18) Globalizace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Etika
- vychází z kynické školy
- řekli, že existují věci přednostní
- věci co mají určitou hodnotu, zvlášť pokud se tím dá pak nějak pomoct (je lepší být zdravý než nemocný –> měl bych tomu uzpůsobit svůj život –> je lepší být živý než mrtvý –> je lepší mít peníze)
- rozlišovali ještě mezi mravně dobrým a mravně středním jednáním (když odejde někdo bojovat svěří svému sousedovi majetek aby mu ho ohlídal, až se vrátí z bojů, vrátíme mu majetek, středně dobře – vrátíme kvůli vnějším pohnutkám – co by si o mně řekli sousedi, dobré jednání – vrátíme ten majetek jen proto, že je to naše povinnost)
EPIKUREISMUS
Epikúros
- 341 - 270 n. l.
- zakladatel
- měl hodně stoupenců
- kladl důraz především na etiku
- byl z bohaté rodiny, měl učitele
- když přišel do Athénách založil si svoji školu
- byla tam velká konkurence
- musel si být jistý že bude mít úspěch
- koupil zahradu a tam založil svoji filozofickou školu, mohli tam všichni
- významní stoupenci až v době Říma Lukrecius a Horacius
- přebírá nauku determinismu
atomy
předem dané dráhy
on řekne, že je odchylka od těch drah a proto existuje náhoda a svobodná vůle
potřebuje svobodnou vůli, aby vůbec mohl být etikem
Etika
- je nutné, abychom se vyvarovali bolesti a tím mohli žít spokojený, slastný a blažený život
- za slast považuje i nepřítomnost bolesti
- když se budeme vyhýbat bolesti, tak dojdeme k ataraxii
= vyvážený klid duše
Epikůrův kalkul slasti (hospoda – neřekne, že tam nemám chodit, řekne že on by tam nešel, máme zvážit plusy a mínusy, a vyhodnotit co převažuje)
poradí formu, jak žít a my si ji nacpeme vlastním obsahem
je taky přesvědčen, že všechno je motivováno egoisticky
když si dá do kalkulu slasti manželství tak mu vyjde mínus, takže sám za sebe zavrhuje manželství
ale vyzdvihuje přátelství
o tom jediném se domnívá, že to jediné je nejmíň motivováno egoisticky (první impuls je založen na egoismu)
když pomůžeme ostatním tak očekáváme, že oni pomohou nám (proto egoistickej základ)
pak je ale už možné že to není tolik egoisticky motivováno, tak mu pomáháme i nezištně
stejně si myslí že je tam alespoň dobrý pocit jako odměna i když si to neuvědomujeme
- dává návody, jak spokojeně žít
- měli bychom se zbavit strachu
- nemáme se bát smrti žijeme a není tu, umřeme a je to už za náma
- hlavně toho, který je neopodstatněný => strach z bohů (podle něj existuje, ale nelze popsat, nelze vnímat)
- spíš boha bere jako princip, nemá s námi nic společného, od nás dost odlišný
- vyšší princip, který se o naše lidské záležitosti nestará
- taky se nemáme bát smrti
- je představitelem společenské smlouvy = stejná představa jako sofisté
- altruisticky založený člověk je ten, co se snaží všem pomáhat
- ryzí altruista je ten, co nemyslí vůbec na sebe (to není úplně vhodné)