Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1.Předmět, cíle a odvětví psychologie. Poznávací procesy (vnímání, představy, fantazie). City. Paměť. Myšlení. Učení.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.67 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • VYBAVENÍ – znovupoznání a reprodukce uchovaných informací

  • ZAPOMÍNÁNÍ:

    • Při zapamatování se vytvoří paměťová stopa v CNS → odumře → zapomeneme

    • K zapomínání také dochází při narušení paměťové stopy jinou

  • DRUHY PAMĚTI:

    • Mechanická – logická

      • Mechanická – memorování

      • Logická – pochopení látky, utříděná schémata

    • Krátkodobá – dlouhodobá

      • Krátkodobá – v řádu minut

      • Dlouhodobá – až na celý život

    • Bezděčná – záměrná

    • Názorná (fotografická)

    • Zraková, sluchová, pohybová atd. – podle receptorů

  • EBBINGHAUSOVA KŘIVKA ZAPOMÍNÁNÍ:

    • Pokus – učení se nesmyslných slabik a jejich následné vybavování

    • Odhalil, že nejvíce informací zapomínáme v průběhu několika prvních hodin

    • Křivka ukazuje, že v průběhu prvního dne od zapamatování dochází k prudkému úbytku uchovaných informací, poté tempo zpomaluje

  • MYŠLENÍ

    • Proces, kterým získáváme zprostředkované poznání skutečnosti

    • Proces řešení problémů, zachází s vjemy a představami, dochází ke zpracování a využívání informací

    • Úzce spjato s řečí

    • POJEM – základní forma myšlení, jde o vystižení obecných a podstatných znaků jevu/předmětu, nositelem významu pojmu je definice

    • ÚSUDEK – sděluje vztah mezi dvěma a více soudy

    Pojem-soud-úsudek

    • MYŠLENKOVÉ OPERACE:

      • ANALÝZA – myšlenkový rozklad celku na části

      • SYNTÉZA – složení dohromady, myšlenkové sjednocování

      • INDUKCE – vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů

        • spousta jednotlivostí → pokud všechno funguje → závěr, definice (klasický postup vědy)

      • DEDUKCE – uplatnění obecného poznatku na konkrétní jev/předmět

      • ABSTRAKCE – ohlédnutí od nepodstatností, vyčleňování podstatných a obecných předmětů/jevů

      • KONKRETIZACE – zaměření na detaily, uplatnění podstatných a obecných vlastností předmětů/jevů na obdobný a konkrétní předmět/jev

      • GENERALIZACE (ZOBECŇOVÁNÍ) – vydělení společných znaků jednotlivých jevů/předmětů

      • SROVNÁVÁNÍ, USPOŘÁDÁNÍ, KLASIFIKACE (TŘÍDĚNÍ) – srovnávání nových pojmů se známými, spojeno s analýzou, syntézou a dalšími operacemi, třídění nových pojmů do různých tříd, mezi nimiž platí nějaké uspořádání

    ŘEČ:

    • Nástroj myšlení, který umožňuje komunikaci mezi lidmi

    • Vyjadřuje myšlenky a umožňuje je sdílet s ostatními lidmi

    • VNITŘNÍ – řeč sama pro sebe

    • VNĚJŠÍ – mluvená a psaná – obracíme se ke svému okolí

    • ZÁKLADNÍ FUNKCE:

      • OZNAČOVACÍ, ZOBRAZOVACÍ – označuje jevy, vlastnosti, vztahy atd.

      • VÝRAZOVÁ – vyjadřuje vnitřní stavy jedince (citovou složku osobnosti)

      • VYBÍZECÍ – působí na druhého člověka

    • INTUICE:

      • Schopnost bezprostředně poznat pravdu, získat poznatek bez logické úvahy

      • K někomu promlouvá vnitřním hlasem (vnuknutí, předtucha), k někomu ve snech

      • Není 100% spolehlivá

    UČENÍ

    • Proces, při kterém získáváme vědomosti, dovednosti a návyky

    • DOVEDNOSTI:

      • SENZOMOTORICKÉ – souvisí s motorikou (žehlení, vaření…)

      • INTELEKTUÁLNÍ – postupy, pravidla (pravopis…)

      • SOCIÁLNÍ – empatie, schopnost vést, spolupracovat, pochválit, odhadnout…

    Témata, do kterých materiál patří