18) Globalizace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- čistý egoista, zas myslí jenom na sebe
- podle Epikura je člověk založen egoisticky, ale potřebuje být s ostatními, aby přežil
Skepticismus
- navazuje na učení sofistů
- reaguje na spor mezi dvěma dogmaty – stoickým a epikúrovským
- prochází celými dějinami
- skeptik byl třeba Nietzche
- vyjadřuje stanovisko pochybování o možnostech a zejména hodnověrnosti lidského poznání
1) PYRHÓNSKÁ SKEPSE
- Pyrrhón (365-275 př. k.)
moc se toho o něm neví
původně asi malíř
asi se účastnil válečných výprav s Alexandrem Makedonským
- popíral rozumové poznání
- cílem je blaženost – ATARAXIA (neotřesitelnost) = APATIA (nevášeň)
- skepse = přestaneme činit rozhodnutí/soudy a pouze činit EPOCHÉ (zdržení se úsudku)
- svět je rozporuplný, nesoudit jej, získáme tím APATII ve smyslu blaženosti
- TROPY (proč mám EPOCHÉ dělat = proč nesoudit)
soudy jsou rozporuplné podle různých zvyků, mravů, tradic
protože živí tvorové jsou odlišní
protože jednotlivci jsou odlišní
1 člověk vnímá různě v různých situacích
Sextus Empirikus
- 160 – 210 n. l.
- našel jeho filosofii a tvrdil, že vycházel z něho a udělal z toho ucelenou filosofii
- řekl, že každý člověk by si měl odpovědět na tři základní otázky:
1) jaká je povaha věcí???
- povaha věcí je taková, že se nikdy nedostaneme k podstatě
- vidíme, jak se nám věci jeví
- můžeme se dívat z různých úhlů
- můžeme o nich uvažovat, ale nemůžeme říct že jsou takové doopravdy
- svět se neustále proměňuje, takže o tom máme mínění, ale nedobereme se pravdy
- povaha věcí je nepoznatelná
plyne z to epoché (nemůžeme odpovědět)
2) jak se máme k okolnímu světu chovat???
- měli bychom zvolit epoché = zdržení se úsudku, tvrzení
- neměli bychom nic tvrdit, když to nemůžu dokázat
- nebudu říkat, že něco je tak a tak
3) co nám to přináší pro život?
- ataraxia = stav blaženosti
- apatheia = netečnost, necitelnost, lhostejnost k okolnímu světu
2) AKADEMICKÁ SKEPSE
- vznikla na půdě Platónovy akademie
- procházela vývojem
- PROBABILISMUS – nepoznávám pravdu, ale pouze pravděpodobnost (ve 20. století v přírodních vědách)
- Novoplatonismus - další směr, který vznikl
- vliv na F. Bacona, R. Descarta, E. Husserl
Arkesiléos
- přidal se k “Vím, že nic nevím “ ještě dodal “ani to nemůžu vědět”
- to znamená, že ani nemůžu vědět co nevím, když nevím co je pravda
- říká, že pravda není takže nemůžu vědět, že něco nevím, protože nevím co je pravda a co není
- je ještě víc skeptický než Pyrhonská skepse
- říkají jen, že existují věci, co jsou pravděpodobné, které teda umožňují život ve světě
- vznikají na základě shodě názorů
- když žil ještě Sokrates a chodil po Athenách lidi věděli, že je to Sokrates, protože tak vypadá chová → tak je vysoce pravděpodobné, že je to on