Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17. KLASICKA RECKA FILOSOFIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.17 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

17. KLASICKÁ ŘECKÁ FILOSOFIE

- kulturním a politickým centrem se stávají Athény za vlády Perikla ½ 5.st.BC - zlatý věk Athén -
- toto období začíná působením sofistů na přelomu 5./4. stol.BC, končí roku 322-Aristotelovou smrtí
- filozofie se soustředí místo na hledání arché a kosmu na člověka a jeho místo ve společnosti

SOFISTÉ
- sofos = moudrý, sofia = moudrost
- orientace na člověka
- lidé s občanskými právy mají možnost ovlivňovat své spoluobčany a veřejné dění -> potřebují
řečnické dovednosti, znalosti faktů
- sofisté byli putující filosofové, kteří vyučovali rétoriku, gramatiku, politiku, historii, matematiku,..
- za výuku si nechávali platit (terč kritiky jiných filosofů např. Platon)
- ve skutečnosti jim nejde o hledání pravdy jako takové, ale učili své žáky, jak přesvědčit publikum o
své vlastní pravdě
- nesoustřeďují se na poznání přírody, ale na to co je užitečné pro život mezi lidmi
- sofismata = určitá pravidla, logické postupy řečnického přesvědčování (logicky dokázat i nepravdu)
- např. co jsi neztratil, to máš -> neztratil jsi rohy -> máš rohy
- eristika = umění vést spory

Protagoras z Abdéry
- bohatý, významný
- zajímal se o disciplínu orthopeia = správné užití slov
- metoda užitečná při výkladu zákonů, smluv,..
- „člověk je mírou všech věcí, jsoucích, že jsou, nejsoucích, že nejsou“ -> různé osoby vnímají tutéž
věc jiným způsobem (teorie dvojí pravdy) -> objektivní pravda neexistuje
- spis: O Bozích (-> byl obviněn z bezbožnosti, vyhnán z Athén) – „O bozích nelze vědět nic, ani zda
jsou, ani zda nejsou, ani jakou mají podobu.“ -> popírá možnost poznání -> = agnosticismus

Gorgias z Leontýn
- řekl, že neexistuje jsoucno (zkoumal dosavadní koncepce svých předchůdců a zjistil, že si odporují)
-> i kdyby jsoucno bylo, stejně by nebylo možné jej poznat (ani sdělit své poznání druhému -> nikdo si
to nepředstaví stejně) -> nutně by existovalo vše, na co člověk pomyslí -> každý výrok by byl
automaticky pravdivý
- 3 zásady - „nic není“
- „je-li něco, nemůže to člověk poznat“
- „lze-li to poznat, nelze to druhému sdělit“


SOKRATES

- celý život v Athénách
- vyučil se sochařem, ale věnoval se filosofii
- nezanechal po sobě dílo – putoval městem a navazoval nahodilé hovory s lidmi, které se týkaly
lidských hodnot (ctností uplatňovaných v životě) -> chtěl, aby mu vysvětlili, co daná ctnost znamená
a pak mu dokázal, že to vlastně neví a mylně se o něčem domnívá
- zdůrazňoval to, co nevíme -> „Vím, že nic nevím.“ -> vyjadřoval pokoru před znalostmi
- přirovnával se k porodní bábě – ona dítě nerodí, ale pomáhá mu na svět, on pomáhá na svět
myšlenkám druhých = maieutika (schopnost sklízet plody vlast. Ducha)
- nikdy se nepovažoval za učitele
- vnitřní hlas daimonion – součást vesmírné božské bytosti - ozve se, když je něco špatně (=svědomí)

Témata, do kterých materiál patří