1.Předmět, cíle a odvětví psychologie. Poznávací procesy (vnímání, představy, fantazie). City. Paměť. Myšlení. Učení.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
NÁVYKY:
Pozitivní
Negativní (zlozvyky)
Záměrné – bezděčné
ZÁVISÍ NA:
Metoda
Motivace
Stav (fyzický i psychický)
Vlastnosti člověka
Uspořádání
Časový režim
FÁZE UČENÍ:
MOTIVAČNÍ – uvědomění vnější či vnitřní pohnutky, aktivace k činnosti
POZNÁVACÍ – průnik do problému, uplatnění minulé zkušenosti, získávání informací
VÝKONOVÁ – pochopení a vyřešení úkolu
KONTROLNÍ – prověření správnosti řešení úkolu
DRUHY UČENÍ:
SENZOMOTORICKÉ – rozvíjení názorného poznávání a pohybové stránky činnosti – tři fáze
KOGNITIVNÍ FÁZE – seznámení se s dovedností, vymezení postupu při osvojování
FIXAČNÍ FÁZE – praktické vykonávání pohybů
ZDOKONALOVACÍ FÁZE – zvyšování rychlosti a efektivity pohybů, opakováním dochází k zautomatizování pohybů
VĚDOMOSTNÍ – osvojování poznatků
VERBÁLNÍ – osvojení slov, symbolů (např. matematických, chemických)
POJMOVÉ – poznávání a porozumívání různým vztahům a obecným pravidlům
INTELEKTOVÉ – osvojování řešení problémů či úloh
SOCIÁLNÍ – osvojování sociálních dovedností
UČENÍ NÁPODOBOU – pozorování a následné napodobování chování ostatních
UČENÍ SOCIÁLNÍM ZPEVŇOVÁNÍM – na základně odměn a trestů sociální povahy (nesouhlas okolí atp.), upevňování pozitivně přijímaného chování
IDENTIFIKACE – dochází ke ztotožňování s osobou, ke které má jedinec pozitivní vztah
PORUCHY UČENÍ:
DYSLEXIE
Porucha čtení
Problém se skládáním písmen ve slabiky, prohazování písmen apod.
DYSGRAFIE
Porucha psaní
Problém s napodobováním písmen, zapamatování si jejich tvaru
DYSORTOGRAFIE
Porucha pravopisu
Problém s osvojením pravopisu
POZORNOST
Psychický stav, který zajišťuje soustředěnost člověka na určitý jev, činnost
BEZDĚČNÁ – automatická, rychle upoutána, rychle pomíjí
ZÁMĚRNÁ – s uplatněním vůle, slouží k realizaci dlouhodobé činnosti, závislí na cíli a úsilí, není neomezená
ÚMYSLNÁ – záměrná
NEÚMYSLNÁ – bezděčná
POLOÚMYSLNÁ – nejprve s vůlí, později bez
VLASTNOSTI:
SELEKTIVITA – vybírá ze všech působících podnětů ten, který se stane centrem pozornosti
TRVALOST, STÁLOST
KRÁTKODOBÁ POZORNOST – trvá pouze, než je dosaženo určitého cíle (např. dokončení konkrétního úkolu)
DLOUHODOBÁ POZORNOST – souvisí s životními cíli člověka (např. složení maturitní zkoušky)
PORUCHY POZORNOSTI:
ADD:
Projevy: nesoustředěnost, potíže s dokončením úkolu, zasněnost
Postižení mohou působit jako by žili v jiném světě
ADHD:
Porucha dlouhodobé pozornosti spojená s hyperaktivitou
Projevy: nesoustředěnost, nepozornost, neschopnost zaměřit se na podstatné vjemy, případně impulzivnost
Hyperaktivita – nadměrně nutkavá potřeba pohybu, často bezdůvodná, postižený ji nedokáže tlumit nebo ovládat