pochválit, odhadnout…