Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1.Předmět, cíle a odvětví psychologie. Poznávací procesy (vnímání, představy, fantazie). City. Paměť. Myšlení. Učení.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.67 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • NÁVYKY:

    • Pozitivní

    • Negativní (zlozvyky)

  • Záměrné – bezděčné

  • ZÁVISÍ NA:

    • Metoda

    • Motivace

    • Stav (fyzický i psychický)

    • Vlastnosti člověka

    • Uspořádání

    • Časový režim

  • FÁZE UČENÍ:

    • MOTIVAČNÍ – uvědomění vnější či vnitřní pohnutky, aktivace k činnosti

    • POZNÁVACÍ – průnik do problému, uplatnění minulé zkušenosti, získávání informací

    • VÝKONOVÁ – pochopení a vyřešení úkolu

    • KONTROLNÍ – prověření správnosti řešení úkolu

  • DRUHY UČENÍ:

    • SENZOMOTORICKÉ – rozvíjení názorného poznávání a pohybové stránky činnosti – tři fáze

      • KOGNITIVNÍ FÁZE – seznámení se s dovedností, vymezení postupu při osvojování

      • FIXAČNÍ FÁZE – praktické vykonávání pohybů

      • ZDOKONALOVACÍ FÁZE – zvyšování rychlosti a efektivity pohybů, opakováním dochází k zautomatizování pohybů

    • VĚDOMOSTNÍ – osvojování poznatků

      • VERBÁLNÍ – osvojení slov, symbolů (např. matematických, chemických)

      • POJMOVÉ – poznávání a porozumívání různým vztahům a obecným pravidlům

    • INTELEKTOVÉ – osvojování řešení problémů či úloh

    • SOCIÁLNÍ – osvojování sociálních dovedností

      • UČENÍ NÁPODOBOU – pozorování a následné napodobování chování ostatních

      • UČENÍ SOCIÁLNÍM ZPEVŇOVÁNÍM – na základně odměn a trestů sociální povahy (nesouhlas okolí atp.), upevňování pozitivně přijímaného chování

      • IDENTIFIKACE – dochází ke ztotožňování s osobou, ke které má jedinec pozitivní vztah

  • PORUCHY UČENÍ:

    • DYSLEXIE

      • Porucha čtení

      • Problém se skládáním písmen ve slabiky, prohazování písmen apod.

    • DYSGRAFIE

      • Porucha psaní

      • Problém s napodobováním písmen, zapamatování si jejich tvaru

    • DYSORTOGRAFIE

      • Porucha pravopisu

      • Problém s osvojením pravopisu

  • POZORNOST

    • Psychický stav, který zajišťuje soustředěnost člověka na určitý jev, činnost

    • BEZDĚČNÁ – automatická, rychle upoutána, rychle pomíjí

    • ZÁMĚRNÁ – s uplatněním vůle, slouží k realizaci dlouhodobé činnosti, závislí na cíli a úsilí, není neomezená

    • ÚMYSLNÁ – záměrná

    • NEÚMYSLNÁ – bezděčná

    • POLOÚMYSLNÁ – nejprve s vůlí, později bez

    • VLASTNOSTI:

      • SELEKTIVITA – vybírá ze všech působících podnětů ten, který se stane centrem pozornosti

      • TRVALOST, STÁLOST

        • KRÁTKODOBÁ POZORNOST – trvá pouze, než je dosaženo určitého cíle (např. dokončení konkrétního úkolu)

        • DLOUHODOBÁ POZORNOST – souvisí s životními cíli člověka (např. složení maturitní zkoušky)

    • PORUCHY POZORNOSTI:

      • ADD:

        • Projevy: nesoustředěnost, potíže s dokončením úkolu, zasněnost

        • Postižení mohou působit jako by žili v jiném světě

      • ADHD:

        • Porucha dlouhodobé pozornosti spojená s hyperaktivitou

        • Projevy: nesoustředěnost, nepozornost, neschopnost zaměřit se na podstatné vjemy, případně impulzivnost

        • Hyperaktivita – nadměrně nutkavá potřeba pohybu, často bezdůvodná, postižený ji nedokáže tlumit nebo ovládat

    Témata, do kterých materiál patří